Міністерство економіки України

Меню

Огляд торговельної політики Південно-Африканського митного союзу

У Світовій організації торгівлі (далі – СОТ) 25 та 27 жовтня 2023 року було проведено засідання, присвячене п’ятому спільному Огляду торговельної політики Південно-Африканського митного союзу (далі – Союз), учасниками якого є Ботсвана, Есватіні, Лесото, Намібія та Південно-Африканська Республіка. В рамках проведення цього заходу члени СОТ мали можливість ознайомитися з змінами, які відбулися у торговельному, економічному та інвестиційному режимах Союзу у період після проведення попереднього Огляду у 2015 році.

Обговорювалися два основні документи – звіти, підготовлені Союзом та Секретаріатом СОТ (документи WT/TPR/G/447 і WT/TPR/S/447), запитання, які становили торговельний інтерес для інших членів СОТ, а також надані відповіді. Всього було завчасно направлено понад 150 запитань, а безпосередньо під час засідання в обговоренні взяли участь представники 30 делегацій, в тому числі і України.

До Союзу порушувалися запитання щодо:

  • економічних аспектів – монетарної політики Союзу та застосування єдиної валюти для зовнішньої торгівлі; необхідності зміни формули розподілу надходжень в рамках Союзу; імплементації Закону про зростання та можливості в Африці (AGOA); інфляційних процесів; зайнятості, зокрема молоді; гендерних питань; імплементації стимулів для забезпечення сталого розвитку економіки та збільшення обсягів зовнішньої торгівлі тощо;
  • торговельного та інвестиційного режимів – створення регіональної ради з питань ввізних мит; функцій національних органів в рамках формування та реалізації єдиної митної політики; пріоритетів окремих членів Союзу; затримок з направленням нотифікацій та необхідності посилення процесу інформування щодо багатьох напрямків діяльності СОТ; стану ратифікації учасниками Союзу Угоди СОТ про субсидії у галузі рибальства; статусу Тристоронньої зони вільної торгівлі (COMESA-EAC-SADC), а також триваючих переговорів Союзу про вільну торгівлю з іншими країнами та об’єднаннями; вимог та стимулів для залучення прямих іноземних інвестицій, а також покращення бізнес-клімату тощо;
  • заходів, які безпосередньо стосуються імпорту – гармонізації митних процедур та управління ризиками, а також ефективності заходів сприяння торгівлі; управління та контролю за процесом ввезення товарів на преференційних умовах; складного тарифного режиму та використання неадвалорних ставок ввізних мит; планів щодо зменшення тарифів на сільськогосподарську продукцію, зокрема на птицю; застосування тарифних квот; процедури антидемпінгових розслідувань тощо;
  • заходів, які безпосередньо стосуються експорту, насамперед спрямованих на стимулювання експорту;
  • заходів, які стосуються виробництва та торгівлі – змін в промисловій політиці та особливостей здійснення державних закупівель;
  • політики в сфері захисту прав інтелектуальної власності;
  • санітарних та фітосанітарних заходів та відповідальних органів, які їх застосовують та контролюють, тощо.

Учасники засідання порушували питання та висловлювали занепокоєння і щодо торговельної політики окремих країн-учасників Союзу, а саме:

  • до Ботсвани – щодо цифровізації економіки; функціонування єдиного вікна для здійснення транзиту товарів; процедур ліцензування; стану приватизації в авіаційній галузі, національної політики управління якістю; процедур державних закупівель; політики забезпечення зайнятості молоді; проблемних питань економічного зростання; сприяння залученню інвестицій у розвиток сфери послуг; управління митною діяльністю та митної оцінки; роботи національного контактного пункту щодо наявності бар’єрів у торгівлі тощо;
  • до Есватіні – щодо процесу митного оформлення товарів; цілей економічної політики цієї країни; методів здійснення публічних закупівель тощо;
  • до Лесото – щодо національної політики та стратегії у сфері надання фінансових послуг; заходів, спрямованих на зниження рівня бідності; реалізації національного плану посилення сфери туризму; роботи національного контактного пункту щодо наявності бар’єрів у торгівлі; сфери та методів технічного регулювання;; процедур державних закупівель тощо;
  • до Намібії – щодо програм реформування управління морською галуззю; приєднання країни до Угоди СОТ про державні закупівлі; ролі туристичного сектору в економіці країни; експортних заборон та ввізних мит; застосування міжнародних інструментів у сфері забезпечення ядерної безпеки тощо;
  • до Південно-Африканської Республіки – щодо показників зростання економіки країни; запланованих реформ у рамках планів реконструкції та відновлення; позиції країни з ключових переговорних питань та участі у спільних ініціативах в рамках СОТ; реформ та політики у сфері захисту прав інтелектуальної власності; змін законодавства про державні закупівлі; планів посилення різних секторів економіки; цифрових банківських послуг; необхідності надання більших повноважень жінкам в економіці; експортних заборон; особливостей оподаткування металобрухту; наявності технічних бар’єрів у торгівлі; проблемних питань енергопостачання та виробництва електроенергії; обсягів, порядку визначення та застосування тарифних квот; переліку обмежень щодо інвестицій для фінансування цілей розвитку; гарантій іноземним інвесторам; виключень, передбачених національним законодавством про конкуренцію; реформування та управління державними підприємствами; приєднання до Угоди СОТ про державні закупівлі; доступу до морських портів; законодавства про надзвичайні заходи; ролі Національної ради з сільськогосподарського ринку; режиму імпорту цукру та реалізації плану посилення національної цукрової галузі; збільшення кількості антидемпінгових розслідувань; особливостей національного режиму оподаткування тощо.

Найбільше запитань, зокрема з позитивними оцінками, адресувалося Південно-Африканській Республіці, як до лідера Союзу, та до Ботсвани, як до країни, що демонструє помітне зростання обсягів торгівлі та стійкість економіки. Крім того, учасники засідання вітали ратифікацію Ботсваною Угоди СОТ про субсидії у галузі рибальства та приєднання усіх членів Союзу до Африканської континентальної зони вільної торгівлі (AfCFTA).

Спільним для виступів представників багатьох делегацій був заклик до країн-учасників Союзу продовжити роботу у напрямку диверсифікації національних економік та зменшення залежності від сировинної складової, насамперед дорогоцінних металів та урану, а також приділення уваги питанням щодо необхідності покращення інвестиційного клімату, гармонізації секторальної політики та інституційного розвитку самого Союзу, удосконалення його тарифної політики та правової системи, оновлення спільного зовнішнього ввізного мита з метою надання торговельному режиму більшої прозорості та передбачуваності. Члени СОТ запрошували також до більш активної участі країн-учасників Союзу в переговорах в рамках різних ініціатив СОТ, а також приєднання до Тимчасової багатосторонньої домовленості стосовно застосування апеляційного арбітражу.

Завчасно направлені запитання України стосувалися: заходів Союзу, які реалізуються в рамках прийнятого у 2022 році стратегічного плану з метою сприяння експорту та розвитку торговельних зв’язків з третіми країнами; стану багатосторонніх та регіональних торговельних переговорів; вимог Ботсвани щодо ввезення м’яса птиці, продуктів з нього та продуктів переробки птиці тощо.

Зазначені питання були представлені делегацією України під час першого дня засідання. У виступі було також наголошено на важливості посилення двостороннього співробітництва та збільшення обсягів торгівлі з країнами-учасниками Союзу, поінформовано про стан реалізації української ініціативи “Graine from Ukraine” у контексті співпраці з африканськими країнами, а також згадано про негативні наслідки російської війни проти України, зокрема її руйнівний вплив на міжнародну торгівлю та загрози для продовольчої безпеки.

Довідково: у 2020-2021 роках щорічні обсяги торгівлі товарами та послугами між Україною та країнами-членами Союзу в середньому становили 126 млн доларів США. Повномасштабне вторгнення росії в Україну призвело до зниження обсягів торгівлі з п’ятьма країнами Союзу на 23,3 відсотка у 2022 році порівняно з попереднім роком – до 96,7 млн доларів США.

З більш детальною інформацією щодо проведення п’ятого спільного Огляду торговельної політики Союзу можна ознайомитися на офіційному веб-сайті СОТ за посиланням, де є доступними для завантаження згадані звіти та інші матеріали, що стосуються цього заходу.

Підписка на новини

https://freegeoip.net/json