Міністерство економіки України

Меню

Огляд торговельної політики Турецької Республіки

У Світовій організації торгівлі (далі – СОТ) 13 та 15 листопада 2023 року проводилося засідання, присвячене сьомому Огляду торговельної політики Турецької Республіки. В рамках проведення цього заходу члени СОТ мали можливість проаналізувати основні зміни торговельної політики Туреччини за період після проведення попереднього Огляду у 2016 році.

Розглядалися два основні документи – звіти, підготовлені Урядом Туреччини та Секретаріатом СОТ (документи WT/TPR/G/439 і WT/TPR/S/439). До Туреччини було завчасно направлено близько 500 запитань, а безпосередньо під час засідання в обговоренні взяли участь представники 42 делегацій, у тому числі й України.

Учасники відзначали стійкість та постійне зростання економіки Туреччини, не зважаючи на пандемію COVID-19. Так, наприклад, у 2020 році обсяг реального ВВП Туреччини збільшився на 1,9 відсотка у порівнянні з попереднім роком, а у 2021 році – на 11,4 відсотка, що було найвищим показником серед країн “Групи Двадцяти”. Така позитивна динаміка забезпечувалася переважно високим рівнем споживчих витрат та потужним експортом. Частка торгівлі у ВВП Туреччини зросла з 48 відсотків у 2016 році до 69,8 відсотка у 2021 році.

Зазначалося і про важливу роль Туреччини у діяльності СОТ, зокрема прийняття Угоди про спрощення процедур торгівлі у 2016 році, участь у багатьох спільних ініціативах, обговореннях щодо взаємозв’язку торгівлі та охорони навколишнього природного середовища, а також щодо посилення ролі жінок у торгівлі. Учасники особливо вітали внесок Туреччини як координатора у переговорах з питань сільського господарства у СОТ, а також відзначали її активну позицію у питаннях щодо субсидій у галузі рибальства, електронної комерції та реформування системи вирішення спорів. Згадувалася ратифікація Туреччиною Угоди про субсидії в галузі рибальства. Турецькій Стороні пропонувалося підтримати мораторій щодо митних платежів на електронні транзакції та приєднатися до Угоди про державні закупівлі і Тимчасового механізму врегулювання спорів у рамках СОТ.

До Туреччини порушувалися запитання щодо:

•           економічних аспектів – заходів щодо стабілізації та регулювання цін; змін у регулюванні валютного курсу; стану реалізації пакету економічних реформ; податкової політики; політики забезпечення гендерної рівності та збільшення участі жінок в економічній діяльності та торгівлі; реалізації “зеленого” плану дій, у тому числі фінансування;

•           торговельного режиму – тарифної політики, у тому числі запровадження додаткових ввізних мит та перевищення окремих ставок, що застосовуються Туреччиною, їх зв’язаного рівня у СОТ, а також системи тарифних преференцій; ефективності митних процедур; застосування заходів захисту торгівлі; встановлення різних вимог законодавства про електронну комерцію для вітчизняних та іноземних посередників, запровадження додаткових зобов’язань для іноземних соціальних мереж, впливу змін законодавства на провайдерів послуг з електронної комерції; стану приєднання Туреччини до Угоди СОТ про державні закупівлі, затримок з направленням необхідних нотифікацій до СОТ, зокрема щодо підтримки у сільському господарстві, державних підприємств та кількісних обмежень експорту; застосування Туреччиною механізму вуглецевого коригування імпорту та його відповідності вимогам СОТ тощо;

•           регіональних ініціатив – стану інтеграції до ЄС та застосування Туреччиною спільної торговельної політики; положень регіональних торговельних угод щодо електронної комерції та діяльності малих та середніх підприємств, а також стратегії щодо сфери послуг при укладенні таких угод;

•           інвестиційного режиму – умов здійснення та захисту іноземних інвестицій, критеріїв запроваджених схем сприяння інвестиціям, забезпечення доступу до ринку для іноземних інвесторів; державно-приватного партнерства тощо;

•           державної підтримки, державних закупівель та змін у конкурентній політиці;

•           політики в сфері захисту прав інтелектуальної власності – імплементації національної стратегії захисту прав інтелектуальної власності, реєстрації прав інтелектуальної власності, що належать іноземним та вітчизняним заявникам, процедур вирішення спорів у цій сфері тощо;

•           технічного регулювання, санітарних та фітосанітарних заходів – процедур оцінки відповідності, стратегії та процедур гармонізації з міжнародними стандартами, дотримання зобов’язань та вимог щодо маркування, встановлення стандартів відповідно до вимог Продовольчого кодексу Туреччини тощо;

•           особливостей надання транспортних та телекомунікаційних послуг тощо.

Завчасно направлені запитання України до Туреччини стосувалися: тарифного режиму; імплементації заходів щодо реалізації політики “зеленого” курсу; наявних схем щодо сприяння інвестуванню та функціонування інвестиційних зон; податкової політики; державної підтримки металургійного сектора; програм розвитку та підтримки аграрного сектору; політики забезпечення сталості та міцності продовольчих систем тощо.

Зазначені питання були представлені делегацією України під час першого дня засідання. У виступі було відзначено стійкість економіки Туреччини у світлі існуючих викликів, її активну роль у забезпеченні продовольчої безпеки та функціонуванні українського “зернового коридору” в Чорному морі. Українська Сторона також повідомила учасників про відновлення у 2023 році тенденції зростання обсягів двосторонньої торгівлі після значного зменшення у минулому році внаслідок російського повномасштабного вторгнення в Україну та висловила готовність до подальшого економічного та торговельного співробітництва з Туреччиною.

Довідково: Туреччина є важливим економічним і торговельним партнером України. За результатами 2022 року Туреччина посідала перше місце серед країн Близькосхідного регіону за обсягом товарообігу з Україною.

У 2021 році обсяг торгівлі товарами та послугами між Україною та Туреччиною становив 8,5 млрд доларів США (на 52,5 відсотка більше, ніж у 2020 році). Повномасштабне вторгнення росії в Україну призвело до зниження обсягів торгівлі з Туреччиною на 23,4 відсотка у 2022 році порівняно з попереднім роком – до 6,5 млрд доларів США. Особливо негативним був вплив війни та торгівлю послугами.

З більш детальною інформацією щодо проведення сьомого Огляду торговельної політики Туреччини можна ознайомитися на офіційному веб-сайті СОТ за посиланням, де є доступними для завантаження згадані звіти та інші матеріали, що стосуються цього заходу.

Підписка на новини

https://freegeoip.net/json