Міністерство економіки України
- Реалізація ініціативи ЄС “Ukraine Facility”
- Гуманітарне розмінування
- Інтелектуальна власність
- Рекомендації щодо відповідального використання ШІ: питання права інтелектуальної власності
- Національний перелік вебсайтів, що викликають занепокоєння щодо дотримання прав інтелектуальної власності
- Новини та анонси
- Нормативно-правові акти в сфері інтелектуальної власності
- Апеляційна палата
- Підтримка винахідництва, інновацій
- Колективне управління у сфері авторського права і суміжних прав
- Державний нагляд (контроль) у сфері інтелектуальної власності
- Стратегічне планування та макроекономічне прогнозування
- Промислова політика
- Визначення ступеня локалізації виробництва товарів під час публічних закупівель
- Фактична ціна реалізації природного газу
- Смартспеціалізація
- Гранти для переробних підприємств
- Фактична ціна реалізації руд заліза
- Зроблено в Україні
- Формування переліку вітчизняної техніки та обладнання для агропромислового комплексу, вартість яких частково компенсується за рахунок бюджетних коштів
- Часткова компенсація вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва
- Запит до Департаменту розвитку реального сектору економіки щодо формування переліку вітчизняної техніки та обладнання для агропромислового комплексу, вартість яких частково компенсується за рахунок бюджетних коштів
- Фактична ціна реалізації для нафти, конденсату
- Середня митна вартість імпортного природного газу, що склалася у процесі його митного оформлення під час ввезення на територію України
- Середня вартість дизельного палива та бензинів автомобільних
- Величина коригуючого коефіцієнту, що застосовується до ставки рентної плати у разі зміни тарифів на транспортування однієї тонни нафти магістральними нафтопроводами
- Корпоративне управління та реформування державної власності
- Управління державною власністю
- Питома вага державного сектору в економіці
- Об'єкти державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави
- Здійснення спільної діяльності суб’єктами господарювання державного сектору економіки
- Реформування суб’єктів господарювання державного сектору економіки
- Фінансове планування підприємств
- Подання звітності в електронному вигляді
- Державне майно
- Документи
- Управління державною власністю
- Економіка оборони і безпеки
- Інноваційна діяльність
- Інвестиційна політика та міжнародне інвестиційне співробітництво
- Управління публічними інвестиціями
- Проєкт «Стійке, інклюзивне та екологічно збалансоване підприємництво» (RISE)
- Співробітництво між Україною, ЄС та Світовим банком щодо підтримки УДФ в Україні
- Державно-приватне партнерство
- Державна інвестиційна політика та міжнародне інвестиційне співробітництво
- Інструменти залучення інвестицій
- Управління державними інвестиційними проектами
- Нормативно-правові акти
- Діагностичне оцінювання управління державними інвестиціями (УДІ) в Україні - Звіт Світового банку
- Методичні рекомендації та роз'яснення
- Перелік державних інвестиційних проектів
- Моніторинг стану виконання та реалізації державних інвестиційних проектів
- Державна підтримка для реалізації інвестиційних проектів
- Умови праці
- Трудова міграція
- Публічні закупівлі
- Соціальний діалог
- Сфера зайнятості
- Адміністративні послуги
- Розвиток торгівлі та захист прав споживачів
- Регуляторна діяльність
- Перелік регуляторних актів Міністерства економіки України
- Нормативно-правові акти
- Розгляд скарг на рішення уповноваженого органу про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики
- Реалізація державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності
- Повідомлення про оприлюднення проектів регуляторних актів
- Звіти про відстеження результативності прийнятих регуляторних актів
- Проекти регуляторних актів, аналізи регуляторного впливу до них та інші супровідні документи
- Дозвільна система та ліцензування у сфері господарської діяльності
- Державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції
- Міжнародна торгівля
- Зовнішньоекономічна діяльність
- Критичний імпорт
- Інформація щодо стану використання експортно-імпортних квот
- Нетарифне регулювання зовнішньоекономічної діяльності
- Середні рівні цін на кольорові метали за результатами моніторингу цін на Лондонській біржі металів та Нью-Йоркській торговій біржі
- Форма звіту про обсяги імпорту (експорту) спирту етилового, коньячного, плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів
- Середньоарифметичні значення цін товарів, на які встановлено вивізне мито, що нараховується за адвалорними ставками
- Підтримка експорту
- Експортна стратегія України 2017 – 2021 роки
- Опитування щодо оновлення Експортної стратегії України
- Моніторинг реалізації Експортної стратегії України (exportstrategy.me.gov.ua)
- Нормативно-правові акти
- Інформаційні матеріали
- Секторальні та крос-секторальні експортні стратегії
- Інформаційні матеріали
- Сектор “Технічне обслуговування повітряних суден”
- Сектор Інформаційно-комунікаційні технології
- Сектор туризму
- Сектор машинобудування
- Сектор харчової та переробної промисловості
- Cектор «Креативні індустрії»
- Крос-сектор «Вдосконалення навичок»
- Крос-сектор «Торговельна інформація та просування експорту»
- Крос-сектор «Інновації для експорту»
- Крос-сектор «Транспортування та спрощення умов торгівлі»
- Виконання Експортної стратегії України
- Ринки у фокусі
- Рада з міжнародної торгівлі
- Інституційна підтримка експорту
- Виставково-ярмаркова діяльність
- Інформація для бізнесу
- Експортна стратегія України 2017 – 2021 роки
- Зовнішньоекономічна діяльність
- Преференційні торговельні угоди
- Генералізовані системи преференцій
- Регіональні торговельні угоди
- Економічні дослідження
- Чинні регіональні торговельні угоди
- Угода про вільну торгівлю між Кабінетом Міністрів України та Урядом Держави Ізраїль
- Угода про вільну торгівлю між Україною та Канадою
- Угода про вільну торгівлю між Україною та Республікою Північна Македонія
- Угода про вільну торгівлю між Україною та державами ЄАВТ
- Угода про вільну торгівлю між Урядом України та Урядом Чорногорії
- Угода про вільну торгівлю між Урядом України та Урядом Турецької Республіки
- Діяльність України у Світовій організації торгівлі
- Центр обробки запитів членів СОТ та нотифікування
- Національний комітет з питань спрощення процедур торгівлі
- Багатосторонні переговори
- Структуровані дискусії заінтересованих членів СОТ з питань торгівлі та сталого розвитку навколишнього середовища
- Обмеження (скасування) субсидій у галузі рибальства
- Доха раунд
- Електронна комерція
- Внутрішнє регулювання у сфері послуг
- Робоча програма для мікро-, малих та середніх підприємств
- Сприяння інвестуванню заради розвитку
- Розширення прав і можливостей жінок в економічній сфері
- Участь України в роботі регулярних органів СОТ
- Регулювання товарного біржового ринку
- Торговельний захист
- Україна – держава-кандидат на вступ до ЄС
- Комунікаційні заходи з євроінтеграції за участі Мінекономіки
- Зона вільної торгівлі між Україною та ЄС
- Телефонна лінія для надання роз’яснень з питань функціонування зони вільної торгівлі між Україною та ЄС
- Комітет асоціації Україна - ЄС у торговельному складі
- Торговельно-економічне співробітництво між Україною та ЄС
- Імплементація Угоди про асоціацію в торговельній та економічній сферах
- Участь України у Регіональній Конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження
- Євроатлантична інтеграція
- Річні національні програми співробітництва України з НАТО
- Рада Україна – НАТО
- Конференція національних директорів з озброєння (CNAD) НАТО
- Індивідуальна програма партнерства між Україною та НАТО
- Стратегія комунікації з питань євроатлантичної інтеграції України на період до 2025 року
- Міжвідомча експертна група з координації співробітництва України з НАТО в економічній сфері (МЕГ)
- Саміти НАТО
- Співробітництво між Україною та Сполученим Королівством Великої Британії і Північної Ірландії
- Зона вільної торгівлі між Україною та Сполученим Королівством Великої Британії і Північної Ірландії
- Угода про цифрову торгівлю між Україною та Сполученим Королівством Великої Британії і Північної Ірландії
- Телефонна лінія для надання роз'яснень з питань функціонування зони вільної торгівлі між Україною та Сполученим Королівством Великої Британії і Північної Ірландії
- Технічне регулювання
- Технічні регламенти
- Переліки національних стандартів під технічні регламенти
- Метрологія
- Оцінка відповідності
- Акредитація органів з оцінки відповідності
- Стандартизація
- Припинення дії на території України стандартів колишнього СРСР (ГОСТ)
- Галузеві стандарти затверджені Держстандартом (Держспоживстандартом)
- Нормативно-правові акти
- Довідка щодо технічних умов підприємств (технічні умови не реєструються)
- Роз’яснення щодо обов’язкового застосування офіційних текстів національних, міжнародних чи європейських стандартів
- Прийняття та скасування національних стандартів (архів на 01.01.2015)
- Міжнародне співробітництво
- Загальна інформація щодо сфери технічного регулювання
- Національні класифікатори
- Оголошення
Інформація з питань внутрішнього регулювання у сфері послуг
07.03.2024 | 15:08 | Департамент торговельних угод та розвитку експортуЗАГАЛЬНА ІНФОРМАЦІЯ
Згідно з мандатом Декларації міністрів, прийнятої в м. Доха у 2001 році, та відповідно до Рішення про внутрішнє регулювання (S/L/70), прийнятого Радою СОТ з питань торгівлі послугами 26.04.1999, члени СОТ проводять переговори щодо внутрішнього регулювання у сфері послуг (стаття VI:4 ГАТС).
Метою зазначених переговорів є прийняття відповідних дисциплін щоб заходи, які стосуються вимог і процедур ліцензування, кваліфікаційних вимог і процедур, технічних стандартів не створювали невиправданих бар'єрів у торгівлі послугами, базувалися на об'єктивних і прозорих критеріях, не були більш обтяжливими, ніж необхідно для забезпечення якості послуг, а у випадку процедур ліцензування, самі не були обмеженням на поставку послуги.
Довідково. Вимоги та процедури ліцензування можуть застосовуватися у сферах телебачення і радіомовлення, гірничодобувної промисловості, лісозаготівлі та видобутку інших ресурсів, банківської діяльності та фінансових послуг, телекомунікацій, освітньої діяльності, будівництва, дистриб’юторських послуг, здійснення медичної та ветеринарної практики, пасажирських та інших перевезень, транспортування трубопроводами тощо.
Кваліфікаційні вимоги та процедури застосовуються, наприклад, до лікарів, інженерів, бухгалтерів, членів морських екіпажів, вчителів та науковців, перевізників та операторів буріння, журналістів, акторів тощо.
Технічні стандарти щодо характеристик послуги або способу її постачання можуть застосовуватися, наприклад, до якості води, здоров'я та безпеки, складання шкільних іспитів, екологічного туризму, маршрутів торговельного судноплавства, проєктування та будівництва, видобутку корисних копалин, вимог до реклами, продажу алкоголю та тютюну тощо.
Переговори в рамках ГАТС визнали, що навіть якщо члени СОТ дотримуватимуться своїх зобов'язань з доступу до ринку в секторах послуг такі заходи, як ліцензування, кваліфікаційні вимоги та процедури, а також технічні стандарти можуть бути перешкодою для торгівлі послугами. Наприклад, надмірно тривала, складна та непрозора процедура ліцензування, відсутність об'єктивних та прозорих критеріїв, на підставі яких органи влади надають дозвіл можуть перешкоджати постачальникам послуг у доступі до ринку.
Відповідно дисципліни з внутрішнього регулювання можуть вирішити та запобігти подібним небажаним регуляторним практикам. У той же час, країни-члени, що розвиваються, які не мають нормативної бази для окремих секторів послуг, можуть скористатися керівництвами та технічною допомогою, що надаватиметься на основі майбутніх дисциплін.
ПЕРЕГОВОРНИЙ ПРОЦЕС
Багатосторонні переговори за цим напрямом відбуваються у рамках засідань Робочої групи СОТ з питань внутрішнього регулювання.
Починаючи з другої половини 2016 року групою країн, зокрема Австралією, ЄС та співавторами була представлена для обговорення пропозиція щодо систематизації в окремій домовленості адміністративних засобів упровадження ліцензійних та кваліфікаційних вимог і процедур, технічних стандартів у сфері послуг, таких як: встановлення терміну для подання та обробки заяв, платежі і збори, проведення іспитів щодо отримання дозволів на надання послуг тощо.
У результаті співпраці заінтересованих членів СОТ у жовтні 2017 року напередодні 11-ої Конференції міністрів був представлений проєкт консолідованого тексту з питань внутрішнього регулювання у сфері послуг до якого також приєдналась Україна у якості співавтора. Проте члени СОТ не спромоглися подолати розбіжності щодо низки положень проєкту з метою його схвалення на 11-ій Конференції.
Відповідно у рамках 11-ої Конференції міністрів СОТ, яка відбулась 10 – 13 грудня 2017 року в м. Буенос-Айрес, Аргентинська Республіка, 56 країн включно з Україною розповсюдили згаданий документ (WT/MIN(17)/7/Rev.2; WT/GC/190/Rev.2).
Україна також приєдналася до Спільної заяви міністрів щодо внутрішнього регулювання послуг (WT/MIN(17)/61), яку ухвалили 59 членів СОТ. Спільна заява міністрів містила заклик до усіх членів СОТ посилити роботу для завершення переговорів завчасно до наступної Конференції міністрів.
Після 11-ої Конференції міністрів робота тривала у режимі неформальних засідань співавторів спільної заяви міністрів та заінтересованих членів СОТ, під час яких здійснювався постатейний аналіз проєкту консолідованого тексту домовленості та внесення текстових формулювань із відповідним обґрунтуванням.
Зазначений документ, зокрема, передбачав забезпечення оприлюднення інформації, можливості надання коментарів до набрання чинності заходів, які стосуються кваліфікаційних вимог і процедур, технічних стандартів та вимог ліцензування; створення "єдиного вікна" для подачі заявок (в тому числі електронних) для отримання дозволів; створення інформаційних центрів для реагування на запити від постачальників послуг; встановлення обґрунтованих розмірів платежів за отримання дозволів тощо.
Під час засідань членів-співавторів спільної заяви міністрів, які відбулись протягом 2020 року, роботу було зосереджено на питаннях завершення процесу з узгодження тексту положень та підготовці нової редакції проєкту консолідованого тексту домовленості з питань внутрішнього регулювання у сфері послуг, опрацюванні його на відповідність положенням ГАТС, обговоренні наявних у членів застережень, залученні нових членів до участі в роботі над розробкою дисциплін, а також збільшенні ролі дисциплін з питань внутрішнього регулювання послуг у подоланні наслідків економічної кризи, спричиненої пандемією COVID-19.
У 2021 році основна діяльність співавторів була сконцентрована на проведенні двосторонніх консультацій та роботі в малих групах щодо врегулювання питань технічного характеру, за результатами яких у вересні 2021 року було завершено підготовку остаточної редакції консолідованого тексту домовленості, представлену в Довідковому документі з питань внутрішнього регулювання послуг (INF/SDR/1). Крім того, учасники продовжували здійснення активної просвітницької діяльності з метою залучення до роботи у рамках Спільної ініціативи нових членів СОТ.
2 грудня 2021 року Україна та 66 учасників Спільної ініціативи, на яких припадає понад 90 відсотків світової торгівлі послугами, ухвалили Декларацію про завершення переговорного процесу з розробки дисциплін з питань внутрішнього регулювання послуг у рамках СОТ (WT/L/1129). Це відзначило укладення першої за 24 роки домовленості у сфері послуг, яка і надалі залишається відкритою для приєднання усіх членів СОТ.
13 червня 2022 року під час дванадцятої Конференції міністрів СОТ Грузія, Об'єднані Арабські Емірати та Східний Тимор оголосили про своє приєднання до Спільної ініціативи з внутрішнього регулювання послуг. Таким чином, кількість учасників Спільної ініціативи зросла до 70 держав (69 членів СОТ та 1 держава, що перебуває у процесі вступу), на яких припадає понад 92,5% світової торгівлі послугами.
ПОЗИТИВНІ НАСЛІДКИ
Торгівля послугами – один із головних факторів, що сприяють інклюзивному зростанню та сталому розвитку.
Безперечно також, що торгівля послугами фактично принесла хвилю "енергії та ентузіазму" до світової торгівлі – значно випереджаючи зростання торгівлі товарами.
Лібералізація торгівлі послугами має вирішальне значення. Однак вона не може існувати та розвиватись самостійно. Найважливіше – створити сприятливе середовище для торгівлі послугами та максимізувати вигоди від цього. Особливо це стосується країн, що розвиваються, та найменш розвинених країн, оскільки багато галузей сфери послуг все ще перебувають на початковій стадії розвитку.
Однак, поки світ стрімко переходить до цифрової економіки, регуляторні норми стають все більш фрагментарними та менш узгодженими між собою. Отже, необхідно чітко працювати над створенням рамок, які вирішують питання різних національних норм, які включають технічні стандарти, вимоги щодо ліцензування та кваліфікації, для досягнення більш суттєвого, збалансованого та інклюзивного результату.
Впровадження дисциплін із внутрішнього регулювання у сфері послуг надасть переваги для всіх постачальників послуг, зокрема для постачальників послуг у країнах, що розвиваються, та найменш розвинених країнах і особливо для малих підприємств через скорочення регуляторної бюрократії, вдосконалення вимог та процедур щодо ліцензування та кваліфікації, підвищення прозорості.
Крім того, згадана домовленість стала першою в історії СОТ, в якій було закріплено положення про недискримінацію між чоловіками та жінками, що має на меті активізувати участь жінок у торгівлі послугами.
Згідно з дослідженнями СОТ та ОЕСР, впровадження дисциплін з питань внутрішнього регулювання послуг дозволить постачальникам послуг в усьому світі, у першу чергу малому бізнесу, заощаджувати 150 мільярдів доларів США щорічно.
Також домовленістю передбачається цільова технічна допомога на розбудову потенціалу для зміцнення інституційної та регуляторної спроможності країн-членів, що розвиваються, для підтримки імплементації положень документу, а також на розвиток потенціалу постачання послуг та дотримання регуляторних вимог на експортних ринках.
ПОТОЧНИЙ СТАН ТА РОБОТА УКРАЇНИ В РАМКАХ ІНІЦІАТИВИ
Україна є активним учасником та співавтором ініціативи. У контексті виконання внутрішньодержавних процедур, необхідних для набрання чинності згаданою Декларацією, учасниками було розроблено проекти законів та подано повідомлення до Секретаріату СОТ з проханням ініціювати процедури сертифікації відповідно до Процедур сертифікації поправок і вдосконалень специфічних зобов’язань СОТ.
Україна 20.12.2022 подала повідомлення до Секретаріату СОТ (S/С/W/410) з проханням ініціювати процедуру сертифікації до завершення внутрішньодержавних процедур із зазначенням, що вдосконалений Графік та дисципліни, що містяться в Довідковому документі, набиратимуть чинності на дату, яка буде визначена після завершення відповідних внутрішньодержавних процедур.
З метою виконання Україною внутрішньодержавних процедур, необхідних для набрання чинності Декларацією, було розроблено відповідний проект Закону, який був погоджений із заінтересованими органами виконавчої влади.
Проте, Індія та ПАР 06.02.2023 подали повідомлення (S/L/470 та S/L/474 відповідно) стосовно заперечення до запиту України (та інших членів Ініціативи) на сертифікацію Графіку, що унеможливило подальше внесення законопроекту МЗС.
Протягом 2023 – початку 2024 років проведено низку консультацій учасників Ініціативи з ПАР та Індією, за результатами яких було досягнуто домовленості про внесення виправлень до своїх початкових повідомлень про сертифікацію Графіків всіма членами Ініціативи, після чого Індія та ПАР формально поінформували Секретаріат СОТ про зняття своїх заперечень до сертифікації членів Ініціативи.
Україна 25.01.2024 подала повідомлення з виправленнями S/C/W/410/Corr.1.
Головною метою виправлень було вилучити з попереднього повідомлення про сертифікацію посилання на Довідковий документ INF/SDR/2 з передфінального Графіка України та додати повний текст Довідкового документу як додатка до Графіка. Ураховуючи зазначене, повідомлення S/C/W/410/Corr.1 містить виправлений проект Графіка України, який додається як у чистій (Додаток 1), так і в версії "в режимі виправлень" (Додаток 2) для зручності використання. Також зазначається, що покращення доповнять зобов’язання в Графіку України, який міститься в документі GATS/SC/144.
16.02.2023 ПАР та 26.02.2024 Індія подали повідомлення стосовно відкликання заперечень (S/L/482 та S/L/506 відповідно).
Таким чином, 27.02.2024 процес сертифікації поданих 20.12.2022 Графіків членами Ініціативи офіційно завершено, та Секретаріатом СОТ розповсюджено відповідні повідомлення. Повідомлення щодо завершення процедури сертифікації Графіка України міститься в документі S/L/533 від 26.02.2024.
27.02.2024 у рамках проведення 13-ї Конференції міністрів СОТ, яка проходила в період 26.02.-01.03.2024 в м. Абу-Дабі, Об’єднані Арабські Емірати, нові правила з внутрішнього регулювання послуг що містяться в Довідковому, документі набули чинності серед учасників відповідної Спільної ініціативи, яка станом на 1 лютого 2024 року охоплює 72 члени СОТ (включаючи Україну).
Дисципліни застосовуватимуться за принципом режиму найбільшого сприяння, що означає, що вони принесуть користь усім членам СОТ. Нове дослідження СОТ показує, що їх впровадження допоможе скоротити витрати на торгівлю послугами на 10 % для країн із доходом нижче середнього та на 14 % для країн із доходом вище середнього, із загальною економією 127 мільярдів доларів США. Процес сертифікації нових правил наразі завершено для 52 членів СОТ – учасників Спільної ініціативи.
Після офіційного завершення процесу сертифікації Україною буде ініційовано нові внутрішньодержавні процедури з метою імплементації дисциплін з внутрішнього регулювання послуг.
КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ
Переговори СОТ щодо дисциплін з питань внутрішнього регулювання послуг.
Спільна ініціатива з питань внутрішнього регулювання послуг
Дослідження СОТ та ОЕСР щодо економічних переваг дисциплін з внутрішнього регулювання послуг
Графіки специфічних зобов'язань у сфері послуг кожного члена СОТ можна переглянути тут.