Ранок 24 лютого 2022 року став одним з найжахливіших днів в історії України. Повномасштабне російське вторгнення показало, наскільки тендітний звичайний порядок речей, який ще вчора працював, наче надійний, точний годинник. За час воєнного стану споживачі зіткнулася з дефіцитом товарів, послуг, змін зазнала й сфера захисту прав споживачів.
З першого дня воєнної агресії дії Уряду спрямовуються на забезпечення потреб сектору оборони та безпеки, а також на вирішення невідкладних питань, спричинених військовими діями проти України, спрощення умов для ведення бізнесу у воєнний час та відродження економіки країни.
Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», в Україні введено воєнний стан з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року.
Для консолідації ресурсів на потреби оборони та підтримання економіки на період воєнного стану, зокрема, припинено проведення планових/позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду (постанова Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 року № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану»).
На перевірки у сфері захисту прав споживачів під час воєнних дій також діє мораторій.
З урахуванням обмеження перевірок особливої важливості набуває підхід «свідомого споживання».
Найбільш поширеними порушеннями у сфері захисту прав споживачів наразі є:
отримання житлово-комунальних послуг неналежної якості;
неповернення коштів споживачам;
порушення термінів проведення гарантійного ремонту;
отримання товарів неналежної якості;
відсутність повної, достовірної інформації про товари та про продавців в інтернет-магазинах.
Задля мінімізації виникнення ситуацій, які потребуватимуть захисту ваших прав як споживача, пропонуємо скористатися наступними рекомендаціями при здійсненні покупок:
Як захистити свої права, якщо ви придбали товар неналежної якості та вам не повертають за нього кошти
Для захисту своїх прав при купівлі товару неналежної якості споживач може звернутися до:
Як діяти при порушенні ваших споживацьких прав в інших сферах:
Направляйте скаргу до Державної податкової служби України.
Зверніться до Уповноваженого із захисту державної мови. Для цього на сайті Уповноваженого є спеціальна форма.
Оскаржуйте до Національного банку України, а саме до Управління захисту прав споживачів фінансових послуг. Подати скаргу також можна онлайн.
Зверніться до Регулятора у цій сфері – Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП). НКРЕКП здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб’єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг (Закон України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»).
Торговці повинні поступово забезпечити можливість споживачам здійснювати оплату за продані ними товари/надані послуги у безготівковому вигляді, а саме з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв (постанова Кабінету Міністрів України від 29.07.2022 № 894 «Про встановлення строків, до настання яких торговці повинні забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв) за продані ними товари (надані послуги)»).
Так, для торговців встановлені строки для впровадження безготівкових розрахунків за продані товари/надані послуги, в залежності від чисельності населення в населених пунктах, в яких здійснюється господарська діяльність:
з 01.01.2023 – в населених пунктах з чисельністю понад 25 тис. осіб (крім ФОП першої групи; торговців, що здійснюють торгівлю з торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю, продаж власноручно вирощеної, відгодованої продукції);
з 01.01.2024 – в населених пунктах з чисельністю від 5 до 25 тис. осіб (крім ФОП першої групи; торговців, що здійснюють торгівлю з торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю, продаж власноручно вирощеної, відгодованої продукції);
з 01.01.2025 – в населених пунктах з чисельністю менше ніж 5 тис. (крім ФОП першої групи; торговців, що здійснюють торгівлю з торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю, продаж власноручно вирощеної, відгодованої продукції);
з 01.01.2026 (в усіх населених пунктах) – ФОП першої групи; торговці, що здійснюють торгівлю з торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю, продаж власноручно вирощеної, відгодованої продукції.
Зазначені вимоги не поширюються на торговців, які провадять господарську діяльність на територіях територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), (перелік таких територій затверджено наказом Мінреінтеграції), та протягом трьох місяців після припинення проведення воєнних (бойових) дій на таких територіях та/або деокупації, звільнення від оточення (блокування) цих територій.
Якщо ви мали намір розрахуватись за товар/послугу карткою, а вам суб’єкт господарювання відмовив, але на день покупки він був повинен надати вам таку можливість згідно законодавства, ви можете поскаржитись до Державної податкової служби України.
Отримати консультативну допомогу можна через:
- консультаційно-інформаційні служби «гаряча лінія» (інформація про номери телефонів служб «гаряча лінія» оприлюднена на офіційних веб-сайтах обласних та районних державних адміністрацій);
- офіційні сайти державних органів та облдержадміністрацій, де створено та оновлюються розділи з питань захисту прав споживачів ( Держпродспоживслужба );
- через засоби масової інформації та інтернет-ресурси (веб-сайти, мережу Facebook).
Бажаємо, щоб ваші права ніколи не порушувалися!
Слава Україні!