У період 18 та 20 травня 2022 року у Світовій організації торгівлі проходило засідання, присвячене проведенню шостого спільного Огляду торговельної політики Швейцарії та Ліхтенштейну. Під час цього заходу члени СОТ мали можливість дізнатися про досягнення та зміни економічної, торговельної та інвестиційної політики, що відбулися у зазначених країнах після 2017 року, коли проводився попередній Огляд, а також порушити запитання та отримати письмові відповіді. Виступи 50 делегацій, озвучені під час засідання, у тому числі і представником України, підтвердили заінтересованість членів СОТ у розвитку торговельних та економічних відносин з Швейцарією та Ліхтенштейном, а також засвідчили важливу роль цих країн у багатосторонній торговельній системі та діяльності СОТ.
У багатьох виступах членів СОТ відзначалися сприятливі економічні умови та позитивні тенденції економічного розвитку Швейцарії та Ліхтенштейну, незважаючи на негативний вплив пандемії COVID-19. Маючи невеликий розмір внутрішнього ринку, Швейцарія та Ліхтенштейн відносяться до групи країн з найвищим рівнем доходу на душу населення і мають найбільш інноваційні та конкурентоспроможні економіки. Досягнення такого результату забезпечує інтеграція у світову економіку через просування відкритості торгівлі та інновацій, інвестиційну політику, диверсифіковану структуру економіки, соціальну та політичну стабільність, наявність високопрофесійних кадрових ресурсів тощо.
Згадувалися і структурні виклики, які є спільними для обох країн, зокрема проблеми, пов’язані із старінням населення, низьким рівнем зростання продуктивності, необхідністю пристосування до нових умов цифрової економіки, зміною клімату, гендерною рівністю, значним обсягом заборгованості домашніх господарств, високими цінами та недостатнім рівнем конкуренції в окремих секторах. На розв’язання деяких із зазначених проблем спрямовані довгострокові стратегії, нещодавно прийняті або переглянуті Швейцарією та Ліхтенштейном.
Віталися заходи, що реалізуються Швейцарією та Ліхтенштейном у різних сферах для створення більш відкритого та сучасного торговельного й інвестиційного середовища, а саме: спрощення та цифровізація митних процедур; скасування експортних субсидій на сільськогосподарську продукцію; заплановане скасування ввізних мит на промислові товари з 1 січня 2024 року; скасування деяких обмежень імпорту, що застосовувалися через державні торговельні підприємства; зміни законодавства про захист прав інтелектуальної власності; прийняття Ліхтенштейном нового закону про блокчейн-технології (Blockchain Act), яким вперше у світі встановлено правила управління економікою “токенів” (“token economy”).
Водночас, як і під час попереднього Огляду, члени СОТ висловлювали занепокоєння щодо застосування специфічних ставок ввізного мита (залежно від ваги товарів), збереження високого рівня внутрішньої підтримки та тарифного захисту у сільськогосподарському секторі, обмеження розвитку конкуренції у секторі роздрібної торгівлі тощо. Деякі члени СОТ висловлювали пропозиції щодо підвищення прозорості тарифного режиму.
У виступах багатьох членів СОТ, у тому числі і представника України, зазначалося про основні аспекти двосторонніх торговельних та економічних відносин з Швейцарією та Ліхтенштейном і наголошувалося на наявності потенціалу для подальшого розвитку. При цьому згадувалися угоди про вільну торгівлю, підписані з Швейцарією та Ліхтенштейном, або наміри проведення переговорів щодо їх укладення.
Зокрема, у виступі представника української делегації було зазначено про те, що у 2021 році обсяги двосторонньої торгівлі між Україною та Швейцарією зросли майже удвічі у порівнянні з попереднім роком і досягли 3,6 млрд. дол. США. Обсяги торгівлі з Ліхтенштейном також поновили тенденцію зростання і збільшилися до 1,9 млн. дол. США (на 7,4 відсотка у порівнянні з 2020 роком). Було наголошено на заінтересованості України у подальшому розвитку двостороннього співробітництва з Швейцарією та Ліхтенштейном, незважаючи на кризову ситуацію, викликану військовою агресією РФ на території України, а також висловлено вдячність за підтримку та допомогу Україні, що надаються зазначеними країнами під час війни. У цьому зв’язку було також згадано важливість розвитку подальшої співпраці і через Європейську асоціацію вільної торгівлі (ЄАВТ).
Слід зазначити, що у виступах делегацій Швейцарії, Ліхтенштейну, Канади, Австралії, ЄС, Японії, Великої Британії, Ісландії було висловлено рішуче засудження військової агресії РФ проти України та зазначено про її численні негативні наслідки, у тому числі на світову торгівлю в цілому, а також на діяльність СОТ зокрема.
Всього Швейцарією та Ліхтенштейном було завчасно отримано понад 450 письмових запитань від різних членів СОТ, у тому числі від України.
Направлені від України запитання стосувалися: наявних обмежень торгівлі, що застосовуються Швейцарією, та планів їх скасування; можливостей розширення переліку сільськогосподарської продукції, на яку надаються тарифні поступки згідно з Угодою про сільське господарство між Україною та Швейцарською Конфедерацією, укладеною на додаток до Угоди про вільну торгівлю між Україною та державами ЄАВТ; планів щодо покращення преференційних умов з торговельними партнерами, з якими укладено угоди про вільну торгівлю, зважаючи на заплановане Швейцарією скасування з 1 січня 2024 року ввізних мит на промислові товари; специфічних ставок ввізних мит; змін законодавства про податок на додану вартість; внутрішньої підтримки сільського господарства; системи квот на молочну продукцію та цукор; ініціатив з підтримки малого та середнього бізнесу тощо.
Довідково: Одним із запитань України до Ліхтенштейну було питання щодо можливостей участі іноземних стартапів та малих і середніх підприємств у інвестиційному Саміті (the Investor Summit Liechtenstein), який щорічно організовується Урядом Ліхтенштейну у взаємодії з численними європейськими партнерами і допомагає стартапам і підприємствам, які шукають можливості для фінансування, встановити зв’язки та представити свої компанії перед інвесторами, які, в свою чергу, мають нагоду дізнатися про нові потенційні напрями інвестування.
Ліхтенштейном було надано відповідь, що іноземні стартапи та малі і середні підприємства можуть також брати участь у зазначеному Саміті на таких же самих умовах, як і компанії Ліхтенштейну.
З програмою та умовами участі у цьогорічному інвестиційному Саміті, який проходитиме в Ліхтенштейні 8 червня 2022 року, можна ознайомитися за посиланням:
З більш детальною інформацією щодо проведення шостого спільного Огляду торговельної політики Швейцарії та Ліхтенштейну можна ознайомитися на офіційному веб-сайті СОТ за посиланням, де також є доступними для завантаження звіти, підготовлені урядами зазначених країн та Секретаріатом СОТ (документи WT/TPR/G/425 і WT/TPR/S/425), та інші матеріали щодо торговельної політики цих членів СОТ.
Інформаційні ресурси
Повідом про корупцію |
Розрахунок середньоринкової вартості автомобілів |
Бази даних у сфері технічного регулювання; |
Єдиний державний портал адміністратівніх послуг |
Державні закупівлі |
Міністерство економіки України |
01008, Україна, м. Київ, вул. Грушевського, 12/2 |