Звичайна версія Розмір шрифта: A A A Схема кольорів: A A A
      Головна / Діяльність / Діяльність України у Світовій організації торгівлі / Участь України в роботі регулярних органів СОТ / Огляд торговельної політики членів СОТ / Країни (Звіти)
Огляд торговельної політики Об’єднаних Арабських Еміратів
14.06.2016 | 09:30 | Департамент доступу до ринків та взаємодії з СОТ.

Огляд торговельної політики Об’єднаних Арабських Еміратів

1 та 3 червня 2016 року відбулося засідання Органу СОТ з огляду торговельної політики, під час якого було проведено третій Огляд торговельної політики Об’єднаних Арабських Еміратів. Цей захід став своєрідним іспитом для цієї країни, ураховуючи відзначення у цьому році двадцятиріччя її членства у СОТ, та дозволив спільно з іншими членами цієї міжнародної організації оцінити тенденції розвитку економічної, торговельної та інвестиційної політики ОАЕ.

Учасники засідання обговорили звіти, підготовлені Урядом ОАЕ та Секретаріатом СОТ, а також запитання, які становили торговельний інтерес для інших країн, та відповіді на них від Об’єднаних Арабських Еміратів. Це сприяло кращому розумінню змін в економіці ОАЕ за час, що минув з дати попереднього огляду у 2012 році, а також цілей та перспектив подальшого розвитку.

Так, представники всіх 39 делегацій, що виступали під час першої сесії згаданого засідання, відмітили успішну диверсифікацію економіки ОАЕ, що дозволила країні витримати не лише фінансову кризу, що розпочалася у 2008 році, а і падіння цін на нафту, починаючи з 2014 року. І хоча нафтогазовий сектор та суміжні галузі і в даний час мають важливе значення для ОАЕ, зростання її економіки забезпечується іншими сферами, насамперед, такими як будівництво, оптова та роздрібна торгівля, туризм та виробництво. Прагнення до диверсифікації втілено у стратегії розвитку ОАЕ, визначеній у документі «Бачення 2021» (Vision 2021), яка сфокусована на сприянні інноваціям та формуванні економіки, що базується на знаннях. Очікується, що реалізація цієї стратегії забезпечить подальший сталий розвиток економіки ОАЕ та зменшить її залежність від нафти та газу.

Учасники засідання також відзначили позитивні зміни у торговельній політиці ОАЕ: зв’язаність всіх тарифних ліній; низький рівень тарифного захисту (від 0% до 5%); активну участь ОАЕ у діяльності СОТ, зокрема приєднання до Угоди СОТ про спрощення процедур торгівлі та розширеної Угоди СОТ про інформаційні технології, набуття статусу спостерігача та плани ратифікації у перспективі Угоди про державні закупівлі тощо.

Водночас деякі делегації висловлювали занепокоєння стосовно процедур та вимог, що ускладнюють імпорт продукції до ОАЕ, а саме: регуляторних вимог до імпорту, процедур митного інспектування та оформлення, вимог у сфері санітарного та фітосанітарного контролю, технічного регулювання, а також легалізації документів, необхідних для імпортування. Зазначалося, що такі вимоги призводять до збільшення часу та витрат на ведення бізнесу та обмежують можливості здійснювати торгівлю.

Ураховуючи те, що Україна також зацікавлена у зменшенні торговельних бар’єрів під час імпортування продукції до ОАЕ, Мінекономрозвитку було підготовлено письмові запитання від України щодо процедури акредитації центрів для отримання права сертифікації продуктів халяль і забезпечення можливості їх експорту до Об’єднаних Арабських Еміратів.

Зазначені питання, а також занепокоєння щодо анулювання акредитації Центру дослідження та сертифікації халяль “Альраід” та невизнання виданих ним сертифікатів були озвучені у виступі представника України під час першої сесії засідання. Крім того, оскільки у наданій відповіді ОАЕ було окреслено лише алгоритм проведення акредитації установ для надання їм права видачі сертифікатів халяль, під час другої сесії згаданого засідання представник України додатково звернувся до делегації ОАЕ з проханням уточнити відповідь на запитання України щодо законодавчих підстав процедури акредитації центрів сертифікації халяль та її відміни.

Виступи представника України, оголошені під час вказаного засідання, та відповідь ОАЕ на письмові запитання від України додаються.

TRADE POLICY REVIEW OF THE UNITED ARAB EMIRATES

Statement by Ukraine

1 June 2016

Thank you, Madam Chair.

On behalf of Ukraine I would like to welcome the distinguished delegation of  the United Arab Emirates led by H.E. Sultan Bin Saeed Al Mansoori, Minister of Economy, at the third Trade Policy Review.

I also extend my gratitude to the Chair, Secretariat and discussant, H.E. Amb. Lima Mena for the impressive efforts in preparing this meeting.

Our country attaches great importance to developing trade and economic cooperation with the United Arab Emirates, in particular within the WTO. Analysis of bilateral trade and economic relations between Ukraine and the UAE demonstrates the availability of significant prospects for further development of bilateral economic and investment cooperation.

In this regard Ukraine actively participates in numerous international exhibitions held in the UAE and is interested in improving access to the UAE market of agricultural and food products. In 2015 Ukraine’s export totalled USD half a billion and Ukraine’s import was about USD 150 mln. The main Ukraine’s export articles to the UAE are ferrous metals, animal and vegetable fats and oils, dairy products etc. Ukraine imports from the UAE plastics, polymer materials, coffee and tea.

Facilitating trade turnover between our countries is of great interest for Ukraine and its further development is an important task. Seeking for stable and predictable trade conditions Ukraine however expresses some concerns regarding the accreditation cancellation and non-recognition of the Halal food products certificate, issued by the Halal Certification and Research Center in Ukraine.

In this regard Ukraine has asked the UAE to clarify some provisions concerning the accreditation procedure for the Halal certifiers, legal grounds for accreditation and its cancellation, the timeframe for the accreditation procedure and validity of the accreditation. We are very thankful to the UAE delegation for the reply which we examine with all due attention. 

In conclusion, I would like to express our appreciation to the delegation of the UAE for the hard work preparing this TPR.

Ukraine wishes delegation of the UAE successful Trade Policy Review and looks forward to continue further strengthening of our bilateral relations.

Thank you.

REPLY of the United Arab Emirates TO UKRAINE`S QUESTIONS

Secretariat Report

1) Could the United Arab Emirates kindly clarify the procedure for accreditation of the Halal certifiers? What are the legal grounds for accreditation and its cancellation? What is the timeframe for the accreditation procedure and validity of the accreditation? In the context of the above Ukraine expresses concerns on the accreditation cancellation and non-recognition of the Halal food products certificate, issued by the Halal Certification and Research Center in Ukraine.

Step 1 - Application form: The customers are required to use the appropriate application form (CG-01-11 for HCBs certifying the slaughter houses or CG-01-12 for certifying the product(s);), fill them completely with accurate information, attach the documents as per the check list and forward it to the below E mail ID after the application is duly signed and stamped.

Step 2 – Acceptance of application and payment of Fees: ESMA will study the application and if it is acceptable then the customer will be informed about the mode of payment of the initial registration fees. The customer shall make the payment only at this stage and send the copy of the receipt of payment to us. After ensuring that the customer has made payment as per the instructions, ESMA will forward the application to one of the approved accreditation bodies and the customer is informed about the same.

Step 3 - Accreditation: The customer shall contact the approved accreditation body, to which its application is forwarded by ESMA (see step 2), and complete all the formalities and the procedures of accreditation of the approved accreditation body. The customer shall get the accreditation from the above mentioned accreditation body within six months from the date of initial registration.

Step 4 – Completion of Registration: On successful completion of accreditation the customer shall come back to ESMA in order to obtain the registration certificate after the payment of required registration certificate fees.

TRADE POLICY REVIEW OF THE UNITED ARAB EMIRATES

Statement by Ukraine

3 June 2016

Thank you, Chair.

At the outset I would like to congratulate H.E. Sultan Bin Saeed Al Mansoori, Minister of Economy and distinguished delegation of the United Arab Emirates with successful third Trade Policy Review.

Ukraine would like to present briefly a follow-up question in relation to the reply to our questions in the document RD/TPR/631 on the accreditation procedure for the Halal food products certifiers.

We made a close examination of the reply, which provided a detailed four- phasic description of the procedure for registration of the certificate, and came to the conclusion that the answer of the United Arab Emirates did not comprehensively address the issue.    

We kindly ask the delegation of the United Arab Emirates to give us additional clarifications concerning the legal grounds for accreditation of the Halal certifiers as well as the grounds for cancellation of the accreditation.

We will appreciate explicit information on that issue and are going to submit the question in writing to the Secretariat. 

Thank you.

Міністерство економіки України 01008, Україна, м. Київ,
вул. Грушевського, 12/2