У Світовій організації торгівлі (далі – СОТ) 11 та 13 грудня 2023 року було проведено засідання, присвячене шоcтому Огляду торговельної політики Республіки Чилі. В рамках проведення цього заходу члени СОТ мали можливість проаналізувати основні зміни торговельної політики Чилі, що відбулися у період після проведення попереднього Огляду у 2015 році.
Розглядалися два основні документи – звіти, підготовлені Урядом Республіки Чилі та Секретаріатом СОТ (документи WT/TPR/G/451 і WT/TPR/S/451). До Чилі було завчасно направлено близько 430 письмових запитань від 24 членів СОТ, а безпосередньо в обговоренні взяли участь представники 30 делегацій, у тому числі й України.
Учасники відзначали стійкість економіки Чилі, а також її спроможність адаптуватися до кризи, викликаної пандемією COVID-19. Так, у 2014-2019 роках економіка Чилі демонструвала тенденції стабільного розвитку з середнім показником зростання ВВП щорічно на 2 відсотки. Через ситуацію з пандемією падіння ВВП Чилі у 2020 році склало 6,1 відсотка. Проте вже у 2021 році чилійська економіка почала стрімко відновлюватися, досягнувши 11,7 відсотка зростання реального ВВП, що було набагато більше, ніж до пандемії, та 2,4 відсотка у 2022 році. Такі результати були обумовлені прагненням Чилі підтримувати відкритість своєї економіки та торгівлі, а також реалізацією зваженої макроекономічної політики. У цьому зв’язку у виступах багатьох членів СОТ позитивно оцінювалася політика Чилі, спрямована на забезпечення відкритості та інтеграції у світову економіку, перевагами якої стало залучення великих потоків прямих іноземних інвестицій до Чилі та досягнення одного з найвищих показників ВВП на душу населення у Латинській Америці.
Високо оцінювалися учасниками і дотримання Чилі основних принципів багатосторонньої торговельної системи, а також її активна участь у діяльності СОТ, обговореннях та ініціативах щодо реформування цієї міжнародної організації, сільського господарства, електронної комерції, внутрішнього регулювання послуг, сприяння інвестиціям, забезпечення екологічної стійкості, збільшення участі жінок у міжнародній торгівлі. Віталася ратифікація Чилі Угоди СОТ про спрощення процедур торгівлі (в 2016 році), а також ратифікація та прийняття Угоди СОТ про субсидії у галузі рибальства (у грудні 2023 року).
Згадувалося і про активну участь Чилі у регіональних торговельних ініціативах та інших міжнародних економічних угрупованнях. Зокрема, зазначалося про значну кількість регіональних торговельних угод, укладених Чилі з понад 60 економіками світу, а також здійснені кроки з їх модернізації шляхом додавання нових положень про цифрову торгівлю, охорону навколишнього природного середовища, малі та середні підприємства, взаємозв’язок торгівлі та гендерних питань. У цьому контексті наводився приклад оновлення торговельної угоди Чилі з Європейським Союзом.
До Чилі порушувалися запитання щодо:
• економічних аспектів політики – наявних викликів, що впливають на економічну ситуацію; фіскальної політики та відповідних реформ; заходів впливу на інфляцію та стабілізації національної валюти; заходів, що реалізуються у сфері зайнятості населення; міграційної політики; програм підтримки, запроваджених в рамках боротьби з пандемією COVID-19, тощо;
• торговельного режиму – включення до торговельної політики заходів, пов’язаних з охороною навколишнього природного середовища та гендерними питаннями; забезпечення інклюзивності при формуванні торговельної політики, у тому числі участі корінних народів; митних процедур (вимог щодо найму митних агентів для цілей митного оформлення, планів удосконалення митних процедур під час ввезення товарів, функціонування національного “єдиного” вікна і т.д.), тарифного режиму, відшкодування податку на додану вартість, наявних пільг та планів реформування; заборон та обмежень імпорту, а також ліцензійних вимог; захисних заходів; програм підтримки експорту тощо;
• питань, пов’язаних з діяльністю СОТ, – переговорів щодо електронної комерції; пріоритетів 13-ї Конференції міністрів СОТ; реалізації на національному рівні ініціатив, пов’язаних з охороною навколишнього природного середовища, що обговорюються в СОТ; впливу на економіку мораторію на встановлення митних зборів за електронну передачу даних тощо;
• інвестиційного режиму – інвестиційних стратегій; заходів із залучення іноземних інвестицій; планів реформ; вимог законодавства про інвестиційні проєкти та охорону навколишнього природного середовища; наявних обмежень щодо участі іноземного капіталу; політики щодо вирішення спорів у цій сфері тощо;
• технічного регулювання – розроблення та перегляду вимог технічного регулювання та процедур оцінки відповідності; визнання іноземних сертифікатів; вимог щодо маркування та акредитації; особливостей технічного регулювання щодо окремих видів товарів, наприклад, деревини та косметичної продукції тощо;
• санітарних та фітосанітарних заходів – вимог та процедур щодо імпортної продукції; міжнародного співробітництва;
• державних підприємств та приватизації;
• публічних закупівель – планів приєднання до Угоди СОТ про державні закупівлі; низького рівня участі іноземних компаній у закупівлях; національного режиму; критеріїв відбору переможців торгів; методів закупівель; використання електронної платформи (ChileCompra) тощо;
• сфери інтелектуальної власності – інституційного середовища; впливу реформування цієї сфери на економіку; заходів боротьби з порушеннями авторських прав онлайн; реєстрації торговельних марок, географічних зазначень; захисту комерційної таємниці тощо;
• окремих секторальних питань – програм державної підтримки у сільському господарстві; політики у сфері енергетики, у тому числі щодо плану декарбонізації та переходу на відновлювані джерела енергії, політики “зеленого” оподаткування, стратегій Чилі щодо літію і “зеленого” водню, нового законодавства про надання відповіді змінам клімату; промислової політики; морських та авіаційних послуг тощо.
В цілому члени СОТ позитивно оцінювали результати законодавчих та інституційних реформ, запроваджених у торговельному режимі Чилі протягом періоду між оглядами і спрямованих на забезпечення відкритості, інклюзивності та сталості торговельної політики як на регіональному, так і на багатосторонньому рівнях.
Водночас висловлювалися пропозиції щодо необхідності удосконалення системи визначення діапазонів цін на окремі види сільськогосподарської продукції (“price band system”), здійснення деяких санітарних та фітосанітарних заходів, захисту прав інтелектуальної власності та сприяння економічній диверсифікації.
Направлені запитання України до Чилі стосувалися: стану імплементації модуля щодо імпорту, створеного в рамках інтегрованої системи зовнішньої торгівлі з метою спрощення відповідних процедур; заходів стимулювання експорту та їх впливу на розвиток економіки Чилі; програми державної підтримки у сільському господарстві (“Siembra por Chile programme”) та її результатів; процесу перегляду та модернізації угод про сприяння та захист інвестицій.
Зазначені питання були представлені делегацією України під час першого дня засідання. У виступі було також відзначено важливу роль Чилі у діяльності СОТ та роботі Кернської групи, згадано про стійкість її економіки, незважаючи на негативний вплив пандемії COVID-19 та інших зовнішніх факторів, зокрема і російського повномасштабного вторгнення в Україну, що призвело до руйнування глобальних ланцюгів постачання, а також зумовило значне падіння обсягів торгівлі України з Чилі. У цьому зв’язку було висловлено зацікавленість України у подальшому зміцненні відносин та розвитку торговельного та економічного співробітництва з Чилі.
Довідково: Чилі є одним із важливих економічних партнерів України серед країн Латинської Америки. У 2021 році обсяг торгівлі товарами та послугами між Україною та Чилі становив 68,6 млн доларів США (на 9,7 відсотка більше, ніж у 2020 році). У 2022 році через повномасштабне вторгнення росії в Україну обсяги двосторонньої торгівлі з Чилі скоротилися на 31,3 відсотка порівняно з попереднім роком – до 47,1 млн доларів США.
З більш детальною інформацією щодо проведення шостого Огляду торговельної політики Чилі можна ознайомитися на офіційному веб-сайті СОТ за посиланням, де є доступними для завантаження згадані звіти та інші матеріали, що стосуються цього заходу.
Інформаційні ресурси
Повідом про корупцію |
Розрахунок середньоринкової вартості автомобілів |
Бази даних у сфері технічного регулювання; |
Єдиний державний портал адміністратівніх послуг |
Державні закупівлі |
Міністерство економіки України |
01008, Україна, м. Київ, вул. Грушевського, 12/2 |