Міністерство економіки України
- Розвиток та підтримка малого та середнього підприємництва
СТРАТЕГІЯ МСП
Відповіддю на запит бізнесу щодо відновлення та зростання стала ініціатива з формування спільного (влади та бізнесу) бачення шляхів подолання викликів у вигляді Стратегії відновлення, сталого розвитку та цифрової трансформації малого та середнього підприємництва на період до 2027 року (далі – Стратегія МСП), яку схвалено розпорядженням КМУ від 30.08.2024 № 821, яким також затверджено Операційний план заходів з реалізації у 2024‒2027 роках Стратегії МСП (далі – Операційний план).
Мета Стратегії МСП полягає у трансформації державної політики для забезпечення системної підтримки та розвитку МСП, усунення перешкод із боку держави, створення умов для сталого та інноваційного розвитку МСП.
Стратегія МСП містить чотири стратегічні цілі:
- відновлення та полегшення процесу ведення бізнесу (полегшення доступу до капіталу та ресурсів, сприятливе регуляторне середовище та дерегуляція);
- сприяння інноваційному розвитку, цифровій трансформації та “зеленому переходу”;
- розвиток людського капіталу та культури підприємництва (включно з реінтеграцією та залученням нових кадрів, підтримкою культури підприємництва, відповідальне та інклюзивне підприємництво);
- посилення конкурентоспроможності та збільшення експорту (підтримка експорту та євроінтеграції).
За вищенаведеними стратегічними цілями Операційним планом передбачено 86 заходів з реалізації Стратегії МСП.
Передбачається, що досягнення визначених цілей Стратегії МСП та ключових показників результатів її реалізації матиме безпосередній вплив на економічне зростання та формування України як потужної економічної сили.
АЛЬЯНС СТІЙКОСТІ МСП
З метою консолідації сталих міжнародних зусиль, спрямованих на відновлення та реформування економіки України, під час Конференції з відновлення України 2024 року в Берліні (URC) було створено Альянс стійкості малого та середнього підприємництва (Альянс МСП), до складу якого входить вже 36 членів.
Основна мета Альянсу МСП – консолідація міжнародних ресурсів та їх цільове спрямування на підтримку відновлення та розвитку українського бізнесу.
Діяльність Альянсу зосереджена на трьох ключових напрямах:
1. Реформування політики у сфері малого та середнього підприємництва в Україні.
2. Посилення спроможності Фонду розвитку підприємництва з метою прискорення економічного відновлення країни.
3. Забезпечення фінансової підтримки МСП.
4. Посилення ринку праці та підвищення професійної кваліфікації підприємців та працівників через освітні програми та тренінги
Учасники Альянсу МСП долучаються до його діяльності через інвестиції, надання експертних консультацій із політики або реалізацію програм з розвитку потенціалу підприємств.
Альянс МСП залишається відкритим для нових учасників.
- Доступ до фінансів
Урядовий проєкт єРобота, запроваджений з липня 2022 року, є однією зі складових політики «Зроблено в Україні» та включає грантові програми, спрямовані на стимулювання підприємницької діяльності та створення робочих місць. Зокрема, це програми мікрогрантів на відкриття чи розвиток власного бізнесу, грантів для ветеранів та другого з їх подружжя, грантів на створення й розвиток переробних підприємств, закладки саду та виноградарства, тепличного господарства.
Грантова програма «Власна справа»
Підтримка запуску або розвитку бізнесу шляхом надання мікрогрантів.
Розмір мікрогрантів:
Розмір мікрогранту визначається за запитом отримувача, але не менше 50 000 грн і не більше:
- до 75 тис. грн – для реєстрації ФОП без зобов’язання створення робочих місць;
- від 75 тис. грн до 150 тис. грн – мінімум 1 робоче місце;
- від 150 тис. грн до 250 тис. грн – мінімум 2 робочих місця.
Молоді люди віком 18-25 років можуть отримати грант до 150 тис. грн, реєструючись як ФОП без вимоги створювати робочі місця.
Для отримувачів, які зареєстровані та провадять/планують провадити підприємницьку діяльність у м. Харкові та Харківській області, збільшується на 100% (від 150 тис. грн до 300 тис. грн і від 250 тис. грн до 500 тис. грн).
Успіх програми:
З початку реалізації програми, станом на 01.01.2025 фактично профінансовано 21 638 мікрогрантів на суму 5,2 млрд грн.
Програма "Гранти для молоді" – компонент програми “Власна справа” для осіб віком від 18 до 25 років. Станом на 01.01.2025 видано 40 грантів на суму 6 млн грн (видача почалася з жовтня 2024 року).
Програма «Гранти для ветеранів» (діє з 2023 року)
Програма грантів спрямована на учасників бойових дій, членів їхніх сімей, ветеранів, осіб з інвалідністю внаслідок війни та ветеранський бізнес.
Розмір грантів:
Для членів сім’ї (у т.ч. ФОП):
- до 250 тис. грн – при створенні мінімум 1 робоче місце;
- до 500 тис. грн – при створенні мінімум 2 робочих місця.
Для учасників бойових дій та осіб з інвалідністю внаслідок війни (у т.ч. ФОП):
- до 250 тис. грн – при створенні мінімум 1 робочого місця;
- до 500 тис. грн – при створенні 2 робочих місць;
- до 1 млн грн – при створенні мінімум 4 робочих місця (ФОП не менше 12 міс. до подання заявки).
Гранти до 500 тис. грн фінансуються повністю.
Гранти понад 500 тис. грн і до 1 млн грн надаються за умови 70% – грант, 30% – власні або залучені кошти.
Успіх програми:
Станом на 01.01.2025 фактично профінансовано 1 124 гранти на суму 525,6 млн грн.
Мінекономіки за підтримки проекту USAID «Конкурентоспроможна економіка України» розроблено інтерактивний дешборд програм грантової підтримки для створення або розвитку власного бізнесу, який розташований за посиланням.
Метою функціонування дешборду є забезпечення оперативного моніторингу та відображення результатів реалізації програм надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу та надання грантів на створення або розвиток власного бізнесу учасникам бойових дій, особам з інвалідністю внаслідок війни та членам їх сімей, які реалізуються відповідно до порядків, затверджених постановою КМУ
від 21.06.2022 № 738.
3. Покращення регуляторного середовища
Запроваджено декларативний принцип роботи для бізнесу:
Прийнято Закон України від 17.07.2024 № 3869-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо спрощення умов провадження господарської діяльності в період дії воєнного стану в Україні» основною метою якого є встановлення декларативного принципу відкриття бізнесу на рівні Закону.
Постановою Уряду реалізовано даний Закон та переведено на декларативний принцип:
- 49 дозволів з 78
- 13 ліцензій з 35
- до 500 інших публічних послуг для бізнесу.
Діє мораторій на перевірки бізнесу:
прийнято постанову КМУ від 13.03.2022 № 303, відповідно до якої на період воєнного стану припинено проведення планових перевірок бізнесу. Позапланові перевірки можуть бути здійсненні за обґрунтованим рішенням профільного міністерства у разі нагальної потреби.
Здійснюється системний перегляд регуляторних інструментів:
з метою зменшення регуляторного тиску на бізнес та оптимізації процедур застосування інструментів державного регулювання господарської діяльності, їх реінжинірингу, цифровізації чи скасування, зокрема, з урахуванням норм європейських директив і регламентів, Уряд постановою КМУ від 13.01.2023 № 44 утворив Міжвідомчу робочу групу з питань прискореного перегляду інструментів державного регулювання господарської діяльності (далі – МРГ).
Довідково:
- станом на початок 2025 року проведено 19 засідань МРГ, на яких розглянуто 1323 інструменти державного регулювання господарської діяльності 20 центральних органів виконавчої влади;
- переглянуто 6 сфер державного контролю з питань перевезень вантажив та пасажирів морським, річковим, залізничним, автомобільним, авіа транспортом, поштового зв’язку.
Близько третини з переглянутих інструментів має бути скасовано, по іншим необхідно провести роботу з реінжинірингу та цифровізації.
Станом на початок 2025 року прийнято 46 нормативно-правових актів щодо скасування 133 інструментів державного регулювання бізнесу.
Затверджено План заходів з дерегуляції господарської діяльності та покращення бізнес-клімату: розпорядженням КМУ від 03.09.2024 № 838 Урядом затверджено в новій редакції План заходів з дерегуляції господарської діяльності та покращення бізнес-клімату (далі – План дерегуляції), який підготовлено на виконання рекомендацій МРГ.
План дерегуляції зокрема передбачає:
- скорочення регулювань доступу до ринків;
- зміну карально-репресивної моделі державного нагляду (контролю) на превентивну (ризик-орієнтований підхід при плануванні перевірок);
- зменшення кількості контрольно-наглядових функцій;
- цифровізацію ліцензійних та дозвільних процедур.
Здійснюється цифровізація надання державних послуг:
постановою КМУ від 05.07.2024 № 795 затверджено перший етап експериментального проекту єДозвіл, якою пропонується цифровізація 7 процедур:
- подання декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці;
- видачі висновку щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів;
- ліцензування ветеринарної практики;
- ліцензування діяльності з культивування рослин, включених до таблиці I переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, затвердженого постановою КМУ від 06.05.2000 № 770, розроблення, виробництво, виготовлення, зберігання, перевезення, придбання, реалізація (відпуск), ввезення на територію України, вивезення з території України, використання, знищення наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, включених до зазначеного переліку;
- ліцензування освітньої діяльності за рівнем дошкільної освіти Київською міською державною (військовою) адміністрацією;
- ліцензування туроператорської діяльності;
- подання та розгляду скарг здобувачів ліцензій, ліцензіатів на дії (бездіяльність) органів ліцензування щодо порушення законодавства у сфері ліцензування.
Станом на сьогодні через єДозвіл вже можна подати: декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам охорони праці та повноцінне надання висновків щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів в електронній формі.
Паралельно йде робота над вибором послуг для другого етапу єДозволу.
Мінекономіки спільно з Радою з питань підтримки підприємництва, за ініціативи Президента України Володимира Зеленського, у рамках Всеукраїнської економічної платформи «Зроблено в Україні» запустило новий канал комунікації бізнесу з органами державної влади – платформу «Пульс».
«Пульс» є інструментом збору зворотного зв’язку від суб’єктів підприємницької діяльності щодо взаємодії з державними органами з метою підвищення якості державних послуг. Платформа сприятиме як представникам влади, так і підприємцям: керівництво держави отримуватиме об’єктивні аналітичні дані щодо якості державних сервісів, а бізнес зможе повідомляти про свій досвід взаємодії з органами влади та, за необхідності, ініціювати вирішення проблемних питань.
Всі отримані відгуки будуть оцифровані та інтегровані в показник Entrepreneur Satisfaction Score (Індекс задоволеності підприємців), що дозволить систематично оцінювати якість державних послуг.
Функціонал платформи передбачає три основні компоненти:
Дешборд для аналізу отриманих даних;
Інформаційне вікно для надання відгуків;
Особистий кабінет, у якому користувачі можуть відстежувати статус розгляду поданої заявки та оцінювати відповіді державних органів.
Для надання зворотного зв’язку підприємцям необхідно авторизуватися на платформі одним із доступних способів (за допомогою кваліфікованого електронного підпису, Bank ID або Дія.Підпис), заповнити відповідну анкету та надіслати її для подальшого розгляду.
Додаткові матеріали (матеріали за темою, посилання на інформаційні ресурси)
- Закон України “Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні”;
- Закони України: “Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності” (викладається у новій редакції)
“Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності”
“Про ліцензування видів господарської діяльності”
“Про захист прав споживачів” (викладається у новій редакції)
“Про основні засади державного нагляду (контролю)” (викладається у новій редакції)
Більше інформації про реформу розвитку підприємництва за посиланням