Протягом І півріччя 2024 року відбулось 3 кластери засідань Спільної ініціативи CОТ з питань електронної комерції (далі – Спільна ініціатива, 30.01.-02.02.2024; 11.03.-14.03.2024; 22.04.-25.04.2024), у рамках яких забезпечено участь у 6 пленарних засіданнях учасників Спільної ініціативи та понад 20 зустрічах малих робочих груп з окремих питань електронної комерції, а також 1 брифінг (14.03.2024) та 2 засідання на рівні глав делегацій (21.05.2024; 25.06.2024).
30.01.-02.02.2024 у ході кластеру засідань учасників Спільної ініціативи основну увагу члени приділили першому обговоренню проєкту майбутньої домовленості (документ “Chair’s text” INF/ECOM/85 від 15.01.2024). Учасники активізували розгляд питань правової архітектури і горизонтального характеру: сфера застосування, загальні положення, винятки, заключні положення. Було відзначено конвергенцію у позиціях учасників з окремих питань горизонтального характеру, а саме: текст преамбули, визначення, відношення до інших домовленостей, загальні винятки з міркувань безпеки, положення стосовно вирішення спорів, положення щодо комітету з питань електронної комерції. Водночас зберігаються відмінності у позиціях учасників Спільної ініціативи щодо статей з питань телекомунікацій, електронних платежів, застосування митних платежів на електронні передачі даних, криптографії, інших питань горизонтального характеру.
11.03.-14.03.2024 забезпечено участь української делегації у кластері засідань учасників Спільної ініціативи, у ході якого проведено обговорення питань криптографії, електронних платежів, митних платежів на електронні передачі даних, розвитку, оновленої версії проєкта домовленості з питань електронної комерції (“Chair’s text”, документ INF/ECOM/85/Rev.1). Також учасники зосередилися на розгляді низки питань горизонтального характеру і правової архітектури, зокрема визначення, заключні та інституційні положення, сфера охоплення, винятки з-під дії майбутньої домовленості, положення стосовно вирішення спорів, положення щодо комітету з питань електронної комерції.
Координатори Спільної ініціативи зазначили, що оновлена версія документа INF/ECOM/85/Rev.1 від 21.02.2024 є всеосяжною, може стати основою майбутньої домовленості та сприяти її оперативному укладенню. Також було наголошено на включенні до оновленої версії “Chair’s text” статей про електронні платежі, криптографію та розвиток, що у свою чергу, на думку координаторів, наблизить учасників до консенсусу. Крім цього, було підкреслено загальний прогрес у переговорах і необхідність активізації зусиль стосовно їх завершення з метою досягнення домовленості.
22.04.-25.04.2024 забезпечено участь української делегації у кластері засідань учасників Спільної ініціативи, який став останнім у форматі технічного обговорення тексту проєкту домовленості з питань електронної комерції (документ “Chair’s text” INF/ECOM/85). Основну увагу учасники приділили обговоренню заключних положень, сфери охоплення, винятків з-під дії майбутньої домовленості, питань незастосування митних платежів до електронних передач даних, криптографії, електронних платежів. Крім цього, учасники дійшли згоди, що питання криптографії є важливими для багатьох членів СОТ та їх обговорення потребує більше часу з огляду на їх комплексність і чутливий характер, тому на цьому етапі ці питання не увійдуть до фінальної версії проєкту домовленості з питань електронної комерції.
За підсумками проведеного кластеру засідань у травні 2024 року було розповсюджено оновлену версію проєкту майбутньої домовленості (документ “Chair’s text” INF/ECOM/85/Rev.3 від 06.05.2024). Оновлена версія документа INF/ECOM/85/Rev.3 у порівнянні з попередньою версією INF/ECOM/85/Rev.2 містить текстові і редакційні зміни, внесені за результатами переговорів учасників до статей з питань електронних платежів, незастосування митних платежів до електронних передач даних, телекомунікацій, корінних народів, перегляду, а також з оновленої версії було вилучено статтю з питань криптографії.
У цьому контексті координатори Спільної ініціативи (делегації Австралії, Сінгапуру і Японії) зазначили, що оновлена версія документа INF/ECOM/85/Rev.3 від 06.05.2024 є збалансованою і може стати основою майбутньої домовленості та сприяти її оперативному укладенню цього року.
21.05.2024 забезпечено участь української делегації у засіданні на рівні глав делегацій учасників Спільної ініціативи, у ході якого було підкреслено прогрес, досягнутий у переговорах, і окреслено найближчі етапи подальшої роботи: розповсюдження Спільної заяви координаторів про завершення технічних переговорів і досягнення домовленості про формування збалансованого пакету глобальних правил у сфері електронної комерції; забезпечення фіналізації майбутньої домовленості за результатами її перевірки юридичними експертами (legal scrubbing); опрацювання процедурних питань інтеграції домовленості у правову архітектуру СОТ (систему Угод СОТ) та орієнтовних часових рамок імплементації домовленості учасниками.
Більшість учасників позитивно підкреслили зусилля і проведену протягом 5 років переговорів роботу стосовно підготовки майбутньої домовленості з питань електронної комерції. Водночас окремі занепокоєння були висловлені щодо статей стосовно: винятку з питань захисту персональних даних (делегація Канади не підтримує цей виняток з огляду на його необ’єктивний характер, потребує доопрацювання); телекомунікацій (делегація США повідомила про відсутність підтримки включення цієї статті до фінальної версії домовленості з огляду, серед іншого, на різний підхід до регулювання цієї сфери в США); незастосування митних платежів до електронних передач даних (делегація Саудівської Аравії запропонувала скоротити з 10 до 5 років термін, після якого пропонується переглянути питання застосування мораторію); розвитку (питання використання імплементаційних періодів для країн, що розвиваються, та найменш розвинених країн).
25.06.2024 у ході засідання на рівні глав делегацій учасників Спільної ініціативи координатори (делегації Австралії, Сінгапуру і Японії) представили низку змін і доповнень до тексту проєкту майбутньої домовленості з електронної комерції (оновлений текст INF/ECOM/86 від 28.06.2024).
У ході обговорення згадані пропозиції координаторів до проєкту домовленості, зокрема до статей з питань співвідношення з іншими домовленостями, незастосування митних платежів до електронних передач даних, телекомунікацій і вирішення спорів, в цілому були оцінені як прийнятні більшістю делегацій.
Також більшістю делегацій (Китай, Японія, Саудівська Аравія, Велика Британія, Таїланд, Норвегія, Швейцарія, Республіка Корея, Чилі, Нова Зеландія, Австралія, Гонконг, Аргентина, ЄС, Еквадор, Перу) було позитивно відзначено досягнутий прогрес в цілому і у контексті опрацювання окремих проблемних питань. Водночас деякі делегації (Парагвай, Канада, США, Тайвань, Малайзія, Гватемала, Парагвай, Сальвадор, Коста-Рика) зазначили про експертну оцінку проєкта домовленості, що триває. Делегація Канади, підтримуючи в цілому текст домовленості та її базові принципи, відзначила необхідність продовження роботи над положеннями з питань співвідношення з іншими домовленостями та вилучення з міркувань захисту персональних даних. У свою чергу делегація ЄС підкреслила, що не бачить необхідності суттєво змінювати поточну редакцію статті з питань співвідношення з іншими домовленостями, оскільки відповідні положення є чіткими і збалансованими. Також ЄС підтримали пропозиції США щодо внесення змін до статті стосовно вирішення спорів, що додають тексту чіткості та зрозумілості.
Принагідно делегація США висловила сумнів щодо доцільності оголошення на цьому етапі про остаточне завершення технічних переговорів щодо тексту майбутньої домовленості. США відзначили необхідність продовження роботи над статтями, які стосуються захисту персональних даних, телекомунікацій, розвитку, корінних народів.
Делегація Тайваню наголосила на занепокоєнні щодо застосування у домовленості визначення терміну “країна”, яке, на їх думку, є неприйнятним, підлягає вилученню та не дозволяє підтримати текст повною мірою.
Водночас окремі учасники (Тайвань, Гонконг) зазначили про надання переваги підтримці більш тривалого строку для проведення огляду дії мораторію на застосування митних платежів до електронних передач даних (10 років), ніж запропонований Саудівською Аравією строк (5 років), який в цілому підтримала більшість делегацій.
Під час обговорення найбільш критичну позицію висловила делегація Індонезії, яка негативно відзначила запровадження постійного мораторію на застосування митних платежів до електронних передач даних, підкреслила відсутність дієвих, на її думку, положень щодо розвитку та технічної допомоги країнам, що розвиваються, а також наголосила на неможливості завершення на цьому етапі технічних переговорів.
За результатами проведеної українською делегацією роботи у рамках активної участі у Спільній ініціативі СОТ з електронної комерції протягом І півріччя 2024 року:
- опрацьовано із профільними органами державної влади та проаналізовано усі розповсюджені версії “Chair’s text” щодо проєктів текстів майбутньої домовленості з електронної комерції;
- знято занепокоєння України до окремих статей проєкту майбутньої домовленості з електронної комерції (електронні платежі, доступ до мережі Інтернет, безпаперова торгівля, захист прав споживачів у мережі Інтернет, спам, захист персональних даних, співпраця) за результатами проведення 2 раундів робочих консультацій із фасилітаторами малих робочих груп та представниками Секретаріату СОТ;
- взято участь у низці засідань робочої групи з юридичної експертизи (legal scrubbing), які тривали протягом квітня - червня цього року, у ході яких Україною було зроблено пропозицію уніфікувати застосування термінології у статті з питань доступу до мережі Інтернет, а саме щодо термінів “services provider” та “services supplier”, що була підтримана учасниками;
- підготовлено пропозиції до виступів з метою донесення позиції України у контексті забезпечення участі української делегації у 3 кластерах засідань учасників Спільної ініціативи, 1 брифінгу та 2 засіданнях на рівні глав делегацій.
Поряд з цим, з початку повномасштабної російської військової агресії проти України у співпраці із ключовими партнерами Україні вдалося відсторонити РФ від безпосередньої участі у переговорах і засіданнях малих робочих груп у рамках Спільної ініціативи з електронної комерції. Водночас РФ як учасник Спільної ініціативи приймала участь у пленарних засіданнях, під час яких Україна за підтримки партнерів (Австралія, Велика Британія, Грузія, ЄС, Канада, Молдова, Нова Зеландія, Республіка Корея, США, Швейцарія, Японія) на регулярній основі повідомляла про негативний вплив російської військової агресії, серед іншого на електронну комерцію, а також наголошувала на незаконній, неспровокованій та невиправданій агресії РФ проти України, що є грубим порушенням міжнародного права, зазначала, що Росія продовжує демонструвати свою кричущу зневагу до заснованого на правилах міжнародного порядку, багатосторонньої торгової системи та правил СОТ.
Інформаційні ресурси
Повідом про корупцію |
Розрахунок середньоринкової вартості автомобілів |
Бази даних у сфері технічного регулювання; |
Єдиний державний портал адміністратівніх послуг |
Державні закупівлі |
Міністерство економіки України |
01008, Україна, м. Київ, вул. Грушевського, 12/2 |