• Перейти до основного вмісту

Міністерство економіки України

Меню

Європейська інтеграція

Євроінтеграція в сфері публічних закупівель.

Україна в рамках Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (далі - Угода про асоціацію) має зобов’язання щодо гармонізації та адаптації вітчизняного законодавства у сфері публічних закупівель відповідно до норм Директив ЄС 2014/23/ЄС, 2014/24/ЄC, 2014/25/ЄC, 92/13/ЄЕС та 89/665/ЄЕС, що регулюють порядок здійснення закупівель в Європейському Союзі.

Відповідно до графіка, викладеного в Додатках до Угоди про асоціацію, гармонізація національного законодавства у сфері закупівель здійснюється поетапно, протягом 7 років (2016-2022 років) шляхом взаємного поступового відкриття ринків публічних закупівель ЄС та України (статті 153 та 154 глави 8 розділу IV Угоди про асоціацію).

На сьогодні І етап плану заходів з реалізації Дорожньої карти вже імплементовано. Наразі триває робота щодо отримання офіційної позитивної оцінки виконання І етапу від сторони ЄС для офіційного взаємного відкриття ринків публічних закупівель у розрізі доступу до контрактів на поставку товарів для центральних органів влади, що створить додаткові позитивні умови для українського бізнесу у сфері міжнародної торгівлі.

Варто наголосити, що з метою  імплементації ІІ та ІІІ етапів 19.09.2019 Верховна Рада України прийняла нову редакцію Закону України “Про публічні закупівлі”.

Беручи до уваги, що більшість із численних нововведень потребувало часу для технічної реалізації в системі електронних закупівель, новий Закон вступив в силу 19.04.2020, при цьому деякі статті наберуть чинності у визначені в законі строки.

З метою виконання зобов’язань України в рамках Угоди про асоціацію та гармонізації українського законодавства до положень Директив ЄС, зокрема 2014/23/ЄС, 2014/24/ЄС, 2014/25/ЄС, 89/665/ЄЕС, внесено ряд нових положень в рамках процесу гармонізації з європейськими стандартами та імплементації заходів Дорожньої карти, а також, які безпосередньо сприяють удосконаленню та оптимізації закупівельного процесу та функціонування електронної системи, зокрема:

  • набір нових специфічних визначень та відповідних понять, зокрема, „аномально низька тендерна пропозиція”, „вартість життєвого циклу”, „конфлікт інтересів”, „технічна специфікація”;
  • нові підходи до оскарження процедур закупівель, зокрема нові правила щодо подачі скарги та повернення її оплати учаснику та  заборона на відміну замовником тендера чи визнання його таким, що не відбувся під час розгляду скарги на цю закупівлю;
  • можливість виправлення учасником невідповідності в інформації в пропозиції протягом 24 годин;
  • зміна підходів до організації закупівельної діяльності - впровадження уповноважених осіб з 2022 року на заміну тендерних комітетів;
  • введення обов'язкової спрощеної процедури для допорогових закупівель (від 50 тисяч грн  до 200 тисяч грн за товари та послуги, до 1,5 млн грн на роботи) з певними винятками для прямих договорів;
  • впровадження “електронних каталогів” як частини функціоналу ЦЗО, задля кардинального поліпшення допорогових процедур;
  • обмеження щодо внесення змін до договору про закупівлю та нові правила визнання договору недійсним, якщо він був укладений без застосування процедури закупівлі;
  • спеціальні умови для консорціумів та субпідрядних організацій;
  • нову статтю про технічні специфікації, маркування, сертифікати, протоколи випробувань та інші засоби підтвердження відповідності предмета закупівлі;
  • нові та переглянуті процедури закупівель: нова процедура торгів з обмеженою участю, переглянута процедура конкурентного діалогу та переговорна процедура;
  • інші нововведення, такі як: запровадження можливості ринкових консультацій; вдосконалення антидискримінаційних вимог; визнання персональних даних як конфіденційної інформації тощо.

Разом з цим ведеться робота щодо доопрацювання функціоналу електронної системи публічних закупівель Прозорро, а саме можливістю використання електронної тендерної документації, інтеграції з державними реєстрами, зокрема з ЄДР, Державним реєстром лікарських засобів, Державним реєстром фіскальної служби, Порталом використання бюджетних коштів ДКСУ, а також оптимізація роботи контролюючих органів через кабінети в електронній системі.

Варто зазначити, що відповідно до Плану заходів щодо реалізації Дорожньої карти одним із заходів є забезпечення  технічних стандартів для інтеграції єдиної інформаційної системи (веб-порталу) публічних закупівель з міжнародними системами для активізації взаємної участі іноземних та вітчизняних суб’єктів господарювання у міжнародних публічних закупівлях, що передбачає розширений доступ до інформації про закупівлі, як в Україні так і інших країнах, можливість здійснення системного аналізу. Українською стороною неодноразово наголошувалось на важливості інтеграції електронної системи публічних закупівель ProZorro з Європейською системою  тендерних оголошень TED (Tenders Electronic Daily). Основною ідеєю цього є створення умов для активізації взаємної участі суб’єктів господарювання у публічних закупівлях, що передбачає розширений та спрощений доступ до інформації про закупівлі.

Серед актуальних досягнень у сфері євроінтеграції необхідно відзначити, що за результатами сьомого засідання Комітету асоціації Україна – ЄС у торговельному складі (далі – КАТС), яке відбулося 25-26 жовтня 2022 року, отримано позитивну оцінку сторони ЄС щодо виконання Україною Етапів І та ІІ, передбачених Додатком XXI-B та Додатком XXI-C до Глави 8 “Державні закупівлі” Угоди про Асоціацію. В рамках восьмого засідання Комітету асоціації Україна-ЄС у торговельному складі, яке відбулось 30.11.2023 у м. Брюссель, Королівство Бельгія, були підписані такі документи:

  •  Рішення №2/2023 Комітету асоціації Україна-ЄС у торговельному складі від 30.11.2023 про позитивну оцінку виконання Етапу 1 Додатка ХХІ-А “Індикативний графік інституційних реформ, адаптації законодавства та надання доступу до ринку” до Глави 8 Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони;
  • Рішення №3/2023 Комітету асоціації Україна-ЄС у торговельному складі від 30.11.2023 про позитивну оцінку виконання Етапу 2 Додатка ХХІ-А “Індикативний графік інституційних реформ, адаптації законодавства та надання доступу до ринку” до Глави 8 Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони.

На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2023 № 189 “Про затвердження Порядку проведення первинної оцінки стану імплементації актів права Європейського Союзу (acquis ЄС)” проводилась робота в співпраці з іншими ЦОВВ, Урядовим офісом координації європейської та євроатлантичної інтеграції, при підтримці проєкту ЄС «Підтримка реформи публічних закупівель в Україні». На основі проведеної роботи Кабінетові Міністрів України був наданий Звіт, постатейними аналіз та план дій по переговорному розділу 5 “Публічні закупівлі”.

В рамках початку переговорного процесу щодо вступу України до ЄС українською делегацією під головуванням керівництва Мінекономіки 21 березня 2024 року було прийнято участь у роз’яснювальній зустрічі Європейської Комісії щодо здійснення офіційного скринінгу в рамках переговорного розділу 5 “Публічні закупівлі”. Європейською стороною було надано ряд роз'яснень, які стосуються трактування та застосування acquis ЄС у сфері публічних закупівель, та домовлено про подальшу співпрацю і комунікацію з українськими державними експертами.

Делегація Уряду України (із залученням представників Мінекономіки та під головуванням заступника Міністра економіки Бігун Н. В.) взяла участь у двосторонній зустрічі Європейської Комісії та України в рамках здійснення офіційного скринінгу відповідності законодавства України праву ЄС за переговорним розділом 5 “Публічні закупівлі”, яка відбулась 8 — 9 липня 2024 року в м. Брюссель (Королівство Бельгія).
Під час зустрічі було презентовано сферу публічних закупівель України, включно з напрямом ДПП/Концесій, міжнародних угод, оборонних закупівель та системи оскарження закупівель. Проведення зустрічі надало можливість отримати конкретні коментарі Сторони ЄС щодо напрямів наближення до вимог acquis ЄС, налагодження контактів на робочому рівні для подальшої співпраці на рівні робочої групи за напрямом публічних закупівель, а також обговорити стратегічні міркування та позицію України щодо майбутньої інтеграції з ринком публічних закупівель ЄС.

Діяльність проєкту міжнародної технічної допомоги “Підтримка реформи публічних закупівель в Україні” , що фінансується за рахунок коштів Європейського Союзу.

У квітні 2021 року розпочав роботу проєкт міжнародної технічної допомоги “Підтримка реформи публічних закупівель в Україні” (далі – Проєкт), що фінансується за рахунок коштів Європейського Союзу. Мінекономіки визначено реципієнтом Проєкту. Міжнародна угода, в рамках якої виконується Проєкт – Рамкова Угода між Урядом України та Комісією Європейських Співтовариств від 03.09.2008 (ратифікована із Заявою Законом України від 03.09.2008 No 360-IV).

Основні цілі Проєкту:

  • Наближення законодавчих та нормативно-правових актів про публічні закупівлі до стандартів ЄС;
  • Посилення інституційного та організаційного потенціалу та подальше вдосконалення системи електронних закупівель;
  • Посилення інституційного та організаційного потенціалу відповідних державних органів щодо контролю, аудиту та розгляду скарг/перегляду процедур публічних закупівель;
  • Посилення інституційного та організаційного потенціалу для професіоналізації фахівців з публічних закупівель та для комунікації з учасниками ринку публічних закупівель.

Проєкт відповідає завданням та заходам, визначеним статтями 148, 153 та 156 Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом

Проєктом ЄС “Підтримка реформи публічних закупівель в України” надається постійна підтримка Міністерству економіки України, яка спрямована на європейську інтеграцію України та наближення до найкращих європейських практикПротягом роботи Проєкту забезпечена наступна підтримка:

1.    Нормативно-правовий напрям:

  • аналіз прогалин у Законі України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) у світлі зобов’язань України в рамках Угоди про асоціацію, а також Директив ЄС щодо публічних закупівель. Проєкт підготував таблиці відповідності між положеннями Закону та такими директивами ЄС: 2014/24, 2014/25 та 89/665;
  • звіт із узагальненням результатів аналізу прогалин, у якому висвітлюється, зокрема, які положення відсутні у відповідному національному законодавстві або не відповідають вимогам і мають бути вилучені або змінені;
  • коментар, в якому надано тлумачення та практичні поради щодо застосування Закону буде розглядатися як базове та фундаментальне джерело інформації про те, як розуміти конкретні вимоги Закону [Узагальнені відповіді | Міністерство економіки України (me.gov.ua)];
  • інформаційна довідка для Європейської делегації щодо поточного стану сфери публічних закупівель України до та після прийняття Постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 “Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування” та Постанови Кабінету Міністрів від 11 листопада 2022 року № 1275 "Про затвердження особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану”, які прийняті на заміну  попередній відповідній постанові КМУ № 169;
  • тлумачення положень ЄС з визначення будівельних послуг із детальним поясненням відповідних правил ЄС щодо визначення контрактів на виконання робіт, зі стислим викладенням відповідної прецедентної судової практики ЄС, а також коментарями щодо відповідних положень в українському законодавстві;
  • довідка для Міністерства оборони та Мінекономіки, яка містить початкові коментарі та зауваження щодо положень законодавства України у сфері закупівель в обороні та безпеці, що випливають з Угоди про Асоціацію, а також статусу кандидата у члени ЄС та відповідні положення законодавства ЄС;
  • поглиблений аналіз для Міністерства економіки України положень Закону України “Про концесію” та Закону України “Про державно-приватне партнерство” (далі – ДПП), щоб виявити потенційні прогалини та невідповідності порівняно з Директивою ЄС про концесії (Директива 2024/23). Підготовлена детальна таблиця відповідності між положеннями Директиви ЄС про концесії 2014/23 та законами України про концесію та ДПП;
  • висновок щодо проекту змін до Закону, підготовленого Міністерством економіки щодо динамічних систем закупівель, інноваційного партнерства, конкурсів проектів та резервних закупівель;
  • примітка до Законопроекту № 8082, спрямованого на внесення змін до Закону щодо продовження контрактів на виконання робіт;
  • примітка щодо законопроекту № 8381 про внесення змін до Закону про оборонні закупівлі;
  • примітка до Законопроекту № 9027 щодо внесення змін до договорів підряду;
  • рекомендації про основи закупівлі робіт;
  • примітка до законопроекту № 7508 зі змінами до законів про державно-приватне партнерство та концесії;
  • примітка щодо законопроекту щодо запровадження в українське законодавство деяких норм ЄС, зокрема зарезервованих контрактів, динамічних систем закупівель та інноваційних партнерств;
  • повідомлення про процедуру закупівлі “Інноваційне партнерство”;
  • повідомлення про внесення змін до Постанови КМУ № 1178 про закупівлі під час військового стану (Постановою КМУ № 157 від 17.02.2023 та Постановою КМУ № 1495 від 30.12.2022;
  • примітка щодо ухваленого Законопроекту №8381 (щодо змін до Закону про оборонні закупівлі) як ad hoc запит Представництва ЄС в Україні та пов’язаний з Резонансної подією стосовно закупівель продовольства для армії. 
  • примітка до списку законодавчих пріоритетів.

2.    Посилення інституційного та організаційного потенціалу:

  • надано спеціальні консультації Департаменту сфери публічних закупівель та конкурентної політики Мінекономіки щодо тлумачення різних положень Директив ЄС стосовно динамічних систем закупівель, конкурсів проектів (творчі конкурси з проєктування), інноваційних партнерств, зарезервованих контрактів, змішаних закупівель та електронних каталогів;
  • узагальнено досвід прецедентного права Суду Європейського Союзу щодо державних закупівель. Ця публікація містить вступ, у якому коротко пояснюється, що таке Суд ЄС і яка роль його рішень у сфері публічних закупівель. Далі слідує короткий опис рішень Суду ЄС щодо 16 різних тем, таких як персональна та матеріальна сфера дії директив ЄС щодо публічних закупівель, винятки з її правил, кваліфікація та відбір суб’єктів господарювання, процедури закупівель, присудження контракту, розгляд аномально низьких пропозицій, внесення змін до контрактів, заходи та процедури перегляду тощо.  Документ містить список рішень, що містить довідкову інформацію про майже 300 рішень Суду ЄС, включаючи номери справ, дати ухвалення, а також коротку інформацію про обговорювані положення, кількість статей відповідних директив ЄС та посилання на тексти постанов англійською мовою тощо;
  • підготовлено інформацію про значення та наслідки рішення Суду ЄС у справі C-54/21 та попереднього судового права щодо комерційної таємниці, зокрема його вплив на відповідні українські положення Закону;
  • на запит АМКУ підготовлено виклад судової практики Суду ЄС з питання виправлення та доповнення тендерних пропозицій, що містить інформацію про десяток рішень Суду ЄС, у тому числі короткий аналіз фактичних обставин справи, відповідні положення, висновки Суду, коментарі Проекту щодо еквівалентних українських положень та відповідної прецедентної практики національних судів;
  • підготовлено відповіді на запитання Мінекономіки щодо розуміння, методів впровадження та практичного використання положень ЄС щодо динамічних систем закупівель та електронних каталогів;
  • проведено аналіз прогалин чинних в Україні положень у сфері закупівель у сфері оборони та безпеки. Підготовлено записку в якій представлено різні підходи до імплементації директиви 2009/81 у країнах-членах ЄС та країнах-кандидатах. Країни, включаючи інформацію про закони та практику, а також аналіз законів, звіти та іншу доступну інформацію;
  • розроблено та представлено Звіт про аналіз та рекомендації щодо складання щорічної звітності про функціонування системи публічних закупівель в Україні. Експерти проєкту надали підтримку у підготовці Звіту про функціонування системи публічних закупівель за 2021 та 2022 рр.;
  • підготовлено  аналітичну записку про агенції з державних закупівель у ЄС та на Балканах;
  • підготовлено зведену таблицю з найважливішими та найвпливовішими рішеннями судів України, відібраними з аналізу понад 500 рішень. Виконана робота була передана Національній школі суддів, АМКУ та ДАСУ;
  • підготовлено проект Стратегії професіоналізації та плану дій щодо її реалізації;
  • підготовлено звіт «Посилення інституційної та організаційної спроможності відповідних державних органів у сфері контролю та аудиту». 

Здійснюється підтримка Мінекономіки щодо оновлення професійного стандарту, розробки рамок компетенцій закупівельників, оновлення Кодексу поведінки тощо, а також представлено Європейську структуру компетенцій у сфері закупівель та рекомендації щодо її включення до Професійного стандарту в Україні; розроблено проект пропозиції щодо внесення змін до існуючого Стандарту.

Крім того Проєктом розроблено спеціальну аналітичну записку щодо стану виконання Стратегії реформування системи публічних закупівель («дорожньої карти») на 2016-2022 роки.
Розроблено Комунікаційну стратегію впровадження реформи публічних закупівель в Україні. 

Розроблено дві комплексні навчальні програми – курс базового рівня (Публічні закупівлі: від теорії до практики) та курс для поглибленого рівня (Публічні закупівлі: управління та оцінка ефективності). Експерти проекту – викладачі з відповідною кваліфікацією та досвідом розробили десять навчальних модулів для базового онлайн-курсу та чотири навчальні модулі для поглибленого онлайн-курсу. Кожен модуль складається з відео лекцій, посібників, додаткових матеріалів, презентацій, тестів для проміжного контролю. Було записано 57 відеолекцій та розроблено низку вправ, тестів та додаткових матеріалів, у тому числі підсумковий тест, після успішного проходження якого (принаймні 70% правильних відповідей) слухачам буде видано сертифікат.

Проведено тренінги на теми:

  • особливості застосування змішаних закупівель - досвід ЄС та найкращі міжнародні практики;
  • особливості застосування спільних закупівель - досвід ЄС та найкращі міжнародні практики;
  • з питань закупівель для оборони та безпеки в ЄС для представників Міністерства економіки та Міністерства оборони;
  • СОТ та міжнародно-правова база регулювання публічних закупівель;
  • зміст, правила та особливості застосування Угоди СОТ про державні закупівлі;
  • оцінка пропозицій доступу до ринку державних закупівель (процес вступу до СОТ GPA);
  • як провести аналіз відповідей країн-спостерігачів Угоди СОТ про державні закупівлі на контрольний список питань;
  • робота в робочій програмі  Комітету СОТ з державних закупівель «Сталі закупівлі»;
  • робота в Робочій програмі Комітету СОТ з державних закупівель «Малі та середні підприємства (МСП)»;
  • робота в Робочій програмі Комітету СОТ з державних закупівель «Зі збору та звітності статистичних даних»;
  • поточний стан процесу приєднання країн-спостерігачів до Угоди СОТ про державні закупівлі.

В рамках здійснення внутрішньої процедури Мінекономіки щодо планування Нової національної стратегії експертами Проєкту ЄС та SIGMA проведено семінар з методології розробки стратегій публічних закупівель.

Технічна підтримка:

В рамках технічної підтримки ДП «Прозорро» та ДУ «Професійні закупівлі» Проєкт здійснив оцінку та вжив заходів для задоволення нагальних потреб та прогалини в потенціалі підприємств шляхом розробки чотирьох типів технічних завдань для відповідних посад, які потребують підтримки: керівної посади, посадовців у сфері фінансів, сфері запитів (замовники) та постачання (учасники).

 

https://freegeoip.net/json