• Перейти до основного вмісту

Міністерство економіки України

Меню

Огляд торговельної політики Огляд торговельної політики Йорданського Хашимітського Королівства

У Світовій організації торгівлі (далі – СОТ) 27 та 29 вересня 2023 року було проведено засідання, присвячене третьому Огляду торговельної політики Йорданії. Учасники засідання мали можливість ознайомитися зі змінами торговельного, економічного та інвестиційного режимів цього члена СОТ, що відбулися після проведення попереднього Огляду у 2015 році.

Обговорювалися два основні документи – звіти, підготовлені Урядом Йорданського Хашимітського Королівства та Секретаріатом СОТ (документи WT/TPR/G/446 і WT/TPR/S/446), запитання, які становили торговельний інтерес для інших членів СОТ, а також надані відповіді. Всього було завчасно направлено понад 140 запитань, а безпосередньо під час засідання в обговоренні взяли участь представники 25 делегацій.

У виступах багатьох учасників відзначалися: стійкість, яку демонструє економіка Йорданії, починаючи з 2020 року; стабільність її відновлення після пандемії COVID-19; стале зростання ВВП та низький рівень інфляції (відповідно в середньому 1,6 відсотка та 1,9 відсотка у 2016-2022 роках) на фоні існуючих глобальних (зміна клімату, пандемія, посуха) та регіональних викликів (конфлікти в сусідніх Сирії та Іраку, біженці з яких вже складають 30 відсотків населення Йорданії). За оцінками міжнародних фінансових інституцій економіка Йорданії на сьогодні є однією з найбільш вільних в регіоні і входить в десятку світових за темпами реформ – на цю країну припадає майже половина всіх економічних реформ, імплементація яких наразі здійснюється на самому Близькому Сході, що вигідно відрізняє Йорданію в економічному плані від інших країн цього регіону.

У період між оглядами найбільш помітними та позитивними стали законодавчі, інституційні та структурні зміни в інвестиційному режимі Йорданії, тарифній політиці (зменшення середньої MFN ставки, що застосовується, з 10,2 відсотка у 2015 році до 4 відсотків в 2023 році), заходи сприяння торгівлі, в першу чергу спрямовані на спрощення процедур митного оформлення товарів. Багато членів СОТ також позитивно оцінювали гендерну політику Уряду Йорданії, зокрема покращення умов праці та збільшення участі жінок у різних секторах економіки.

Представлячи зміни у своїй торговельній політиці, делегація Йорданії називала війну в Україні одним із факторів, які негативно впливали на міжнародну торгівлю, продовольчу безпеку та ланцюги поставок. Зазначене підтверджували і представники інших делегацій, наголошуючи на тому, що збройна агресія рф проти України спричинила нестабільність у міжнародній торгівлі і загрожує продовольчій безпеці у світі. 

Члени СОТ обговорювали та порушували питання щодо:

  • стану економіки та економічної політики Йорданії – проблем структурних змін в економіці, зростання та зайнятості; стану та впливу імплементації політики гендерної рівності; планів модернізації економіки Йорданії до 2030 року; урядової політики щодо малих та середніх підприємств та її впливу на участь Йорданії в глобальних ланцюгах доданої вартості; шляхів збільшення бюджетних надходжень та впливу фіскальної політики на зменшення обсягу державного боргу;
  • торговельного та інвестиційного режимів – наявних проблем при формуванні торговельної політики країни та її цілей; оцінки стану імплементації національної політики в сфері боротьби із зміною клімату; необхідності направлення Йорданією нотифікацій в СОТ з різних питань, зокрема і з метою дотримання вимог щодо забезпечення прозорості у виконанні Угоди СОТ про сільське господарство; стану ратифікації Угоди СОТ про субсидії у галузі рибальства; визначення обсягу та видів необхідної технічної допомоги в рамках Угоди СОТ про спрощення процедур торгівлі; порядку надання інвестиційних послуг в рамках єдиного вікна; стану двосторонніх переговорів щодо укладення інвестиційних угод; існуючих обмежень та виключень в сфері інвестицій для іноземних громадян;
  • заходів, які безпосередньо стосуються імпорту та експорту – функціонування єдиного порталу із сприяння торгівлі; часових рамок реалізації проєкту про об’єднаний митний контроль імпорту та експорту; митного оформлення товарів, які знаходяться в дорозі; середнього часу митного оформлення вантажів; забезпечення митного контролю та процедур митних інспекцій; застосування неавтоматичних вимог ліцензування імпорту; переліків заборонених до ввезення товарів та вимог ліцензування; вимог щодо фізичного огляду товарів тощо;
  • технічного регулювання – проблемних питань запровадження нових стандартів для іграшок, електропобутових товарів та газового обладнання; затримок з направленням Йорданією до СОТ нотифікацій щодо нових стандартів та технічних регламентів, застосування міжнародних рекомендацій у цій сфері;
  • державних закупівель та державних підприємств – імплементації електронної системи закупівель JONEPS; стану переговорів щодо приєднання Йорданії до Угоди СОТ про державні закупівлі; діяльності державних торговельних підприємств та необхідності врахування вимог статті XVII Генеральної угоди про тарифи й торгівлю 1994 року, направлення відповідних нотифікацій до СОТ;
  • сфери інтелектуальної власності, зокрема щодо режиму забезпечення захисту прав інтелектуальної власності, стану переговорів щодо приєднання Йорданії до відповідних міжнародних інструментів – Марракеського та Пекінського договорів;
  • секторальної політики – регулювання цін на пшеницю та ячмінь, методу розрахунку та причин зростання цін; вартості авіаційного та наземного фрахту для сільськогосподарського експорту; особливостей надання певних видів послуг з урахуванням зобов’язань Йорданії, взятих в рамках Генеральної угоди про торгівлю послугами, зокрема послуг, пов’язаних з авіаційними перевезеннями, тощо.

Учасники засідання закликали Йорданію приєднатися до переговорів, що проводяться в рамках СОТ, зокрема з питань електронної комерції, сприяння інвестуванню заради розвитку, а також до оновленої Угоди СОТ про інформаційні технології і Тимчасової багатосторонньої домовленості стосовно застосування апеляційного арбітражу.

Серед незначної кількості критичних зауважень щодо економічної та торговельної політики Йорданії згадувалися: відсутність необхідної інформації та затримка у направленні відповідних нотифікацій, передбачених правилами СОТ (майже 20 позицій); відсутність належної прозорості у державних закупівлях; збереження тенденції значної залежності економіки країни від сфери послуг, в першу чергу туризму; продовження існування обмежень для іноземних інвестицій у певних сферах економіки.  

З більш детальною інформацією щодо проведення третього Огляду торговельної політики Йорданії можна ознайомитися на офіційному веб-сайті СОТ за посиланням, де є доступними для завантаження згадані звіти та інші матеріали, що стосуються цього заходу.

https://freegeoip.net/json