Реформа публічних закупівель одна з успішних реформ в Україні.
Вона розпочалась 2014 року з прийняттям Закону України “Про здійснення державних закупівель”, яким було розширено перелік інформації, що підлягала оприлюдненню, скорочено перелік виключень з-під дії Закону, надано додаткових повноважень громадськості для контролю за процедурами закупівель тощо. Водночас в цей період розпочалась робота над впровадженням електронних закупівель.
У лютому 2015 року в пілотному режимі почала працювати електронна система закупівель Prozorro, яка була створена громадськими активістами разом із бізнесом, представниками органів влади, світовими експертами та громадськими організаціями. Ця система вперше в Україні дозволила постачальникам подавати свої пропозиції в електронному вигляді і зробила весь процес здійснення закупівель прозорим.
Основною метою реформи публічних закупівель є підвищення прозорості, конкурентності та професійності закупівель, а також поетапне приведення системи публічних закупівель України у відповідність із стандартами Європейського Союзу відповідно до часових графіків, визначених Угодою про асоціацію з ЄС, Стратегією реформування системи публічних закупівель (“дорожньою картою”) та Планом заходів щодо її реалізації, схвалених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24.02.2016 № 175-р. В рамках виконання Угоди про асоціацію представниками ЄС підтверджено успішність виконання Україною етапів І та ІІ, передбачених Додатком XXI-B та Додатком XXI-C до Глави 8 “Державні закупівлі” Угоди про Асоціацію.
З 1 квітня 2016 року набрав чинності Закон України “Про публічні закупівлі” (далі – Закон), який забезпечив початок переведення всіх закупівель в Україні в електронний формат. Це дало змогу як контролюючим органам, так і громадськості в онлайн режимі спостерігати за процесом здійснення закупівель. Завдяки наявності в системі великого обсягу машиночитних відкритих даних забезпечено можливість швидко знаходити та аналізувати інформацію про закупівлі, а також проводити різні дослідження.
Водночас разом з громадськими організаціями та бізнесом було запущено в публічний доступ модуль аналітики, який в інтерактивному режимі реального часу надає можливість аналізувати інформацію про закупівлі (http://bi.prozorro.org/).
Відносини у сфері публічних закупівель регулюються Законом, який визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.
Разом з тим, у зв’язку з введенням з 24.02.2022 в Україні воєнного стану, Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову від 28.02.2022 № 169 “Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану” (далі – постанова № 169), якою було визначено особливий порядок здійснення публічних закупівель в умовах воєнного стану.
Публічні закупівлі здійснювались відповідно до постанови № 169 до набрання чинності 19.10.2022 постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 “Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування” (далі – постанова № 1178), прийнятої на виконання пункту 37 розділу Х “Прикінцеві та перехідні положення” Закону.
Постановою № 1178 затверджено особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі – Особливості), які встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом, із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
Особливості містять низку положень, які направлені на оперативне та швидке, ефективне та гнучке забезпечення потреб замовників в умовах воєнного стану шляхом проведення закупівель в прозорий та конкурентний спосіб із використанням механізмів та інструментів закупівель, реалізованих в електронній системі закупівель. Основними змінами є:
- здійснення закупівель шляхом проведення відкритих торгів з такими вартісними межами:
- для товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тисяч гривень;
- для послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тисяч гривень;
- для робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 мільйона гривень;
- зменшення строків проведення відкритих торгів та оскарження;
- використання електронного каталогу здійснюється без обмеження граничних вартісних значень;
- реалізована можливість подання тендерних пропозицій з ціною, що перевищує очікувану вартість предмета закупівлі, визначену в оголошенні про проведення відкритих торгів;
- встановлено широкий перелік випадків, коли придбання замовником товарів, робіт і послуг може здійснюватися без застосування електронної систем;
- передбачено перелік випадків зміни істотних умов договору, у тому числі надано право змінювати ціну за одиницю товару у договорі про закупівлю пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку за умови документального підтвердження такого коливання тощо;
- розширено механізм застосування можливості усунення невідповідностей учасником процедури закупівлі, виявлених замовником під час розгляду тендерної пропозиції;
- надано право самостійно визначати необхідність встановлювати до учасника процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, визначені статтею 16 Закону;
- передбачена можливість за рішенням замовника його відокремленим підрозділам здійснювати закупівлю самостійно для задоволення потреб такого підрозділу;
- встановлено заборону здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг у юридичних осіб Російської Федерації/Республіки Білорусь, а також в інших суб’єктів господарювання, що здійснюють продаж товарів, робіт і послуг походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь.
Наразі Мінекономіки як Уповноважений орган у сфері публічних закупівель продовжує активну роботу щодо врегулювання здійснення публічних закупівель в умовах воєнного стану та післявоєнної відбудови у подальшому, розвитку та вдосконалення електронної системи закупівель, продовження гармонізації законодавства України у сфері закупівель до стандартів ЄС.
Інформаційні ресурси
Повідом про корупцію |
Розрахунок середньоринкової вартості автомобілів |
Бази даних у сфері технічного регулювання; |
Єдиний державний портал адміністратівніх послуг |
Державні закупівлі |
Міністерство економіки України |
01008, Україна, м. Київ, вул. Грушевського, 12/2 |