Міністерство економіки України

Некоректне застосування ліцензування коштує бізнесу в 900 млн грн на рік
04.04.2017 | 10:31 | Прес-служба Мінекономрозвитку

В Україні не існує затверджених ліцензійних умов для зберігання сміття, у той час як, наприклад, туристична галузь зарегульована неспіврозмірно до її потенційного впливу на життя і здоров’я людей. Ця невідповідність – лише одна з численних ілюстрацій хаотичності регулювання бізнесу в Україні. Проблеми регулювання доступу на ринок українські підприємці, урядовці та експерти обговорювали 4 квітня в Києві на Круглому столі «Назустріч бізнесу: спрощення виходу на ринки». Ця подія дала офіційний старт кампанії  публічного діалогу між владою та бізнесом, метою якого є вдосконалення державного регулювання та поліпшення бізнес-клімату в країні.

Міністерство економічного розвитку і торгівлі та Державна регуляторна служба ініціювали публічні консультації як невід’ємний елемент регуляторної реформи, щоб правила для бізнесу були ефективні та зрозумілі, а  процес їх прийняття – прозорий та відкритий. Незалежний аналітичний центр BRDO став організатором публічних консультацій та розробником аналітичних матеріалів у рамках ініціативи EU4Business\FORBIZ. Участь у публічному обговоренні взяли більше 100 підприємців та представників бізнес-асоціацій.

За даними Офісу ефективного регулювання (BRDO), третина інструментів регулювання доступу на ринки застосовується помилково, а 379 дозвільних документів взагалі не мають визначеного правового статусу. Це не тільки ускладнює взаємодію підприємців та держави, а й створює численні можливості для корупційних зловживань. Неефективне регулювання коштує дорого: лише помилкове ліцензування обходиться бізнесу в 900 мільйонів гривень на рік.

«Дерегуляція залишається одним із пріоритетів Уряду. Тільки за останні 6 місяців ми скасували майже 500 застарілих та незаконних актів. У перспективі маємо на державному рівні запровадити систему ефективного регулювання, яка запобігатиме створенню контрпродуктивних регуляторних практик. Це можливо лише у процесі конструктивного діалогу між бізнесом та владою», - прокоментував подію Перший віце-прем’єр-міністр - Міністр економічного розвитку і торгівлі України Степан Кубів.

Відкриваючи публічну консультацію, заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України Михайло Тітарчук зазначив:  «Виходячи на ринок, малий та середній бізнес стикається з низкою непотрібних бар’єрів, застарілих правил та зайвих обмежень. У нас немає ілюзій, що це все можна просто скасувати. Ми підходимо до проблеми регулювання системно. Публічні консультації у форматі круглих столів та онлайн-консультації на новоствореній Платформі ефективного регулювання PRO дозволять залучити до виявлення проблем та розробки рішень тих, кому це потрібно в першу чергу – українських підприємців.»

«Низька якість рішень, які приймають регулятори, - це больова точка для малого і середнього бізнесу. Рік тому ми прийняли оновлену Методику проведення аналізу регуляторного впливу, яка вимагає від регуляторів не тільки детально прораховувати наслідки регулювання для бізнесу і держбюджету, а й радитися з підприємницькою спільнотою», – сказала Голова ДРС Ксенія Ляпіна.

Підтримку регуляторній реформі висловив керівник європейського проекту FORBIZ в Україні Маттіас Хальдер. За його переконанням, ефективні рішення – це ті, які було вироблено спільно з усіма учасниками ринку: «Європейський досвід свідчить, що публічний діалог між державою та усіма учасниками процесу є невід'ємною складовою дієвої регуляторної реформи. Конструктивний обмін думками та цілеспрямоване залучення бізнес-спільноти у процес прийняття рішень – шлях до створення ефективних регуляторних змін», - переконаний він.

«Український бізнес сьогодні є заложником неефективного регулювання», - сказав Голова BRDO Олексій Гончарук: «Ефективність вимірюється за формулою: ступінь досягнення цілі поділений на кількість витрачених ресурсів. Проте, за результатами нашого аналізу, мету більш ніж 95% наявних регуляторних документів визначити неможливо. Ефективне регулювання – це передумова для розвитку бізнесу, створення робочих місць та економічного зростання».

Експерти сектору «Контроль та нагляд» виявили  661 випадок застосування інструментів обмеження доступу до ринків, а норми, які передбачають ці обмеження, містяться в 943 регуляторних актах. При цьому, саме регуляторне поле є неякісним. Аналітики визначили чотири ключові проблеми регулювання доступу на ринок:

-       Прогалини у регулюванні ліцензування: наприклад, відсутність ліцензійних умов з 4-х видів господарської діяльності

-       Прогалини у регулюванні дозвільної системи: наприклад, не розроблено й не затверджено 18 порядків видачі документів дозвільного характеру, що становить 21% від кількості ДДХ, передбачених Законом України «Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності»

-       Наявність незаконного регулювання: зокрема, 6 видів господарської діяльності ліцензуються незаконно

-       Правова невизначеність: 379 документів у сфері дозвільної системи не мають визначеного правового статусу, і 206 із них мають ознаки документів дозвільного характеру, але не вказані у Законі України «Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності», тобто формально не належать до дозвільної системи, але застосовуються дозвільними органами.

На думку експертів BRDO, процедури застосування інструментів регулювання доступу на ринок теж є неефективними, а самі інструменти застосовуються невідповідним чином. Фахівці запропонували розробити Методику застосування інструментів обмеження доступу до ринків, яка буде запобігати суб’єктивізму та зловживанням чиновників у процесі вибору відповідного регуляторного інструменту.

Регулювання доступу на ринок за допомогою ліцензій, декларування чи дозвільних документів має на меті уникнути загроз для життя та здоров’я людей, навколишнього середовища чи національної економіки.

Про публічні консультації

Мінекономрозвитку та ДРС, а також інші міністерства, за допомогою незалежного аналітичного центру BRDO та за підтримки Європейського Союзу, залучають ділову та експертну спільноту до обговорення регуляторних проблем та шляхів їх вирішення на 18-ти ключових ринках. Консультації відбуватимуться у форматі круглих столів у Києві  та в регіонах, а також в онлайн-форматі на Платформі ефективного регулювання PRO за адресою http://regulation.gov.ua. Експерти BRDO окреслюють проблематику регулювання ринків у аналітичних «зелених книгах» і, за результатами публічних консультацій, підготують «білі книги», які ляжуть в основу конкретних нормативно-правових актів. Таким чином, бізнес може залучитися до формування регуляторної політики на етапі її розробки.

Про BRDO

BRDO (Офіс ефективного регулювання) – незалежний аналітичний центр, який формує нормотворчий порядок денний з метою встановлення сприятливих для розвитку бізнесу рівних правил гри. Організація виникла з ініціативи реформаторів в Уряді на кошти міжнародних донорів, щоб вирішити проблему браку висококваліфікованих фахівців та експертів, необхідних державі, щоб реформувати регуляторну систему. BRDO об’єднує понад 60 українських фахівців з ринків, юристів та аналітиків, які співпрацюють з Мінекономрозвитку, ДРС та іншими міністерствами й відомствами над системною розробкою регулювання пріоритетних ринків.

Про FORBIZ

Проект FORBIZ працює у рамках європейської ініціативи EU4Business на підтримку реформ в Україні та її економічного відновлення, пропонуючи системні та розумні зміни для дружнього для бізнесу середовища з особливим фокусом на МСП. Проект сприяє зміні державної політики у бік більшого визнання малого та середнього бізнесу і ролі, яку він відіграє в економічному відродженні. FORBIZ зосередиться на зниженні регуляторного навантаження та зменшенні ризиків для бізнесу.