25-28 квітня у штаб-квартирі Світової організації торгівлі (СОТ) у Женеві тривали засідання Комітетів СОТ з торговельних заходів, упродовж яких відбувався огляд нотифікацій та інформаційних звітів щодо проведення спеціальних захисних, антисубсидиційних та антидемпінгових розслідувань країнами-членами СОТ.
Найбільшу увагу українська делегація приділила засіданню Комітету СОТ з антидемпінгової практики, де Україна мала можливість порушити низку важливих питань стосовно проведення антидемпінгових розслідувань Євразійським економічним Союзом (ЄАЕС), чотири учасники якого на сьогодні є членами СОТ: Вірменія, Казахстан, Киргизстан та Росія.
У своїй заяві Україна привернула увагу країн-членів СОТ до систематичного порушення ЄАЕС норм СОТ під час проведення антидемпінгових розслідувань, що призводить до запровадження юридично та економічно необґрунтованих обмежень доступу на ринки п’яти країн (додатково до вище перерахованих ще й Білорусі, яка має статус спостерігача у СОТ) для української продукції.
Делегацією України було повідомлено, що антидемпінгові розслідування щодо імпорту на територію ЄАЕС прутків, феросилікомарганцю та сталевих труб походженням з України проведені з порушенням низки положень статей 2 (визначення демпінгу), 3 (визначення шкоди) та 5 (процедура порушення та проведення розслідування) Угоди СОТ про застосування статті VI ГАТТ 1994 та ГАТТ. Під час засідання делегація України виступила з вимогою до Вірменії, Казахстану, Киргизстану та Росії скасувати рішення ЄАЕС стосовно запровадження антидемпінгових заходів щодо прутків, припинити розслідування щодо феросилікомарганцю без запровадження обмежень та припинити перегляд антидемпінгових заходів щодо сталевих труб без подовження їх дії.
У ході засідання представники країн-членів ЄАЕС не надали пояснень на порушені Україною питання та зазначили, що нададуть відповіді у письмовому вигляді найближчим часом.
Також у ході засідання Україна звернулася до Пакистану стосовно проведення антидемпінгового розслідування щодо холоднокатаного прокату походженням, у тому числі, з України. У заяві України було наголошено на неправомірності застосування Пакистаном попередніх антидемпінгових заходів у зв'язку з відсутністю шкоди пакистанській промисловості, що суперечить положенням статей 3 та 7 Угоди про застосування статті VI ГАТТ 1994.
Крім того, у рамках Комітету СОТ із захисних заходів, низку питань було адресовано Республіці Індія стосовно проведення захисних розслідувань та їх невідповідності базовим положенням угод СОТ, зокрема, щодо металургійної продукції. Україна закликала Індію скасувати запроваджені обмеження та відмовитись від практики застосування захисних заходів не на фактах, а на розрахунках прогнозних показників.
Довідково: спеціалізовані Комітети СОТ є робочою площадкою для професійного обговорення питань використання інструментів торговельного захисту, а також забезпечують можливість порушення актуальних та важливих питань для отримання пояснень і відповідей від країн-членів СОТ.