Наступного тижня Верховна Рада України має розглядати законопроект №4738-д про моніторинг публічних закупівель. Мінекономрозвитку підтримує його і закликає Верховну Раду його ухвалити.
Реформа системи публічних закупівель триває. Етап запровадження електронної системи ProZorro завершився успішно. Тепер кожен може відслідковувати перебіг будь-якого тендеру від оголошення закупівлі державним замовником до його виконання. Щоб система закупівель ефективно запобігала порушенням, потрібно зробити ефективнішими нагляд та контроль на державному рівні. Наразі Анитимонопольний комітет України повністю виконує свої обов’язки щодо перевірки закупівель: всі запити і скарги від бізнесу розглядаються неупереджено та в установлені Законом “Про публічні закупівлі” терміни. Порушеннями великих замовників, де йдеться про значні бюджети, почало займатись Національне антикорупційне бюро України.
Однак ці органи займаються порушеннями вже де-факто. Багато зловживань можна було б попередити, якби працював регулярний моніторинг закупівель. Відповідно до закону “Про публічні закупівлі” займатися ним повинна Державна аудиторська служба України, однак, на жаль, наразі вона не має відповідних повноважень. Щоб вчасно попереджувати порушення закупівель, необхідно розв’язати руки ДАСУ і надати їй відповідні повноваження. Про це йдеться в законопроекті №4738-д.
Відповідно до законопроекту ДАСУ зможе проводити моніторинг державних закупівель як протягом проведення процедури закупівлі, так і на етапі укладення та виконанання договору. При цьому сам процес закупівлі не буде зупинений. Рішення про моніторинг тієї чи іншої закупівлі буде прийматись за наявності однієї або декількох таких підстав:
- дані автоматичної системи ризик індикаторів: червоні прапорці будут автоматично перетворюватися у формальну перевірку замовника;
- інформація від органів держаної влади або місцевого самоврядування;
- повідомлення в ЗМІ про ознаки порушень: журналіські розслідування будуть не тільки робити корумпованого замовника зменитим, але й призведуть до реальних перевірок та штрафів;
- самостійне виявлення порушень фахівцями ДАСУ.
Рішення про початок моніторингу буде публікуватися в системі ProZorro протягом двох днів з моменту його прийняття. Строк проведення моніторингу не буде перевищувати 15 робочих днів. При цьому, протягом моніторингу фахівці ДАСУ можуть спілкуватися з замовником через ProZorro і просити надати пояснення стосовно предмету дослідження. Замовник матиме три робочі дні на відповідь. Він також зможе з власної ініціативи надавати пояснення, навіть без запиту від ДАСУ. Звісно весь цей діалог буде у відкритому доступі в системі ProZorro на картці тендеру. Так само,як будуть оприлюднюватись в системі і висновок моніторингу протягом трьох робочих днів з дня його складання. В висновку обов’язково буде міститись опис порушення та зобов’язання щодо усунення цього порушення. У замовника є три робочих дня з моменту оприлюднення висновку, щоб одноразово звернутись до ДАСУ за додатковими роз’ясненнями. Також у замовника є п’ять робочих днів з дня оприлюднення висновку завантажити в систему інформацію про усунення порушення або аргументовану незгоду з результатами моніторингу.
“Така система моніторингу дозволяє порушнику навчитися на своїх помилках без фінансових втрат. бо якщо він вчасно усуне порушення, адміністративні штрафи не будуть застосовуватися. Тобто якщо хтось десь наплутає з документами, але все зрозуміє і виправить, юридичної відповідальності не буде. Зовсім інша історія, якщо замовник не бажає вчитись і порушення не усуває. Тоді ДАСУ прийматиме рішення про проведення комплексної перевірки закупівлі відповідно до Закону “Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні”. Ще раз підкрекслю - важливо, що сама процедура закупівлі при цьому не зупиняється”, - прокоментував законопроект перший заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі Максим Нефьодов.
Процес моніторингу максимально прозорий: всі дії контролюючого органу і замовника будуть публікуватись в системі і за ними будь-хто зможе простежити.