У вівторок, 18 серпня, під головуванням Прем'єр-міністра України Арсенія Яценюка було проведено нараду щодо реформування державної системи захисту прав інтелектуальної власності (ІВ). У ході зустрічі було розглянуто план впровадження реформи системи захисту прав інтелектуальної власності в Україні.
У заході взяли участь представники центральних органів виконавчої влади, а саме: Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Міністерства внутрішніх справ України, Державної фіскальної служби України, Міністерства юстиції України, Міністерства інформаційної політики України, Державної служби інтелектуальної власності України.
Крім того, до обговорення було запрошено представників: Посольства США, Американської торгівельної палати в Україні (АСС), Європейської Бізнес Асоціації (ЕВА), а також представників компанії «Майкрософт Україна» та експертів галузі інтелектуальної власності. Таким чином, в обговоренні взяли участь усі сторони процесу реформування системи захисту прав інтелектуальної власності.
Згідно з даними Мінекономрозвитку, наявний стан захисту та охорони прав ІВ в Україні є незадовільним. Серед найбільших проблем, що існують у сфері ІВ, було названо численні порушення авторських прав у мережі Інтернет, а також невиплата гонорарів державним ЗМІ, відсутність чітких правил для організації колективного управління авторськими й суміжними правами. Законодавче регулювання цієї галузі наразі не спроможне забезпечити повноцінний захист прав інтелектуальної власності у цифровому середовищі, що зумовлено, зокрема, слабкістю кримінальних покарань, передбачених за такі порушення, та значною тривалістю процесуальних дій.
Тому, за результатами наради, було вирішено доручити Міністерству економічного розвитку і торгівлі України в місячний термін надати на розгляд Уряду п'ять ключових законопроектів, які стануть основою для реформи державної системи захисту ІВ.
Мета зазначених законопроектів - закріпити головні принципи реформи за ключовими напрямками: захист авторського права в мережі Інтернет, врегулювання ринку адміністрування збору роялті для правовласників, запобігання патентного тролінгу, спрощення процедури ІВ у сфері ІТ-розробок та публічного доступу до ліцензій, а також посилення відповідальності за порушення прав ІВ.
Крім того, Міністерство економічного розвитку і торгівлі України спільно з Держслужбою інтелектуальної власності України проведуть інвентаризацію використання комп'ютерної техніки та програмного забезпечення в органах державної влади, а також запропонують план дій щодо повної легалізації ПЗ в державних установах.
«Сфера авторського права є дуже чутливою до будь-яких раптових змін, тож важливо врахувати інтереси всіх учасників процесу. У захисті авторських прав ми помітно відстаємо від країн Європи, і це відставання необхідно активно скорочувати. Той факт, що в підготовці законодавчих змін брали участь представники правовласників і представники провайдерів дає нам впевненість у тому, що консолідований результат буде дієздатним та ефективним», - зазначила Перший заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України Юлія Ковалів.
«Зміни до закону про авторське право напрацьовувалися вже давно. За кожним з них - довгий період обговорень і редактура, адже в цьому питанні перетинаються інтереси правовласників, споживачів та посередників у вигляді провайдерів послуг. Ми підійшли до етапу затвердження фінальної версії правок. У цьому вигляді вони будуть подані на затвердження Кабінету Міністрів, а потім - у Верховну Раду», - зазначила директор Департаменту розвитку інновацій та інтелектуальної власності Мінекономрозвитку Олена Мініч.
Нагадаємо, що реформа у сфері захисту об'єктів інтелектуальної власності — це одна із першочергових задач Уряду на шляху побудови позитивного іміджу України. Створення актуальної законодавчої бази в цій галузі допоможе підвищити інвестиційну привабливість України та зробить неможливим застосування санкцій, як до держави із високим рівнем інтернет-піратства. Крім того, це дозволить наблизити законодавство України до стандартів країн Європейського Союзу та сприятиме виконанню зобов'язань у рамках Угоди про асоціацію з ЄС.