Міністерство економічного розвитку і торгівлі України виступає проти законопроекту №7206 “Купуй українське – плати українцям”, зареєстрованого у Верховній Раді 17 жовтня 2017 року. На думку Міністерства, законопроект №7206 є шкідливим для системи публічних закупівель і для економіки України в цілому.
Як відомо, законопроект №7206 був рекомендований до першого читання профільним Комітетом з економічної політики і планується до розгляду Верховною Радою на завтра, 4 грудня.
Мінекономрозвитку детально проаналізувало законопроект і дійшло висновку, що він спотворює конкуренцію і просуває інтереси окремих виробників під виглядом захисту національного виробника.
Перш за все, потрібно відзначити, що наразі і так понад 99% учасників та переможців у публічних закупівлях - українські компанії, менше 1% - іноземні. Водночас, за даними Держстату, імпортні товари складають лише 27% в загальному обсязі держзакупівель. За оцінками Мінекономрозвитку, в роботах та послугах ця цифра ще нижча. Більше того, 29% загального українського імпорту - це мінеральні палива, нафта і продукти її перегонки. Відтак, в існуючих умовах суттєво знизити частку імпорту в державних закупівлях не видається можливим. Враховуючи вище зазначені факти, вплив законопроекту №7206 на кількість українських товарів, які закуповуються замовниками, буде мінімальним або взагалі відсутнім.
Законопроект №7206 створює корупційні лазівки у системі публічних закупівель України. Автори законопроекту вводять терміни «приведена ціна» та «неспеціалізовані закупівлі». «Неспеціалізовані закупівлі» – перелік товарів, для яких єдиним критерієм оцінки є ціна. Товари, що не потрапили в цей перелік, мають оцінюватись за допомогою так званої “приведеної ціни”. Вона враховуватиме місцеву складову та має розраховуватися за складною і непрозорою математичною формулою, яка вимагає від постачальників надати додаткові 23 документи та довідки на підтвердження частки “місцевої складової” у виробництві товарів. Необхідність отримання додаткових довідок створює значні корупційні ризики в органах, які видаватимуть такі документи. Таким чином, визначення переможців тендерів повернеться до рук чиновників та відповідних регуляторних органів, а не автоматизованої системи.
Вимоги, що встановлює закон, - це також надпотужний інструмент обмеження конкуренції на торгах. Законопроект №7206 створює додаткові бар’єри для участі бізнесу в тендері, що веде до зменшення конкуренції і до збільшення ціни за товари і послуги, на які замовники змушені будуть погоджуватися. Це означає, що платники податків будуть переплачувати до 43% за товар тільки тому, що цей товар визначений як "вітчизняний". Навіть якщо переплата складе не всі 43%, а лише 10% - це десятки мільярдів гривень, які могли би бути заощаджені й витрачені на потреби медицини чи освіти, а не на надприбуток тим компаніям, які змогли довести належний рівень локалізації виробництва.
Водночас, немає жодної гарантії того, що додаткові доходи українських виробників будуть працювати на економіку України. Законопроект №7206 не передбачає жодних зобов’язань щодо реінвестування додаткових прибутків, отриманих на держтендерах. Тобто, кошти платників податків можуть бути виведені з економіки України до офшорних компаній.
Відтак, захист українського бізнесу лише шкодить малим та середнім виробникам, які не матимуть достатньо ресурсів для доведення “місцевої складової”, та підтримують великих виробників, які не потребують захисту. Крім того, відсутність конкуренції з боку іноземних виробників, дозволяє українським компаніям не підвищувати якість українських товарів, не інвестувати в технології та енергоефективність.
Насамкінець, законопроект №7206 порушує міжнародні зобов’язання України перед Світовою організацією торгівлі (у 2016 році Україна приєдналася до Угоди СОТ про держзакупівлі) та Європейським Союзом. Положення законопроекту суперечать Угоді про асоціацію і зону вільної торгівлі.
Враховуючи всі перераховані факти, Мінекономрозвитку наполегливо закликає народних депутатів не голосувати за законопроект №7206, щоб зберегти існуючі досягнення у реформі системи державних закупівель та недопустити лобіювання інтересів окремих олігархічних груп.
Презентація з аналізом законопроекту №7206: http://bit.ly/2kkXOaa.
Інформаційні ресурси
Повідом про корупцію |
Розрахунок середньоринкової вартості автомобілів |
Бази даних у сфері технічного регулювання; |
Єдиний державний портал адміністратівніх послуг |
Державні закупівлі |
Міністерство економіки України |
01008, Україна, м. Київ, вул. Грушевського, 12/2 |