Міністр економічного розвитку і торгівлі України Айварас Абромавичус на засіданні Кабінету Міністрів України представив голову Офісу ефективного регулювання Олексія Гончарука та порадив використовувати ресурс фахівців нової структури для аналізу регуляторного поля.
«Офіс ефективного регулювання – це ресурс для всіх міністерств. Це ваш зовнішній відділ підготовки регуляторних актів у сфері дерегуляції, тому, як кажуть англійці, “use and abuse”: використовуйте фахівців офісу на повну, щоб проводити реформи якомога швидше», – звернувся Міністр до колег по Уряду.
Його точку зору, пізніше на брифінгу в прес-центрі Кабінету Міністрів, підтримала голова Державної регуляторної служби України Ксенія Ляпіна: «Ми розглядаємо новий офіс як ресурсний центр і для Мінекономрозвитку як координатора регуляторної політики, і для всіх міністерств як регуляторів, і для ДРС, в першу чергу, для проведення аналізу регуляторного впливу всіх нових актів».
«Дерегуляція та покращення бізнес-клімату – це один із наших спільних пріоритетів і та сфера, де бізнес, українські підприємці та іноземні інвестори можуть відносно швидко відчути поліпшення. Наша ціль - щоб у наступному рейтингу Світового банку Doing Business Україна увійшла, як мінімум, в 50-ку найкращих країн за легкістю ведення бізнесу. Щоб прискорити повний перегляд регуляторної бази в нашій країні, або ж гільйотину чи rolling reviews, ми ініціювали створення Офісу ефективного регулювання (Better Regulation Delivery Office),» – нагадав Міністр.
Офіс – це незалежна позаурядова структура, яка не замінює функції Державної регуляторної служби чи інших державних установ. У ньому працюють висококваліфіковані галузеві фахівці, за донорські (від уряду Канади, Європейського Союзу та Світового банку), а не державні гроші, підкреслив Айварас Абромавичус. Люди з бізнесу власним досвідом допомагатимуть усім регуляторним органам у країні.
Головні завдання Офісу – зниження вартості та складності ведення бізнесу в країні, а також мінімізація корупційних схем. «Дерегуляція – це найефективніший спосіб боротьби з корупцією, з кишень корумпованих чиновників мільярди гривень ми повертаємо бізнесу», – підкреслив Міністр. Офіс має допомогти поліпшенню регуляторного клімату та, зрештою, сприяти входженню України в європейське нормативне поле та DCFTA.
Офіс займається аналізом законодавства та регуляторного поля, виявленням проблемних моментів і підготовкою проектів нових документів, які будуть вирішувати ці проблеми. Буде розроблено багато нормативних документів, у регламент Кабміну вже внесено зміни для прискорення прийняття цих важливих ініціатив щодо поліпшення інвест-клімату та економічного зростання.
«За основу ми взяли модель BRDO, яка успішно показала себе у Великобританії. На першому етапі реформи була концепція дерегуляції та існувала ідея запровадження регуляторної гільйотини. Європейські партнери висловились проти: гільйотина може привести до регуляторного вакууму в певних секторах. Тому для створення Офісу було взято за основу концепцію кращого регулювання», – додав голова Офісу ефективного регулювання (BRDO) Олексій Гончарук.
На першому етапі Офіс зосередився на тих чотирьох секторах, в яких виявились найгостріші проблеми з регулюванням малого та середнього бізнесу: ринковий контроль та нагляд, тобто регулювання ринку, енергетика та підключення до мереж, будівництво, а також агропромисловий комплекс та безпека виробництва харчових продуктів.
До команди Офісу увійшли 15 галузевих фахівців, юристів, економісти та аналітики, а також фахівці з комунікацій. До кінця року їх стане 35, а до 1 березня - кількість повинна зрости до 70. Контроль та координацію діяльності Офісу буде здійснювати Наглядова рада, до складу якої увійдуть представники влади, регуляторів, бізнес-асоціацій та громадських ініціатив. Після завершення проекту (через 3 роки) напрацювання BRDO мають лягти в основу створення незалежного регуляторного комітету (за зразком Великобританії).
Офіс працюватиме за принципом «регуляторного антивірусу». Команда буде перевіряти кожний нормативний акт: чи відповідає він законодавству та концепції регуляції, чи корисно впливає на економіку, чи не створює нових корупційних ризиків, скільки коштує бізнесу та суспільству. Останній фільтр – це відповідність нормам Угоди про вільну торгівлю (DCFTA). Тільки акти, які пройдуть усі фільтри, буде залишено у нормативному полі. Інші має бути змінено чи, взагалі, скасовано.
Як сказав Олексій Гончарук, наразі юристи та аналітики Офісу готуються до незалежного тестування Методик проведення АРВ – аналізу регуляторного впливу регуляторних актів та оцінки ефективності. Створення аналітичної системи має завершитися до кінця року.
Інформаційні ресурси
Повідом про корупцію |
Розрахунок середньоринкової вартості автомобілів |
Бази даних у сфері технічного регулювання; |
Єдиний державний портал адміністратівніх послуг |
Державні закупівлі |
Міністерство економіки України |
01008, Україна, м. Київ, вул. Грушевського, 12/2 |