Міністерство економіки України -> Країни (Звіти) -> Огляд торговельної політики Канади

Міністерство економіки України

Огляд торговельної політики Канади
26.06.2024 | 15:40 | Департамент торговельних угод та розвитку експорту

У Світовій організації торгівлі (далі – СОТ) 19 та 21 червня 2024 року було проведено засідання, присвячене дванадцятому Огляду торговельної політики Канади. В рамках проведення цього заходу члени СОТ мали можливість проаналізувати основні зміни економічного, торговельного та інвестиційного режимів Канади, що відбулися у період після проведення попереднього Огляду у 2019 році.

Розглядалися два основні документи – звіти, підготовлені Урядом Канади та Секретаріатом СОТ (документи WT/TPR/G/455 і WT/TPR/S/455). Канаді було завчасно направлено близько 800 письмових запитань від 38 членів СОТ, а безпосередньо в обговоренні взяли участь представники 62 делегацій, у тому числі й України.

Учасники засідання відзначали стійкість економіки Канади, її швидке відновлення та стабільне зростання. Так, показник реального ВВП щорічно збільшувався у середньому на 1,5 відсотка у 2018-2022 роках, незважаючи на негативні наслідки таких кризових явищ, як пандемія COVID-19 (у 2020 році падіння ВВП становило 15 відсотків), війна росії проти України, сплески інфляції у світі, а також безпрецедентні лісові пожежі у Канаді у 2023 році. Відкритість торговельного режиму Канади, ефективна фіскальна та монетарна політика, а також заходи, що здійснювалися у сферах відновлювальної енергетики, видобутку критичних мінеральних ресурсів, міграції та високих технологій сприяли відновленню економічного розвитку Канади після пандемії COVID-19 та дозволили уникнути рецесії.

Міжнародна торгівля товарами та послугами залишається основою розвитку економіки Канади (у 2022 році її частка складала 67 відсотків від ВВП). Основні торговельні потоки продовжують концентруватися на найбільшому для Канади ринку – США. Канада є одним з найбільших експортерів та імпортерів вуглеводнів, а також експортером критичних мінеральних ресурсів, відіграючи провідну роль у міжнародному регулюванні цієї сфери. У період між оглядами здійснювалися заходи, спрямовані на удосконалення торговельного режиму Канади. Зокрема, Стратегією розвитку торгівлі Канади було передбачено цілі з сприяння експорту та диверсифікації, при цьому не лише стосовно експортних ринків і товарів, а і щодо бізнесу та осіб, залучених у торгівлю, включаючи жінок, представників корінного населення та інших мало представлених груп. У відповідності до зазначених цілей у період між оглядами Канадою було реалізовано заходи з спрощення процедур торгівлі, удосконалення законодавства з питань конкурентної політики та інтелектуальної власності, сприяння науковим дослідженням та розробкам, оновлено регулювання в основних секторах економіки, а також збільшено кількість укладених угод про вільну торгівлю.

Високо оцінювалася активна і конструктивна участь Канади у діяльності СОТ, зокрема її провідна роль у багатьох напрямках, включаючи переговори з питань сільського господарства, субсидій в галузі рибальства, удосконалення системи вирішення спорів, обговорення питань щодо реформування СОТ, гендерної рівності, електронної комерції, внутрішнього регулювання сфери послуг, навколишнього середовища, промислової політики, участі малих та середніх підприємств у торгівлі тощо.

Водночас деякі члени СОТ звертали увагу на продовженні існування бар’єрів у торговельному та інвестиційному режимах Канади, особливо у ключових секторах послуг та у внутрішній торгівлі, зокрема такими товарами як молочна продукція, яйця, сири, курятина, вина, міцні алкогольні напої, бісквіти тощо. На думку учасників, усунення бар’єрів могло б допомогти Канаді знизити витрати, пов’язані із торгівлею, посилити конкуренцію, стимулювати розвиток інновацій та підвищити продуктивність, що є необхідними умовами для забезпечення високого рівня життя у Канаді.

До Канади порушувалися запитання щодо:

•        економічного середовища, торгівлі та інвестиційного режиму – національної стратегії подолання екологічних ризиків; реформи субсидування викопного палива; розвитку цифрової торгівлі; інтеграції Канади в ланцюги доданої вартості; імплементації угод про вільну торгівлю; преференційних схем у торгівлі; інклюзивної політики; наявності бар’єрів для інвестицій у секторах телекомунікаційних, банківських та транспортних послуг Канади; принципу взаємності щодо діяльності іноземних компаній; управління критичними природними ресурсами в Канаді тощо; 

•        торговельної політики та практики у розрізі окремих заходів – спрощення митних процедур та митної оцінки; ставок ввізних мит на сільськогосподарську продукцію та планів їх зменшення; застосування федерального та провінційного законодавства про торгівлю; стратегії диверсифікації експорту Канади; режиму оподаткування; механізмів транскордонного вуглецевого регулювання; заборони імпорту одноразового пластику та вживаних автомобілів; причин збільшення використання Канадою антидемпінгових та компенсаційних заходів; спеціальних зборів на експорт електронних сигарет; діяльності Банку розвитку бізнесу та Інфраструктурного банку Канади; реалізації програми “Зроблено в Канаді”; технічного регулювання та процедур взаємного визнання оцінки відповідності; санітарних та фіто-санітарних заходів; конкурентної політики; державних підприємств; участі іноземних постачальників в державних закупівлях, вимог щодо локалізації; національної стратегії захисту прав інтелектуальної власності та результатів реформ у цій сфері, вимог щодо застосування мови у торговельних марках у провінції Квебек тощо;

•        торговельної політики та практики у розрізі окремих галузей – внутрішньої підтримки сільського господарства, адміністрування поставок сільськогосподарської продукції, використання тарифних квот; зобов’язань щодо експортного субсидування; ініціатив щодо реагування на екологічні виклики і викиди, пов’язані з сільськогосподарською діяльністю; внутрішньої підтримки та субсидій у сферах лісництва та рибальства; управління мінеральними ресурсами, участі державних підприємств у проєктах у сферах енергетики, видобутку та переробки критичних мінеральних ресурсів; заходів сприяння розвитку відновлювальної енергетики; програм підтримки аеропортів, діяльності в Канаді іноземних організацій з технічного обслуговування авіатехніки; морських перевезень та каботажу тощо.

Завчасно направлені запитання України до Канади стосувалися: режиму оподаткування та досвіду у сфері боротьби з ухиленням від сплати податків, механізму укладення угод про взаємне визнання оцінки відповідності стосовно фармацевтичної продукції, змін законодавства у сфері інтелектуальної власності та отриманих уроків після пандемії COVID-19, позиції канадської сторони щодо переговорів у рамках СОТ тощо.

Зазначені питання були представлені делегацією України під час першого дня засідання. У виступі було відзначено стійкість та відкритість економіки Канади у світлі існуючих глобальних викликів міжнародній безпеці та жахливих наслідків збройної агресії росії проти України, згадано про активну роль Канади в переговорах у рамках СОТ щодо реформи у галузі сільського господарства, субсидій у галузі рибальства, з питань гендерної політики, спільних ініціативах з внутрішнього регулювання сфери послуг, електронної комерції, діяльності малих та середніх підприємств, а також участь у діяльності Кернської групи. Зазначалося і про поточний стан двосторонньої торгівлі між Україною та Канадою, зокрема значне зменшення обсягів у 2022 році через триваючу російську агресію та відновлення тенденції зростання у 2023 році. При цьому було висловлено впевненість у тому, що оновлення Угоди про вільну торгівлю між Україною та Канадою забезпечить подальше збільшення обсягів торгівлі, зокрема і послуг, сприятиме залученню інвестицій та підвищенню конкурентоспроможності, прискорить імплементацію реформ, необхідних для стимулювання економічного розвитку та покращення рівня життя населення. Українською стороною було висловлено вдячність Канаді за неухильну підтримку України і всю надану допомогу для подолання негативних наслідків російського вторгнення, а також виражено сподівання щодо продовження Канадою санкційного тиску на рф для того, щоб примусити країну-агресора припинити війну.

Довідково: У 2021 році обсяг торгівлі товарами між Україною та Канадою становив 420,7 млн доларів США (на 50,1 відсотка більше, ніж у 2020 році). У 2022 році через повномасштабне вторгнення росії в Україну обсяг двосторонньої торгівлі товарами з Канадою скоротився на 35,3 відсотка порівняно з попереднім роком – до 272,3 млн доларів США. У 2023 році значення вказаного показника становило 424,0 млн доларів США (на 55,7 відсотка більше у порівнянні з 2022 роком).

З більш детальною інформацією щодо проведення дванадцятого Огляду торговельної політики Канади можна ознайомитися на офіційному веб-сайті СОТ за посиланням https://bit.ly/3RE6K7m, де є доступними для завантаження звіти та інші матеріали, що стосуються цього заходу.