У Світовій організації торгівлі (далі – СОТ) 14 та 16 грудня 2022 року проходило засідання, присвячене проведенню п’ятнадцятого Огляду торговельної політики Сполучених Штатів Америки. У рамках цього заходу члени СОТ мали можливість проаналізувати різні аспекти торговельної політики США і дізнатися про зміни торговельного, економічного та інвестиційного режимів, що відбулися у період між проведенням попереднього Огляду у 2018 році.
Обговорювалися два основні документи – звіти, підготовлені Урядом США та Секретаріатом СОТ (документи WT/TPR/G/434 і WT/TPR/S/434), а також запитання, які становили торговельний інтерес для інших членів СОТ, та відповіді на них від США.
Всього членами СОТ було завчасно направлено понад 2 тис. письмових запитань до США, а безпосередньо під час засідання в обговоренні взяли участь представники 66 делегацій, у тому числі і від України.
У більшості виступів наголошувалося на важливій ролі США у світовій торгівлі та глобальному економічному розвитку. Так, США є найбільшим у світі імпортером товарів та послуг – у 2021 році на цю країну припадало близько 17,6 відсотка світового обсягу імпорту та 13,6 відсотка експорту. Для багатьох членів СОТ США є одним із головних торговельних партнерів та основним експортним ринком. США є також лідером у спрямуванні та залученні прямих іноземних інвестицій.
Учасники засідання відмічали, що торговельний та інвестиційний режими США в цілому залишалися відкритими під час пандемії COVID-19, незважаючи на поширені у світі тенденції застосування протекціоністських заходів у кризових ситуаціях. Водночас суттєві зміни економічного та торговельного середовища у період між оглядами призвели до зупинення одинадцятирічної тенденції зростання економіки США, і через пандемію COVID-19 обсяг реального ВВП США зменшився на 3,4 відсотка у 2020 році. Проте вже у 2021 році економіка США продемонструвала стрімке відновлення із зростанням обсягу реального ВВП на рівні 5,7 відсотка.
Згадуючи про важливу роль США у багатосторонній торговельній системі, члени СОТ закликали США до подальшого лідерства, зокрема у питаннях щодо реформування СОТ. У цьому зв’язку пропонувалося збільшити зусилля у напрямі забезпечення ефективного функціонування системи вирішення спорів СОТ до 2024 року. Члени СОТ зазначали також про внесок США у досягнення результатів під час 12-тої Конференції міністрів СОТ, а також високо оцінювали виконання США зобов’язань з направлення нотифікацій до СОТ та активну участь у діяльності цієї міжнародної організації, зокрема і у спільних ініціативах.
Відзначалося, що протягом періоду між оглядами було змінено фокус торговельної політики США з орієнтацією її на інтереси працівників та реалізацією відповідних заходів в рамках нового плану відновлення “Build Back Better”. Висловлювалися сподівання, що передбачене згаданим планом вирішення соціальних питань та проблем охорони навколишнього природного середовища за допомогою торговельної політики буде сприятливим як для США, так і для торговельних партнерів цього члена СОТ. Водночас наголошувалося на необхідності забезпечення відкритості та прозорості торговельної політики, уникнення дискримінації, продовження реалізації ініціатив з нарощування потенціалу та розвитку, що є особливо важливим для країн, що розвиваються.
Учасники засідання вітали також стабільність тарифного режиму США та достатньо низькі ставки ввізних мит (середня ставка становила 4,8 відсотка, як і під час попереднього Огляду). Згадувалися і укладені преференційні угоди, які сприяють збільшенню обсягів двосторонньої та регіональної торгівлі з США. Представники делегацій країн, що розвиваються, зокрема і України, порушували питання щодо надання США торговельних преференцій в односторонньому порядку, в тому числі поновлення дії Генералізованої системи преференцій.
Занепокоєння висловлювалися щодо нещодавно впроваджених заходів торговельної політики, а також чинних вимог законодавства, які визначають умови доступу торговельних партнерів до ринку США, включаючи наявні обмеження у секторі морських перевезень, а також правила здійснення скринінгу інвестицій та експортного контролю. Члени СОТ згадували і про Закон США “Про зниження інфляції” (the Inflation Reduction Act), який хоча і спрямований на стримування інфляційних процесів та прискорення скорочення викидів вуглецю, передбачає також положення щодо надання субсидій та неоднакові вимоги до вітчизняних та іноземних компаній, що викликає занепокоєння членів СОТ. Порушувалися запитання і щодо державної підтримки сільського господарства та у галузі рибальства, заходів торговельного захисту, що застосовуються США, змін у сфері державних закупівель внаслідок реалізації ініціатив щодо просування американської продукції (“Buy American policies”, “Made in America initiatives”).
Від України до США було завчасно направлено письмові запитання щодо: стану перегляду законодавства США про систему торговельних преференцій, особливостей оподаткування акцизним податком, стандартизації, програм підтримки сільського господарства, можливостей відміни застосування антидемпінгових заходів, порядку здійснення нагляду за ринком небанківських фінансових установ, сфери трудових відносин тощо.
Зазначені питання було представлено делегацією України під час першого дня засідання. У виступі було висловлено вдячність США за допомогу та всебічну підтримку, що надаються Україні у зв’язку з військовою агресією РФ проти України, у тому числі в рамках діяльності СОТ, за технічну допомогу, що реалізується через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID), а також за участь у гуманітарній ініціативі Президента України “Grain from Ukraine”, спрямованій на забезпечення продовольчої безпеки у світі. Українською стороною було також наголошено на готовності України до подальшої співпраці з США в рамках СОТ та заінтересованості у розвитку двостороннього торговельного та економічного співробітництва, незважаючи на війну в Україні та пов’язані з нею виклики.
Довідково: для України США є одним із найважливіших торговельних партнерів (посідали восьме місце за обсягами зовнішньоторговельного обороту України з країнами світу та перше місце серед країн американського континенту у 2021 році). До розпочатої РФ війни проти України обсяги торгівлі між Україною та США постійно зростали. Так, у 2021 році обсяг двосторонньої торгівлі товарами та послугами збільшився на 27,1 відсотка у порівнянні з 2019 роком – з 6,1 до 7,7 млрд. доларів США. За січень-вересень 2022 року обсяг двосторонньої торгівлі товарами між Україною та США скоротився на 32,3 відсотка у порівнянні з аналогічним періодом 2021 року і становив 2,4 млрд. доларів США (експорт зменшився на 40,6 відсотка, імпорт – на 28,3 відсотка).
З більш детальною інформацією щодо проведення п’ятнадцятого Огляду торговельної політики США можна ознайомитися на офіційному веб-сайті СОТ за посиланням, де є доступними для завантаження згадані звіти та інші матеріали, що стосуються цього заходу.