Інформація щодо митного оформлення вантажів
На адресу Міністерства економіки України надходить значна кількість звернень українських підприємств-експортерів щодо відмови митниць держав-членів ЄС в оформленні товарів та відмов банківських установ здійснювати фінансові операції з посиланням на Регламент Ради (EU) від 06.10.2022 № 2022/1903 та Рішення Ради (CFSP) від 06.10.2022 № 2022/1908.
За результатами вжитих заходів Європейська Комісія надала ряд уточнень щодо застосування згаданих актів acquis ЄС.
01.12.2022 в Офіційному журналі Європейського Союзу опубліковано повідомлення Європейської Комісії (2022/C458/02) щодо імпорту до Європейського Союзу продукції з Донецької, Херсонської, Луганської та Запорізької областей України. Повідомлення містить роз'яснення щодо застосування заборони на імпорт товарів, що виробляються або експортуються з непідконтрольних Уряду України територій Донецької, Херсонської, Луганської та Запорізької областей та знаходиться за посиланням.
20.12.2022 Генеральний директорат Європейської Комісії з питань фінансової стабільності, фінансових послуг та ринків капіталу (ГД ЄК ФІСМА) оприлюднив додаткові пояснення у форматі “найбільш поширені питання – відповіді” щодо санкцій, запроваджених у зв'язку з військовою агресією рф проти України.
Ключовими елементами роз’яснень ГД ЄК ФІСМА є такі:
- Санкційні обмеження поширюються лише на непідконтрольні Уряду України частини Донецької, Луганської, Запорізької та Херсонської областей України (непідконтрольні території). У разі сумнівів стосовно підконтрольності території, оператори повинні звертатись до національних компетентних органів.
- Товари, що походять з непідконтрольних територій, заборонені до імпорту в ЄС, крім випадків, коли їхнє преференційне походження засвідчене сертифікатом EUR.1, виданим митним органом України.На практиці митні органи України такі сертифікати на товари з непідконтрольних територій не видають, тому операторам в ЄС не рекомендовано заявляти преференції.
- Товари з підконтрольних територій областей можуть імпортуватись у преференційному та непреференційному режимах. Преференційний режим засвідчується сертифікатом EUR.1 або декларацією інвойс (для уповноважених експортерів). Товари непреференційного походження обкладаються митом при ввезенні в ЄС. Торгівля між підконтрольними і непідконтрольними територіями неможлива, тому товаросупровідна документація на вантаж така ж сама, як і при торгівлі з рештою територій України. В разі сумнівів щодо походження товарів з підконтрольних територій, може вимагатись експортна декларація, оформлена українським митним органом.
- Регламент Ради (EU) від 06.10.2022 № 2022/1903 забороняє постачання на непідконтрольні території згаданих областей деяких товарів. Експортери з ЄС повинні належним чином перевіряти своїх бізнеспартнерів та місце доставки товарів. Експортні обмеження не застосовуються до підконтрольних територій областей. В разі сумнівів щодо дійсного місця доставки товарів може надаватись довідка, видана місцевими органами влади про те, що українська компанія здійснює діяльність на підконтрольній території. Митні органи ЄС можуть застосовувати будь-які види контролю до товарів, які підпадають під експортні обмеження.
- До фінансових операцій кредитних установ ЄС з підконтрольними територіями обмеження не застосовуються. У разі сумнівів стосовно підконтрольності території, кредитні установи ЄС повинні звертатись до національних компетентних органів або отримувати інформацію від українських банків з надійною репутацією, або вимагати додаткові документи, згадані вище.
- Регламент Ради (EU) від 06.10.2022 № 2022/1903 забороняє надання окремих послуг непідконтрольним територіям. Проте, ніяких обмежень на надання послуг підконтрольним територіям не встановлено. Надавачі послуг з ЄС повинні перевіряти своїх ділових партнерів стосовно місця їхньої діяльності або звертатись до національних компетентних органів за уточненнями.