Вперше з часу вступу Чорногорії до Світової організації торгівлі у 2012 році члени СОТ мали можливість ознайомитися з останніми тенденціями розвитку економіки цієї країни та поглибити своє розуміння проблемних питань її торговельної, економічної та інвестиційної політики, які потребують подальшого вирішення. Відповідний захід проходив 11 та 13 квітня 2018 року у штаб-квартирі СОТ у Женеві під час засідання Органу СОТ з огляду торговельної політики, присвяченому першому Огляду торговельної політики Чорногорії.
Учасники засідання обговорювали два основні документи – звіти, підготовлені Урядом Республіки Чорногорія (документ WT/TPR/G/369) та Секретаріатом СОТ (документ WT/TPR/S/369), а також запитання, які становили торговельний інтерес для інших членів СОТ, та відповіді на них від Чорногорії. Всього було отримано понад 195 запитань від 17 членів СОТ, а у заході взяли участь представники 28 делегацій, що свідчило про зацікавленість країн-членів СОТ у передбачуваності торговельної та інвестиційної політики Чорногорії.
Незважаючи на невеликі розміри країни та пов’язані з цим обмеження і виклики, Чорногорія демонструє стабільну тенденцію економічного зростання після вступу до СОТ. Так, характеризуючи динаміку макроекономічних показників Республіки Чорногорія у 2012-2016 роках, Глава делегації Чорногорії поінформував членів СОТ про темпи середньорічного зростання ВВП на рівні 2,9% та зазначив про попередню оцінку цього показника у 2017 році на рівні 4,0%.
Учасники засідання високо оцінили відкритість торговельного та інвестиційного режимів Чорногорії, а також запровадження реформ, спрямованих на збільшення обсягів торгівлі, включаючи реалізацію Програми економічних реформ на 2017-2019 роки та Стратегії фіскальної консолідації. Зазначалося, що використання Чорногорією євро як національної грошової одиниці забезпечило стабільність її економіки, проте у виступах деяких членів СОТ висловлювалася думка, що це може залишатися викликом для монетарної політики та конкурентоспроможності.
Відмічалося прагнення Чорногорії покращити умови для ведення бізнесу та залучення інвестицій, включаючи започаткування реформ судової системи, реалізацію заходів, спрямованих на уникнення дискримінації та запобігання корупції, встановлення правил належної практики нормативного регулювання. У цьому зв’язку учасники закликали Чорногорію продовжувати роботу у напрямі удосконалення законодавства та регуляторного середовища, а також приділяти увагу подоланню таких структурних дисбалансів та викликів, як дефіцит поточного рахунку платіжного балансу, зовнішній борг, проблеми на ринку праці, концентрація експорту на товарах з низькою доданою вартістю та неформальна діяльність, що стримують потенціал економічного розвитку.
Зважаючи на те, що спроби диверсифікувати економіку, у тому числі шляхом просування послуг, сприяли зменшенню вразливості економіки до зовнішніх впливів, члени СОТ також пропонували Чорногорії і далі проводити структурні реформи, направлені на підвищення продуктивності та залучення іноземних інвестицій у певних секторах. Так, ураховуючи позитивний тренд в обсягах прямих іноземних інвестицій та роль європейського ринку в міжнародних торговельних відносинах Чорногорії, зазначалося про важливість завершення реформування у сфері сільського господарства і технічних регуляторних вимог, а також наголошувалося про такі важливі “драйвери” економіки, як енергетичний транзит (природного газу та електричної енергії) і туризм.
Слід зазначити, що, підтверджуючи прихильність правилам багатосторонньої торговельної системи, Чорногорія також розширює свою участь у регіональних торговельних угодах. Члени СОТ вітали заходи Чорногорії, вжиті з метою забезпечення відповідності законодавства принципам СОТ, а також вимогам ЄС. Було відзначено прогрес, досягнутий у переговорах щодо вступу до ЄС, результатом якого є запровадження багатьох реформ, які наразі реалізуються у державі. Високо оцінювалася і активна діяльність Чорногорії в рамках СОТ: ратифікація Угоди СОТ про спрощення процедур торгівлі, приєднання до Угоди СОТ про державні закупівлі, участь у розширенні переліку товарів відповідно до Угоди СОТ про інформаційні технології, прийняття Протоколу про внесення змін до Угоди ТРІПС, внесок Чорногорії в опрацювання питань стосовно електронної комерції, торгівлі послугами, внутрішнього регулювання, спрощення інвестування, сприяння участі малих і середніх підприємств, а також жінок у міжнародній торгівлі.
Так, багато учасників, у тому числі і Україна, вітали розроблення Чорногорією Стратегії спрощення процедур торгівлі і висловлювали зацікавленість щодо заходів, які передбачається реалізувати для забезпечення імплементації Угоди СОТ про спрощення процедур торгівлі та підвищення конкурентоспроможності.
Відмічалася і достатня передбачуваність тарифного режиму Чорногорії, ураховуючи встановлення ставок зв’язаних тарифів на адвалорній основі, а також незначну різницю між ставками зв’язаних тарифів та тарифів, що застосовуються. Водночас окремі учасники наголошували про деяке ускладнення тарифного режиму у результаті наближення його до режиму ЄС, а деякі члени СОТ також висловлювали занепокоєння щодо дотримання ставок зв’язаних тарифів.
Віталися і такі зміни торговельної політики, як спрощення митних процедур, скасування імпортних квот, зменшення вимог щодо ліцензування імпорту та заборон, а також реформування механізму державних закупівель.
Члени СОТ порушували запитання щодо певних стандартів безпечності харчової продукції та деяких санітарних та фітосанітарних вимог, а також торговельних аспектів захисту інтелектуальної власності.
Крім того, окремі члени СОТ закликали Чорногорію покращити доступ до ринку для сільськогосподарської продукції та фінансових послуг, а також підвищити прозорість торговельної політики у деяких сферах шляхом своєчасного подання необхідних нотифікацій в СОТ.
Україною також було порушено письмові запитання до Чорногорії, про які було озвучено у виступі представника України під час засідання (щодо плати за видачу ліцензій на імпорт лікарських засобів та виробів медичного призначення, фінансової підтримки фермерів, заборони експорту деяких видів деревини, наявності інвестиційних обмежень у сфері відновлювальної енергетики, реалізації заходів із спрощення процедур торгівлі, розвитку електронної торгівлі тощо).
Відповіді Чорногорії на коментарі учасників та основні, завчасно надіслані письмові запитання, відзначені також і у заяві представника України, було висвітлено у завершальному виступі Глави делегації Чорногорії під час другого дня засідання.
Закриваючи засідання, Глава Органу СОТ з огляду торговельної політики також зазначив про наявний прогрес у процесі інтеграції Чорногорії до ЄС, висловивши сподівання, що для успішного завершення цього заходу Республікою Чорногорія у місячний термін буде надано письмові відповіді на всі додаткові запитання, порушені членами СОТ, а також враховано отримані коментарі та пропозиції для подальшого покращення свого торговельного режиму.