Сьогодні, 27 грудня, Кабінет Міністрів України схвалив три законопроекти Мінекономрозвитку щодо реформи концесійного законодавства в Україні. Законопроект “Про концесії” закладає основу для формування ефективних механізмів державно-приватного партнерства (ДПП). Два інших законопроекти вносять необхідні зміни до Податкового та Бюджетного кодексів України.
“Реформа концесійного законодавства допоможе залучити стратегічного інвестора та стимулює масштабну розбудову інфраструктури. Наприклад, у Туреччині приватний бізнес і держава через механізм ДПП разом будують новий аеропорт у Стамбулі, загальна вартість якого складає близько 36 млрд євро. В країнах ЄС на умовах концесії було побудовано та експлуатується понад 50 000 км доріг. В Україні ж сьогодні переважна більшість договорів ДПП реалізується у сфері ЖКГ. З 189 договорів є 155 договори концесії, але рішення про доцільність реалізації таких проектів прийняті без проведення оцінки, яка зазвичай використовуються у міжнародній практиці”, - зазначив під час виступу Степан Кубів, Перший віце-прем’єр міністр - Міністр економічного розвитку і торгівлі України.
Законопроект “Про концесії” вдосконалює правове регулювання концесійної діяльності, адже об’єднує чинні чотири закони в один, відповідно усуває неточності та правові колізії. Водночас він гармонізує законодавство про концесії із законодавством про ДПП і передбачає запровадження найкращого міжнародного досвіду залучення приватного бізнесу до розбудови інфраструктури. Якщо розглянути детальніше, то законопроект пропонує:
- чітке розмежування регулювання концесії та інших форм здійснення ДПП,
- єдину процедуру ініціювання та прийняття рішення щодо здійснення ДПП,
- запровадження прозорої процедури вибору концесіонера (концесійний конкурс, конкурентний діалог, прямі переговори),
- можливість залучення радників та незалежних експертів для підготовки проектів ДПП у формі концесії,
- додаткові гарантії для концесіонерів та кредиторів,
- спрощення процедур виділення земельних ділянок для проектів ДПП у формі концесії,
- особливості концесії щодо будівництва та експлуатації автомобільних доріг.
- можливість передачі вирішення спорів, що виникають у зв’язку з виконанням концесійного договору міжнародному комерційному або інвестиційному арбітражу.
“Ми також врахували особливості концесії на ринках, що перебувають у стані природної монополії, і механізм моніторингу за виконанням концесійних договорів. У комплексі схвалені Урядом три законопроекти допоможуть створити умови для зростання зовнішніх та внутрішніх інвестицій, і не менш важливо - створити якісну інфраструктуру”, - зазначив Михайло Тітарчук, заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України