Відповідно до Указу Президента України від 07.02.2008 № 109 “Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування” та на виконання доручення Кабінету Міністрів України від 30.12.2003 № 85516 щодо роботи зі зверненнями громадян, у 2023 році Міністерством вживалися заходи для підвищення ефективності роботи із забезпечення всебічного розгляду звернень громадян та порушених у них проблем, оперативного їх вирішення, задоволення законних прав та інтересів громадян.
Динаміка надходження звернень громадян за 2016-2023 роки наведена нижче (рис. 1):
Рис.1. Динаміка надходження звернень громадян
За звітний період в Мінекономіки на виконанні було 5759 звернень громадян, з яких – 95 перейшло з попереднього року та 5664 звернення надійшло протягом звітного періоду, зокрема:
- поштою від громадян – 2357, у тому числі :
електронною поштою – 2111;
за допомогою засобів телефонного зв’язку – 11;
- від Верховної Ради України – 39;
- від Офісу Президента України – 53;
- від Кабінету Міністрів України – 864;
- через інші органи влади – 678;
- через медіа – 2;
- від інших органів, установ, організацій – 1671, у тому числі від державної установи “Урядовий контактний центр” – 1664.
Звернення громадян, які надійшли протягом 2023 року, за суб’єктом, видами та ознаками надходження наведені на рис. 2 – 4:
|
|
Рис. 2. Звернення громадян, що надійшли у 2023 році, за суб’єктом |
Рис. 3. Звернення громадян, що надійшли у 2023 році, за видами |
|
|
Рис. 4. Звернення громадян, що надійшли у 2023 році, за ознакою надходження |
Найчастіше причиною повторних звернень у заявників є виникнення додаткових питань щодо отриманих відповідей. З метою запобігання надходження повторних звернень від громадян фахівцями Мінекономіки у межах компетенції надаються ґрунтовні відповіді, а також висновки щодо актуальності пропозицій заявників.
Масові звернення стосувалися питань:
- програми по безкоштовній заміні лампочок старого зразка на енергозберігаючі LED-лампи;
- перегляду переліку груп технічно складних побутових товарів, які підлягають гарантійному ремонту (обслуговуванню) або гарантійній заміні, в цілях застосування реєстраторів розрахункових операцій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.03.2017 № 231;
- повернення неправомірно отриманих коштів допомоги в розмірі 6500 грн в рамках програми “єПідтримка”, застрахованими особами, у зв’язку із втратою частини заробітної плати (доходу), робота яких тимчасово зупинена внаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану в Україні;
- поширення на усіх медиків у закладах бюджетної сфери дії постанови Кабінету Міністрів України від 13.01.2023 № 28 “Деякі питання оплати праці медичних, фармацевтичних працівників та фахівців з реабілітації державних та комунальних закладів охорони здоров’я”, якою встановлено мінімальний розмір зарплати для медиків та фармацевтів.
Причиною неодноразових звернень є надання заявниками уточнень до попереднього звернення, а також надсилання листів з одного і того ж питання без очікування відповіді на попереднє звернення.
У звітному періоді розглянуто 5640 звернень (99,5% від загальної кількості звернень, що надійшли до Міністерства у 2023 році), на розгляді залишилося 24 звернення (0,5 %). За результатами розгляду, зокрема:
- надано роз’яснення – 3314;
- надіслано за належністю відповідно до статті 7 Закону України “Про звернення громадян” – 1457;
- вирішено позитивно – 659;
- не підлягає розгляду відповідно до статей 8 і 17 Закону України “Про звернення громадян” – 186;
- повернуто авторові, відповідно до статей 5 і 7 Закону України “Про звернення громадян” – 17;
- відмовлено у задоволенні – 7.
Звернення, які не підлягали розгляду відповідно до статей 8 і 17 Закону України “Про звернення громадян”, Міністерством не розглядалися у зв’язку з тим, що попередні звернення було вирішено по суті та надано ґрунтовні відповіді або такі звернення мали інформативний характер, а також була відсутня зворотна адреса або не викладено суть питання.
Основною причиною надходження звернень, що в подальшому пересилаються Міністерством за належністю, є необізнаність громадян у сфері функціональних повноважень та завдань центральних органів виконавчої влади.
Причиною відмови у задоволенні звернень було те, що питання знаходились поза межами компетенції Міністерства.
З метою ознайомлення громадян з діяльністю Міністерства та поліпшення якості роботи зі зверненнями громадян на офіційному вебсайті Міністерства в мережі Інтернет здійснюється регулярне розміщення інформації щодо напрямів діяльності Міністерства, пріоритетних реформ, показників економічно-соціального розвитку, нововведень у відповідних сферах економічної діяльності, контактних даних осіб відповідальних за певні напрями, роз’яснень та порад з питань, які відносяться до компетенції Міністерства, розпорядку та номерів телефонів, за якими працює телефонна “гаряча лінія” Міністерства, розміщено посилання на інформаційні ресурси та сервіси. На офіційному вебсайті Міністерства також запроваджено онлайн пошук вхідної кореспонденції, англомовна версія вебсайту та версія для людей з вадами зору.
Звернення громадян за термінами розгляду наведені на рис. 5:
Рис. 5. Терміни розгляду звернень громадян у 2023 році
Динаміка звернень громадян за 2016 – 2023 роки у розрізі терміну розгляду наведена на рис. 6:
Рис. 6. Звернення громадян за 2016 – 2023 роки у розрізі терміну розгляду (%)
З метою усунення подальшого порушення термінів виконання звернень, постійно проводиться роз’яснювальна робота з працівниками Міністерства щодо дотримання вимог Закону України “Про звернення громадян”, здійснюється нагадування щодо наближення терміну виконання звернень.
Звернення у розрізі категорій та соціального стану наведені на рис. 7 – 8:
Рис. 7. Звернення громадян за категоріями за 2023 рік
Рис. 8 .Звернення громадян за соціальним станом за 2023 рік
Протягом 2023 року до Міністерства надійшли звернення з питань:
- праці і заробітної плати – 2076 (36,65 % від загальної кількості звернень, що надійшли до Міністерства у 2023 році);
- економічної, цінової, інвестиційної, зовнішньоекономічної, регіональної політики та будівництва, підприємництва – 1012 (17,87 %);
- комунального господарства – 930 (16,42 %);
- соціальної політики, соціального захисту населення – 537 (9,48 %);
- обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин – 198 (3,5 %);
- освіти, наукової, науково-технічної, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності – 153 (2,7 %);
- житлової політики – 141 (2,49 %);
- діяльності центральних органів виконавчої влади – 127 (2,24 %);
- забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації – 114 (2,01 %);
- діяльності підприємств та установ – 111 (1,96 %);
- охорони праці та промислової безпеки – 103 (1,82 %) ;
- промислової політики – 47 (0,83 %);
- діяльності місцевих органів виконавчої влади – 44 (0,78 %);
- фінансової, податкової, митної політики – 30 (0,53 %);
- охорони здоров’я – 11 (0,19 %);
- аграрної політики і земельних відносин – 9 (0,16 %);
- екології та природних ресурсів – 4 (0,07 %);
- державного будівництва, адміністративно-територіального устрою – 4 (0,07 %);
- діяльності місцевих органів виконавчої влади – 4 (0,07 %);
- інше – 4 (0,07 %);
- транспорту і зв’язку – 3 (0,05 %);
- культури та культурної спадщини, туризму – 2 (0,04 %).
Довідково: за 2022 рік надійшло 31216 звернень.
Порівняно з 2022 роком зросла кількість звернень з питань:
‑ комунального господарства – на 899 звернень (у 29 разів);
‑ житлової політики – на 108 звернень (у 3,3 раза);
‑ забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації – на 52 звернення (на 84 %);
‑ освіти, наукової, науково-технічної, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності – на 60 звернень (на 65 %);
‑ праці і заробітної плати – на 796 звернень (на 62 %);
‑ обороноздатності, суверенітету, міждержавних і міжнаціональних відносин – на 62 звернення (на 46 %);
‑ охорони праці та промислової безпеки – на 30 звернень (на 41 %);
‑ діяльності центральних органів виконавчої влади – на 33 звернення (на 35 %);
‑ економічної, цінової, інвестиційної, зовнішньоекономічної, регіональної політики та будівництва, підприємництва – на 120 звернень (на 13 %).
Зростання звернень з питань комунального господарства відбулось через надходження масових звернень стосовно безкоштовної заміни лампочок старого зразка на енергозберігаючі LED-лампи; повірки лічильників опалення, гарячої та холодної води.
Зростання звернень з питань житлової політики відбулось за рахунок надходження звернень стосовно державної програми іпотечного кредитування житла для пільгових категорій українців, таких як кадрові військові, переселенці, лікарі та вчителі.
Зростання звернень з питань забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку, реалізації прав і свобод громадян, запобігання дискримінації відбулось за рахунок надходження звернень стосовно порушення прав споживачів.
Зростання звернень з питань праці і заробітної плати відбулось за рахунок надходження масових звернень щодо поширення на усіх медиків закладів бюджетної сфери дії постанови Кабінету Міністрів України від 13.01.2023 № 28 “Деякі питання оплати праці медичних, фармацевтичних працівників та фахівців з реабілітації державних та комунальних закладів охорони здоров’я”, якою встановлено мінімальний розмір зарплати для медиків та фармацевтів.
Порівняно з 2022 роком у звітному періоді зменшилась кількість звернень, у яких порушувалися питання:
‑ соціальної політики, соціального захисту населення – на 27660 звернень (на 98 %);
‑ діяльності місцевих органів виконавчої влади – на 42 звернення (на 49 %);
‑ фінансової, податкової, митної політики – на 25 звернень (на 45 %);
‑ аграрної політики і земельних відносин – на 4 звернення (на 31 %).
Зменшення питань соціальної політики, соціального захисту населення відбулось у зв’язку із припиненням функціонування програми “єПідтримка” (отримання одноразової матеріальної допомоги в розмірі 6500 грн застрахованим особами, у зв’язку із втратою частини заробітної плати (доходу), робота яких тимчасово зупинена внаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану в Україні).
У 2023 році звернення надійшли з наступних регіонів України:
- м. Києва – 1058 (18,68 % від загальної кількості, що надійшли до Міністерства у 2023 році);
- Харківської обл. – 447 (7,89 %);
- Дніпропетровської обл. – 442 (7,8 %);
- Київської обл. – 398 (7,03 %);
- Львівської обл. – 347 (6,13 %);
- Полтавської обл. – 254 (4,48 %);
- Запорізької обл. – 252 (4,45 %);
- Одеської обл. – 215 (3,8 %);
- Рівненської обл. – 200 (3,53 %);
- Сумської обл. – 186 (3,28 %);
- Кіровоградської обл. – 183 (3,23 %);
- Вінницької обл. – 174 (3,07 %);
- Чернігівської обл. – 152 (2,68 %);
- Хмельницької обл. – 144 (2,54 %);
- Івано-Франківської обл. – 143 (2,52 %);
- Черкаської обл. – 119 (2,1 %);
- Волинської обл. – 117 (2,07 %);
- Закарпатської обл. – 103 (1,82 %);
- Донецької, Житомирської та Миколаївської обл. – по 99 (по 1,75 %);
- Тернопільської обл. – 90 (1,59 %);
- Херсонської обл. – 56 (0,99 %);
- Чернівецької обл. – 49 (0,87 %);
- Луганської обл. – 24 (0,42 %);
- Автономної Республіки Крим – 7 (0,12 %);
- м. Севастополя – 1 (0,02 %);
З-за кордону до Мінекономіки у 2023 році надійшло 10 звернень (0,18 % від загальної кількості звернень, отриманих Мінекономіки у 2023 році).
Без зазначення адреси надійшло 196 звернень (3,46 %).
Міністерством постійно здійснюються заходи, спрямовані на оперативне вирішення проблемних питань громадян, а саме:
‑ згідно з Графіком особистого прийому громадян керівництвом Міністерства економіки України забезпечено проведення особистих прийомів громадян заступниками Міністра економіки України , заступником Міністра економіки України - Торговим представником України, заступником Міністра економіки України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації та державним секретарем Міністерства;
‑ щосереди здійснювався прийом громадян працівниками відділу звернень громадян та доступу до публічної інформації департаменту документообігу та контролю у громадській приймальні Міністерства;
Міністерством постійно здійснюються заходи, спрямовані на оперативне вирішення проблемних питань громадян, а саме відповідно до Указу Президента України від 07.02.2008 № 109 працівниками підрозділу по роботі зі зверненнями громадян проводиться телефонна “гаряча лінія”. Протягом 2023 року на телефон довіри та телефонну “гарячу лінію” звернулося 13524 громадянина та юридичні особи, а також прийнято та зареєстровано 11 звернень.
Більшість звернень, що надходили на телефонну “гарячу лінію” та телефон довіри від громадян, стосувалася питань: заміни лампочок старого зразка на енергозберігаючі LED-лампи; отримання ліцензії на експорт та імпорт; зовнішньоекономічних контрактів; діяльності іноземних представництв; умов оплати праці; повернення одноразової матеріальної допомоги в рамках програми “єПідтримка” в розмірі 6500 грн застрахованим особами, у зв’язку із втратою частини заробітної плати (доходу), робота яких тимчасово зупинена внаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану в Україні; отримання грантів на переробне підприємство, на створення або розвиток власного бізнесу; бронювання військовозобов’язаних в умовах правового режиму воєнного стану; соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам; подання повідомлення про прийняття на роботу найманого працівника; отримання роз’яснень щодо технічних регламентів.