Проведення третього Огляду торговельної політики Саудівської Аравії дозволило членам Світової організації торгівлі поглибити своє розуміння основних змін економічного, торговельного та інвестиційного режиму та викликів, які постають перед цією країною, у тому числі у зв’язку з поширенням коронавірусу COVID-19, порушити запитання та отримати письмові відповіді. Засідання, присвячене зазначеному Огляду, проходило 3 та 5 березня 2021 року в онлайн-форматі.
Економіка Саудівської Аравії продовжує демонструвати високий рівень залежності від нафти. Протягом періоду між попереднім оглядом у 2016 році урядом цієї країни було запроваджено ряд ініціатив, спрямованих на модернізацію та диверсифікацію економіки, і продовження їх реалізації залишається важливим питанням для підвищення конкурентоспроможності непов’язаних з нафтою секторів. Середньорічний темп зростання реального ВВП становив 1,6 відсотків у 2015-2019 роках, при цьому показники зростання нафтового сектору були нижчими, ніж інших секторів. У 2020 році, крім глобального економічного шоку, пандемія COVID-19 спричинила найбільше в історії скорочення світового попиту на нафту та негативно вплинула на державні надходження, що відобразилося і в економічних індикаторах. За оцінками МВФ, показники зростання реального ВВП Саудівської Аравії знизилися з 0,3 відсотка у 2019 році до -5,4 відсотка у 2020 році.
Частка обсягу торгівлі товарами та послугами у відношенні до ВВП Саудівської Аравії знизилася з 71 відсотка у 2015 році до 63,7 відсотка у 2019 році. Товарна структура експорту залишалася в основному незмінною: нафта та мінеральні продукти (77 відсотків від загального обсягу у 2019 році), пластмаси та гума (7,4 відсотка), хімічна продукція (7,1 відсотка). Структура імпорту була представлена такими категоріями як машини та електрообладнання (20,9 відсотка від загального обсягу імпорту товарів у 2019 році), транспортне обладнання (20,6 відсотка) та хімічна продукція (9,4 відсотка). Основними напрямами експорту товарів з Саудівської Аравії є країни Азії (60,5 відсотка), ЄС (13,1 відсотка), країни-учасниці Ради співробітництва арабських держав Перської затоки (9,1 відсотка) та США (5 відсотків). Що стосується імпорту, то у 2019 році 38,8 відсотка ввезених до Саудівської Аравії товарів походило з країн Азії; 23,5 відсотка - з ЄС; 18,4 відсотка - з Китаю; 12,4 відсотка – з США.
Учасники згаданого засідання у своїх виступах відзначали заходи Саудівської Аравії щодо реалізації реформ у рамках нової економічної стратегії “Vision 2030”, спрямованих на вирішення структурних економічних проблем шляхом диверсифікації економіки та зменшення її залежності від нафти, створення умов, сприятливих для торгівлі та інвестицій. Зокрема, члени СОТ високо оцінювали політику Королівства у напрямі поліпшення ділового середовища, впровадження заходів із спрощення торгівлі, відкриття ряду секторів економіки, зокрема шляхом приватизації та скорочення “негативного” списку для іноземних інвестицій. Відзначалися також заходи з модернізації судової системи, удосконалення законодавства у сфері інтелектуальної власності, прийняття нових законів про конкуренцію та державні закупівлі, а також реформування ринку праці. При цьому зазначалося, що такі зміни політики супроводжувалися як інституційними змінами, наприклад, створенням окремого органу у сфері зовнішньої торгівлі (the General Authority for Foreign Trade), так і змінами деяких процедур, зокрема запровадженням електронних торгових майданчиків для реєстрації сертифікатів відповідності споживчих товарів (“SABER”) та електронного єдиного вікна.
На думку багатьох учасників, такі зміни політики забезпечували достатньо вагому відповідь економічним викликам, пов’язаним з пандемією COVID-19. Вітаючи проведені реформи, члени СОТ закликали Саудівську Аравію продовжувати зусилля з диверсифікації економіки та підвищення прозорості інвестиційного режиму та процедур торгівлі.
Водночас порушувалися запитання та висловлювалися занепокоєння щодо заходів, які, на думку деяких членів СОТ, обмежують торгівлю. Зокрема, учасники запитували додаткову інформацію про нещодавні зміни урядової політики, спрямованої на локалізацію виробництва, та висловлювали певні занепокоєння стосовно оголошеної вимоги щодо необхідності створення компаніями своїх регіональних представництв в Саудівській Аравії як передумову для можливості укладення державних контрактів.
Члени СОТ також висловлювали занепокоєння щодо збільшення ставок ввізних мит під час пандемії, запровадження обмежень експорту, застосування та адміністрування різних акцизних зборів на деякі напої, вимог щодо огляду вантажів окремих товарів перед відправкою, сертифікації “Халяль”, нових процедур оцінки відповідності та зборів, пов’язаних із впровадженням нової сертифікаційної платформи SABER.
Довідково: проста середня MFN ставка ввізних мит, що застосовувалася у Саудівській Аравії у 2020 році, зросла до 5,5 відсотка з 5,2 відсотків у 2015 році через зміни тарифної структури і підвищення ставок на окремі товари (добрива, м’ясні та молочні продукти). Найбільш часто застосовувалися ставки ввізних мит у розмірах 5 відсотків (77,4 відсотка від всіх тарифних ліній), нульова ставка (10,6 відсотка від всіх тарифних ліній) та 5-15 відсотків (9,7 відсотка від всіх тарифних ліній). На невелику кількість сільськогосподарських товарів застосовувалися значно вищі розміри ставок, наприклад, 100 відсотків – на тютюнові вироби. У червні 2020 року ставки ввізних мит на різні категорії споживчих, промислових та сільськогосподарських товарів були підвищені у відповідь на пандемію COVID-19 (на молочну продукцію, соки, рослинну та оливкову олію, деякі види хімічної продукції, будівельні матеріали та транспортні засоби).
Під час засідання також згадувалися постійні виклики, пов’язані із захистом прав інтелектуальної власності та станом вирішення комерційних спорів у Саудівській Аравії. Крім того, порушувалися питання щодо різних вимог стосовно сплати податку на прибуток, встановлених для національних та міжнародних компаній.
Члени СОТ також наголошували на важливості своєчасного направлення нотифікацій до СОТ і закликали Саудівську Аравію якнайшвидше повідомити про зміни свого торговельного режиму, у тому числі про внутрішню підтримку у сфері сільського господарства та про підвищення ставок ввізних мит.
Всього Саудівською Аравією було завчасно отримано понад 570 письмових запитань від різних членів СОТ, у тому числі від України.
Довідково: запитання, направлені від України, стосувалися: інвестиційного режиму; обмежень імпорту; підвищення ставок ввізних мит на сільськогосподарську продукцію; можливостей нової електронної системи, що використовується при митному оформленні; застосування захисних заходів; вимог щодо сертифікатів “Халяль”; процедури примусового ліцензування та ролі нового національного органу у посиленні захисту прав інтелектуальної власності тощо.
Процедуру Огляду буде завершено після того, як Саудівська Аравія у місячний термін надасть відповіді на всі отримані запитання.
З більш детальною інформацією щодо Огляду можна ознайомитися на офіційному веб-сайті СОТ за посиланням, де також є доступними для завантаження звіти, підготовлені Урядом Королівства Саудівська Аравія та Секретаріатом СОТ (документи WT/TPR/G/407 і WT/TPR/S/407), та інші матеріали щодо торговельної політики цього члена СОТ.