Міністерство економіки України

Меню

Огляд торговельної політики Республіки Молдова

У Світовій організації торгівлі 20 та 22 липня 2022 року проходило засідання, присвячене проведенню другого Огляду торговельної політики Республіки Молдова. У рамках цього заходу члени СОТ мали можливість ознайомитися зі змінами та досягненнями економічної, торговельної та інвестиційної політики Молдови, що відбулися у період між проведенням першого Огляду у 2015 році, а також порушити запитання, що становлять торговельний інтерес, та отримати письмові відповіді на них безпосередньо від Молдови. Всього Молдові було направлено близько 190 письмових запитань різними членами СОТ, а під час засідання свої виступи оголосили представники 17 делегацій, у тому числі і від України.

У багатьох виступах відзначалися зусилля Уряду Республіки Молдова, спрямовані на зміцнення економіки та покращення бізнес-клімату. Так, у 2016-2019 роках спостерігалася тенденція зростання реального ВВП Молдови (в середньому на 4,4 відсотка щорічно). Проте у 2020 році відбулося падіння ВВП на 7 відсотків через пандемію COVID-19 та сильну посуху, які особливо негативно вплинули на сектори, пов’язані з наданням послуг, та сільське господарство Молдови. У 2021 році тенденцію зростання було відновлено, і показник зростання ВВП Молдови збільшився до 13,9 відсотка, значно перевищивши допандемічний рівень. Водночас війна, розпочата РФ проти України, безпосередньо вплинула і на економіку Молдови, оскільки спричинила великий потік українських біженців до Молдови, збільшивши фіскальне навантаження на бюджет, призвела до зростання світових цін та порушення ланцюгів поставок. У цьому зв’язку згадувалося про стійкість економіки Молдови та оперативне реагування на гуманітарну кризу, викликану війною. Крім того, у виступах делегацій Молдови, Ісландії, Канади, ЄС, Великої Британії, Японії, Південної Кореї, Бразилії було висловлено рішуче засудження військової агресії РФ проти України та зазначено про численні негативні наслідки війни не лише для України та Молдови, а і для світової економіки, міжнародної торгівлі та продовольчої безпеки.

Учасники засідання відмічали прихильність Молдови багатосторонній торговельній системі та участь у діяльності СОТ, приєднання до Угоди про державні закупівлі та ратифікацію Угоди про спрощення процедур торгівлі, залучення до чотирьох спільних ініціатив та неформальних робочих груп, покращення виконання Молдовою своїх зобов’язань щодо направлення необхідних нотифікацій до СОТ.

Віталися реформи, проведені у період між оглядами в економічній та торговельній сферах, які сприяли тому, що економіка Молдови стала більш відкритою та ринково-орієнтованою. Зокрема, згадувалося про поліпшення регуляторного, торговельного та інвестиційного режимів для вітчизняних та іноземних інвесторів, удосконалення захисту прав інтелектуальної власності та процесу проведення державних закупівель, спрощення митних процедур, розвиток електронної комерції.

Слід зазначити, що більшість із проведених реформ здійснювалися в рамках імплементації Угоди про асоціацію між Молдовою та Європейським Союзом, яка була підписана у червні 2014 року і повністю набула чинності у липні 2016 року. Зазначена Угода передбачає необхідність поступового наближення законодавства, правил та процедур Молдови до норм та стандартів ЄС у багатьох сферах, включаючи санітарні та фіто-санітарні вимоги, технічне регулювання, митні процедури, державні закупівлі, оподаткування, регулювання енергетичного сектору тощо. У цьому зв’язку окремі члени СОТ висловлювали застереження і наголошували на тому, що результати реформ, які проводяться Молдовою в контексті регіональної інтеграції, не повинні призводити до дискримінації стосовно країн, які не входять до відповідного регіону. Водночас Уряду Республіки Молдова пропонувалося також посилити реформи, спрямовані на спрощення процедур торгівлі.

Направлені запитання членами СОТ стосувалися: стратегії розвитку економіки Молдови до 2030 року; вимог до великих інвестиційних проєктів; стратегій та планів щодо режиму захисту прав інтелектуальної власності; імплементації схеми уповноважених економічних операторів. Деякі учасники порушували запитання та висловлювали занепокоєння щодо Закону Молдови про внутрішню торгівлю та запровадження граничних торговельних надбавок. Занепокоєння також викликали перевищення ставок окремих ввізних мит своїх зв’язаних рівнів у СОТ, втручання держави в економіку, а також питання забезпечення верховенства права та боротьби з корупцією, які впливають на інвестиційне середовище. У зазначених сферах також пропонувалося посилити реформи для сприяння залученню додаткових прямих іноземних інвестицій.

Довідково: всі тарифні лінії Молдови є зв’язаними. Різниця між зв’язаними рівнями ставок ввізних мит та тими, що застосовуються, в цілому є незначною. Так, у 2021 році проста середня зв’язана ставка становила 7,7 відсотка у порівнянні з простою середньою MFN ставкою у розмірі 6,2 відсотка. На сільськогосподарську продукцію застосовувалася середня ставка ввізних мит у розмірі 13,8 відсотка. При цьому найвища ставка застосовувалася при імпорті цукру (у розмірі 75 відсотків). Близько 36 відсотків тарифних ліній від загальної кількості мають нульові ставки ввізного мита. Водночас за 24 тарифними лініями ставки ввізних мит, що застосовувалися, перевищували свої зв’язані рівні у СОТ.

У виступах багатьох учасників, у тому числі і делегації України, зазначалося про важливість двостороннього торговельного та інвестиційного співробітництва з Молдовою, зокрема і в режимі вільної торгівлі.

Від України було завчасно направлено письмові запитання до Молдови щодо: процесу інтеграції до ЄС; вимог до великих інвестиційних проєктів; ліцензування експорту; запровадження граничних торговельних надбавок на м’ясо птиці; існування норм щодо необхідності виділення окремих місць на полках у закладах торгівлі для розміщення харчової продукції, виробленої та/або обробленої на території Молдови; нового механізму сплати екологічного збору; регулювання сектору фінансових послуг тощо.

Згадані запитання були окреслені у виступі представника України під час першого дня засідання. У виступі було відзначено надання Молдові статусу кандидата на членство в ЄС спільно з Україною у червні 2022 року, а також висловлено вдячність Молдові за допомогу та підтримку, що надаються Україні у зв’язку з військовою агресією РФ проти України.

Довідково: у 2021 році обсяг торгівлі товарами та послугами між Україною та Молдовою збільшився на 30 відсотків у порівнянні з 2020 роком і склав 1,1 млрд. доларів США. За чотири перші місяці 2022 року обсяги торгівлі товарами зросли на 18 відсотків у порівнянні з аналогічним періодом 2021 року (до 307,8 млн. доларів США), при цьому імпорт товарів з Молдови знизився на 16 відсотків, а український експорт зріс на 21,3 відсотка – до 287,2 млн. доларів США.

З більш детальною інформацією щодо проведення другого Огляду торговельної політики Молдови можна ознайомитися на офіційному веб-сайті СОТ за посиланням, де також є доступними для завантаження звіти, підготовлені Урядом зазначеної країни та Секретаріатом СОТ (документи WT/TPR/G/428 і WT/TPR/S/428), та інші матеріали щодо торговельної політики цього члена СОТ.

Підписка на новини

https://freegeoip.net/json