Міністерство економіки України

Меню

Огляд торговельної політики Нової Зеландії

У Світовій організації торгівлі 1 та 3 червня 2022 року проходило засідання, присвячене проведенню шостого Огляду торговельної політики Нової Зеландії. Члени СОТ мали можливість дізнатися про досягнення та зміни економічної, торговельної та інвестиційної політики Нової Зеландії, що відбулися у період між попереднім Оглядом у 2015 році, а також порушити запитання, що становлять їх торговельний інтерес, та отримати письмові відповіді на них від Нової Зеландії. Направлення завчасно понад 440 письмових запитань різними членами СОТ, а також оголошення виступів представниками 41 делегацій безпосередньо під час засідання, у тому числі і від України, підтвердили важливу роль Нової Зеландії у діяльності СОТ та заінтересованість учасників цього заходу у розвитку торговельних та економічних відносин із вказаною країною.

Члени СОТ у своїх виступах відзначали стійкість та відкритість економіки Нової Зеландії, а також позитивні тенденції її розвитку, незважаючи на негативний вплив пандемії COVID-19. Так, щорічні темпи зростання реального ВВП Нової Зеландії становили в середньому 3,4 відсотка у 2015-2019 роках, що обумовлювалося насамперед сприятливими умовами для торгівлі. У 2020 році через пандемію COVID-19 реальний ВВП Нової Зеландії скоротився на 2,1 відсотка (за оцінками Міжнародного валютного фонду). Проте своєчасне використання Урядом інструментів фіскальної політики, спрямованих на подолання негативних наслідків пандемії для домогосподарств та бізнесу, а також конкурентоспроможність основних товарів експорту Нової Зеландії, зокрема живих тварин та продукції тваринництва, підтримали здатність економіки витримувати світову кризу. За прогнозом МВФ, у 2021 році показник зростання реального ВВП Нової Зеландії становитиме 5,1 відсотка.

Таким чином, протягом 2015-2021 років Нова Зеландія продовжувала зміцнювати свою позицію як однієї з найбільш відкритих економік у світі, основним стимулом розвитку якої є торгівля, і спрямовувала свою політику на забезпечення її інклюзивності. У цьому зв’язку члени СОТ вітали заходи, що здійснюються Новою Зеландією в рамках імплементації стратегічних документів щодо забезпечення отримання переваг від торгівлі всіма громадянами Нової Зеландії (Trade for All Agenda) та відновлення торгівлі шляхом посилення підтримки експортерів (Trade Recovery Strategy). Водночас зазначалося про необхідність проведення подальших реформ та диверсифікації торгівлі.

Учасники засідання високо оцінювали прихильність та активну участь Нової Зеландії у діяльності СОТ, її лідерство у багатосторонніх переговорах та внесок у поточні обговорення спільних ініціатив, залученість у процес підготовки до 12-тої Конференції міністрів СОТ, проведення якої заплановано на 12 – 15 червня 2022 року.

Зазначалося також і про те, що у період між оглядами Новою Зеландією було ратифіковано п’ять нових регіональних торговельних угод (Trans-Pacific Partnership Agreement, Comprehensive and Progressive Agreement for Trans-Pacific Partnership, Pacific Agreement on Closer Economic Relations Plus, Regional Comprehensive Economic Partnership, Digital Economy Partnership Agreement), оновлено угоди про вільну торгівлю з Сінгапуром та Китаєм, підписано Угоду про вільну торгівлю між Новою Зеландією та Великою Британією. Всього Новою Зеландією ратифіковано 15 угод про вільну торгівлю, що охоплюють 29 економік світу. Очікується, що близько 82 відсотки експорту та 86 відсотків імпорту Нової Зеландії буде здійснюватися в рамках таких угод при відповідно 69 відсотків та 63 відсотки станом на червень 2021 року. Окрім мети лібералізації торгівлі, укладені угоди також допомагають досягненню поставлених Урядом цілей економічного зростання та диверсифікації торгівлі, створюючи нові можливості, знижуючи витрати та усуваючи торговельні бар’єри.

Члени СОТ вітали модернізацію торговельного та інвестиційного режимів Нової Зеландії у напрямі забезпечення подальшого спрощення та упорядкування адміністративних процедур, позитивно оцінюючи відкритість торгівлі та зниження середньої ставки ввізних мит, що застосовуються Новою Зеландією, до 2,2 відсотка, проведення реформ у митній сфері тощо. Водночас висловлювалися пропозиції щодо зниження розриву між “зв’язаним” у СОТ рівнем тарифних ставок для забезпечення передбачуваності торгівлі, відміни існуючих обмежень іноземних інвестицій у деяких секторах та подальшого сприяння конкуренції в економіці з метою підвищення продуктивності та зменшення затрат.

Відмічаючи важливість сільськогосподарського сектору для економіки та торгівлі Нової Зеландії, члени СОТ порушували питання щодо особливостей державного регулювання ринків молочної продукції та ківі, у тому числі стосовно надання переваг державній компанії, що здійснює торгівлю зазначеними фруктами. Заінтересованість членів СОТ викликали також наступні аспекти: кліматична політика Нової Зеландії та заплановані показники, зокрема схема торгівлі викидами та ціль щодо досягнення нульового рівня викидів вуглецю до 2050 року; підстави застосування інструментів торговельного захисту; санітарні та фітосанітарні заходи; правила технічного регулювання; нещодавні зміни законодавства про державні закупівлі; режим захисту прав інтелектуальної власності, зокрема таких категорій як авторські права та географічні зазначення; особливості надання фінансових, телекомунікаційних та транспортних послуг тощо.

Направлені від України запитання стосувалися: системи тарифних преференцій Нової Зеландії та стану перегляду переліку країн, що розвиваються, які можуть брати у ній участь; фінансової підтримки фермерів в рамках реалізації політики ціноутворення на викиди вуглецю; просування інноваційних підходів у сфері аквакультури; фінансування заходів, спрямованих на стимулювання розвитку туристичного сектору; можливостей співробітництва у сфері інтелектуальної власності, обміну know-how та трансферу технологій.

Згадані запитання були окреслені у виступі представника України під час першого дня засідання. У виступі було висловлено вдячність Новій Зеландії за допомогу та підтримку, що надаються Україні у зв’язку з військовою агресією РФ проти України, зазначено про важливість питання лібералізації торгівлі для відновлення української економіки, зокрема і через надання режиму тарифних преференцій, наголошено на заінтересованості України у подальшому розвитку двостороннього торговельного та економічного співробітництва з Новою Зеландією, а також взаємодії в рамках діяльності СОТ.

Довідково: у 2021 році обсяг торгівлі товарами між Україною та Новою Зеландією збільшився на 23 відсотки у порівнянні з 2020 роком і склав 35,4 млн. доларів США (в тому числі експорт – 12,1 млн. доларів США). Торгівля послугами зросла на 39 відсотків за той же самий період (до 1,2 млн. доларів США). За даними Держстату у лютому 2022 року до Нової Зеландії було експортовано товарів з України загальною вартістю 597,1 тис. доларів США. Через військову агресію РФ проти України експорт товарів до Нової Зеландії у березні 2022 року впав до 20,9 тис. доларів США (або на 96,5 відсотка у порівнянні з лютим 2022 року).

Слід відмітити, що у виступах делегацій Нової Зеландії, Канади, ЄС, Ісландії, інших членів СОТ, а також дискусанта Огляду, Постійного представника Канади при СОТ (Mr. Stephen Cornelius de Boer) було висловлено рішуче засудження військової агресії РФ проти України та зазначено про численні негативні наслідки війни, у тому числі на світову економіку, торгівлю та продовольчу безпеку.

З більш детальною інформацією щодо проведення шостого Огляду торговельної політики Нової Зеландії можна ознайомитися на офіційному веб-сайті СОТ за посиланням, де також є доступними для завантаження звіти, підготовлені Урядом зазначеної країни та Секретаріатом СОТ (документи WT/TPR/G/426 і WT/TPR/S/426), та інші матеріали щодо торговельної політики цього члена СОТ.

Підписка на новини

https://freegeoip.net/json