Місце України у рейтингу Світового банку “Doing Business”
І. Загальна характеристика рейтингу Світового банку “Doing Business”
Рейтинг Світового банку “Doing Business” (далі – Рейтинг) – це інтегрований показник, якій вираховується за результатами щорічного дослідження, що оцінює простоту ведення підприємницької діяльності за десятьма показниками у 190 країнах світу. Чим менше показник, тим вище місце країни у Рейтингу.
Компоненти Рейтингу оцінюють нормативні акти, що регулюють діяльність малих і середніх підприємств протягом усього життєвого циклу, та їх фактичне використання на практиці.
Базою для зняття показників є 12 місячний період з травня минулого року по квітень поточного. Наприкінці жовтня поточного року публікується Рейтинг на наступний рік. Тобто фактично Рейтинг це прогноз на наступний рік за результатами оцінювання показників та змін, які відбулися, за половину поточного та половину попереднього років.
В межах розрахунків Рейтингу проводиться аналіз правових норм, що застосовуються у відношенні приватних підприємств по 10 сферах (напрямах): “створення підприємств”, “отримання дозволів на будівництво”, “підключення до системи електропостачання”, “реєстрація власності”, “отримання кредитів”, “захист міноритарних інвесторів”, “оподаткування”, “міжнародна торгівля”, “забезпечення виконання контрактів”, “вирішення питання неплатоспроможності”.
Рейтинг “Doing Business” є інструментом для вимірювання:
- Сприятливості бізнес-клімату (наскільки просто, легко, швидко та недорого можна започаткувати бізнес та вести його без надмірного втручання з боку держави в умовах чесної конкуренції).
- Рівню підприємницької активності та рівню корупції (країни з хорошим Рейтингом зазвичай мають більш високий рівень підприємницької активності та більш низький рівень корупції).
- Рівню конкурентоздатності країни (впровадження кращих світових практик з регулювання та поліпшення позиції країни веде до зростання економіки та покращення стандартів життя населення, як то створення нових робочих місць, зростання доходів).
Також Рейтинг “Doing Business” є:
- Сигналом для інвесторів (країни, які займають вищі місця в рейтингу, зазвичай залучають більше прямих іноземних інвестицій).
- Інструкцією для Уряду (аналіз даних за напрямами Рейтингу дозволяє визначити пріоритетні сфери для проведення регуляторних реформ).
Найновішим напрямом досліджень в рамках Рейтингу “Doing Business 2021” мав стати показник “укладання контрактів з Урядом”, який дозволяє оцінити ефективність, якість і прозорість систем державних закупівель у всьому світі.
Однак цей нестандартний 2020 рік не обійшов увагою і Рейтинг:
- У середині червня для можливого корегування Рейтингу “Doing Business 2021” Світовим банком було надіслано анкети для проведення дослідження впливу Covid-19 на підприємців та заходи, які прийнято Урядом для вирішення пов’язаних із пандемією проблем. Мінекономіки було організовано збір та зведення інформації для заповнення зазначених анкет.
- 27.08.2020 Група Світового банку зробила заяву, що через виявлення низки невідповідностей, які потребують перевірки, публікацію доповіді “Doing Business” буде призупинено. Тому Рейтинг “Doing Business 2021” на сайті Світового банку опубліковано не було.
Окрім, власне, Рейтингу, якій показує місце кожної конкретної країни серед 190 країн світу, у дослідженні “Doing Business” також використовується показник сприятливості умов ведення бізнесу (далі – Показник).
Цей Показник допомагає оцінити абсолютний рівень ефективності країни в регулюванні умов ведення бізнесу за певний період часу. Цей Показник відображає різницю між показником кожної країни та передовою практикою по кожному з індикаторів серед усіх країн починаючи зі звіту “Doing Business 2005”. Можна побачити різницю між показником конкретної країни і передовими практиками в будь-який момент часу та визначити абсолютну зміну регуляторного середовища країни з плином часу.
Показник сприятливості умов ведення бізнесу країни вимірюється за шкалою від 0 до 100, де 0 – це найгірший результат, а 100 – найкращий. Наприклад, Показник 75 у 2018 році означає, що країна була на 25% нижче передової практики, встановленої з урахуванням результатів усіх країни з плином часу. Оцінка 80 у 2019 році означає, що країна покращила Показник.
Обрахування Рейтингу здійснюється у межах семи регіонів:
Східна Азія та Тихоокеанський регіон;
Європа та Центральна Азія;
Латинська Америка та Карибський басейн;
Близький Схід та Північна Африка;
ОЕСР (організація економічного співробітництва та розвитку);
Південна Азія;
Африка (к Півночі від Сахари).
ІІ. Характеристика регіону Європа та Центральна Азія.
Дослідження Рейтингу щодо України здійснюється в рамках регіону Європа і Центральна Азія (далі – Регіон). Регіон складається з 23 країн, Рейтинг яких глобальний та за напрямами представлено в таблиці 1.
Рейтинг України в рамках регіону Європа і Центральна Азія
Таблиця 1
Країна |
Глобальний Рейтинг |
Реєстрація підприємств |
Отримання дозволів на будівництво |
Підключення до електромереж |
Реєстрація власності |
Отримання кредитів |
Захист міноритарних інвесторів |
Оподаткування |
Міжнародна торгівля |
Забезпечення виконання контрактів |
Вирішення неплато-спроможності |
Грузія |
7 |
2 |
21 |
42 |
5 |
15 |
7 |
14 |
45 |
12 |
64 |
Північна Македонія |
17 |
78 |
15 |
68 |
48 |
25 |
12 |
37 |
32 |
47 |
30 |
Казахстан |
25 |
22 |
37 |
67 |
24 |
25 |
7 |
64 |
105 |
4 |
42 |
Російська Федерація |
28 |
40 |
26 |
7 |
12 |
25 |
72 |
58 |
99 |
21 |
57 |
Туреччина |
33 |
77 |
53 |
41 |
27 |
37 |
21 |
26 |
44 |
24 |
120 |
Азербайджан |
34 |
9 |
59 |
80 |
44 |
1 |
105 |
40 |
83 |
28 |
47 |
Сербія |
44 |
73 |
9 |
94 |
58 |
67 |
37 |
85 |
23 |
65 |
41 |
Вірменія |
47 |
10 |
62 |
30 |
13 |
48 |
120 |
52 |
43 |
30 |
95 |
Молдова |
48 |
13 |
156 |
84 |
22 |
48 |
45 |
33 |
38 |
62 |
67 |
Білорусь |
49 |
30 |
48 |
20 |
14 |
104 |
79 |
99 |
24 |
40 |
74 |
Чорногорія |
50 |
101 |
40 |
134 |
83 |
15 |
61 |
75 |
41 |
44 |
43 |
Хорватія |
51 |
114 |
150 |
37 |
38 |
104 |
37 |
49 |
1 |
27 |
63 |
Кіпр |
54 |
50 |
125 |
75 |
71 |
80 |
21 |
29 |
50 |
142 |
31 |
Румунія |
55 |
91 |
147 |
157 |
46 |
25 |
61 |
32 |
1 |
19 |
56 |
Косово |
57 |
12 |
160 |
90 |
37 |
15 |
128 |
48 |
31 |
53 |
12 |
Болгарія |
61 |
113 |
43 |
151 |
66 |
67 |
25 |
97 |
21 |
42 |
61 |
Україна |
64 |
61 |
20 |
128 |
61 |
37 |
45 |
65 |
74 |
63 |
146 |
Узбекистан |
69 |
8 |
132 |
36 |
72 |
67 |
37 |
69 |
152 |
22 |
100 |
Киргизстан |
80 |
42 |
90 |
143 |
7 |
15 |
128 |
117 |
89 |
134 |
78 |
Албанія |
82 |
53 |
166 |
107 |
98 |
48 |
111 |
123 |
25 |
120 |
39 |
Боснія і Герцеговина |
90 |
184 |
173 |
74 |
96 |
67 |
88 |
141 |
27 |
93 |
37 |
Сан-Марино |
92 |
92 |
92 |
26 |
102 |
152 |
162 |
47 |
20 |
81 |
106 |
Таджикистан |
106 |
36 |
137 |
163 |
77 |
11 |
128 |
139 |
141 |
76 |
36 |
Серед країн цього Регіону спостерігалися такі тенденції змін в Рейтингу.
Грузія, яка посіла 7 місце в глобальному Рейтингу, має найвищий рейтинг серед країн Регіону. За нею йдуть Північна Македонія (17-те місце) та Казахстан (25-те). Серед країн з найнижчим рейтингом Таджикистан (106-те), Сан-Марино (92-те), Боснія і Герцеговина (90-те). Із загальним 64-м місцем у глобальному Рейтингу Україна сімнадцята серед країн зазначеного Регіону.
Країни регіону продемонстрували хороші результати в таких сферах, як “отримання кредитів” (середнє значення – 48) та “реєстрація власності” (49).
Так, на виконання усіх процедур реєстрації передачі прав власності на об’єкт нерухомості в Регіоні потрібно витратити 21 день, тоді як в країнах ОЕСР (з високим рівним доходу) – 24 дні, в Україні – лише 15.
Регіон продемонстрував не цілком задовільні результати щодо “отримання дозволів на будівництво” (середній показник – 85) та “підключення до електромереж” (81). Водночас в Україні високий результат - 20 у першому випадку і низький - 128 у другому.
Певні тенденції спостерігались у здійсненні реформ.
В дев’ятнадцяти з 23 країн Регіону проведено 56 реформ щодо спрощення ведення бізнесу. На долю Регіону припадає 19% з 294 реформ, проведених у світі.
Таджикистан (3 реформи) входить у десятку країн світу, ситуація в яких найбільш помітно покращилась. Азербайджан, Косово та Узбекистан увійшли у двадцятку країн світу, в яких спостерігались найбільш відчутні покращення. Серед інших країн Регіону також помітні Сербія та Україна з шістьма реформами у кожній.
Найбільше реформ країни Регіону здійснили за напрямами: оподаткування (9 реформ), отримання дозволів на будівництво (8), захист міноритарних акціонерів (7), підключення до електромереж (6).
Інформацію щодо змін Показника легкості ведення бізнесу у 2019-2020 роках та кількості проведених країнами Регіону реформ наведено у таблиці 2.
Данні Рейтингу за країнами Регіону Європа та Центральна Азія
Таблиця 2
Країна |
Місце в Рейтингу (1-190) |
Показник легкості ведення бізнесу (0-100) |
Кількість здійснених реформ |
||
DB 2020 |
DB 2019 |
DB 2020 |
DB 2019 |
DB 2020 |
|
Азербайджан |
34 |
73.6 |
76.7 |
8 |
4 |
Албанія |
82 |
67.0 |
67.7 |
1 |
1 |
Білорусь |
49 |
74.4 |
74.3 |
2 |
0 |
Боснія і Герцеговина |
90 |
65.4 |
65.4 |
0 |
0 |
Болгарія |
61 |
71.8 |
72.0 |
0 |
0 |
Вірменія |
47 |
73.2 |
74.5 |
6 |
4 |
Грузія |
7 |
83.5 |
83.7 |
3 |
1 |
Казахстан |
25 |
78.0 |
79.6 |
3 |
3 |
Киргизстан |
80 |
65.4 |
67.8 |
4 |
3 |
Кіпр |
54 |
72.8 |
73.4 |
2 |
2 |
Косово |
57 |
71.0 |
73.2 |
3 |
4 |
Молдова |
48 |
73.1 |
74.4 |
1 |
3 |
Північна Македонія |
17 |
80.7 |
80.7 |
1 |
1 |
Російська Федерація |
28 |
77.4 |
78.2 |
4 |
3 |
Румунія |
55 |
72.5 |
73.3 |
0 |
2 |
Сан-Марино |
92 |
64.2 |
64.2 |
1 |
1 |
Сербія |
44 |
73.9 |
75.7 |
1 |
6 |
Таджикистан |
106 |
55.4 |
61.3 |
1 |
3 |
Туреччина |
33 |
75.3 |
76.8 |
7 |
2 |
Узбекистан |
69 |
67.8 |
69.9 |
3 |
4 |
Україна |
64 |
69.1 |
70.2 |
3 |
6 |
Хорватія |
51 |
73.0 |
73.6 |
1 |
3 |
Чорногорія |
50 |
73.7 |
73.8 |
0 |
0 |
Як видно з таблиці 2 у 2020 році в порівнянні з 2019 серед країн Регіону лише Білорусь несуттєво знизила свій Показник, Показники Боснії і Герцеговини, Північної Македонії, Сан-Марино не змінилися. Інші країни продемонстрували зростання Показника легкості ведення бізнесу в межах від 0.1% до 5.9%. Показник України зріс на 1.1%.
Україна одна з семи країни Регіону, які збільшили кількість здійснених реформ. Україна, як і Сербія, здійснила найбільшу кількість реформ серед країн Регіону, і ця кількість зросла удвічі (з 3 реформ у DB 2019 до 6 у DB 2020). Водночас Рейтинг та Показник настільки відносні, що кількість проведених реформ не означає прямопропорційного підвищення позицій.
ІІІ. Україна в Рейтингу
Україна з’явилася у Рейтингу 2003 року на 152 позиції та за вісім років покращила свою позицію більш ніж у 2 рази і посіла 64 місце у 2020 році. Станом на опублікування Рейтингу “Doing Business 2020” населення – 44 622 516 осіб, рівень доходу - нижче середнього, ВНД (валовий національний доход) на душу населення – 2.660 US$.
Дані щодо показників рівню доходу та ВНД на душу населення за країнами Регіону представлено в таблиці 3.
Характеристика Регіону в розрізі рівню доходів
Таблиця 3
Країна Регіону |
Населення, осіб |
ВНД на душу населення, US$ |
Рівень доходу |
Азербайджан |
9 942 334 |
4 050 |
Вище середнього |
Албанія |
2 866 376 |
4 860 |
Вище середнього |
Білорусь |
9 485 386 |
5 670 |
Вище середнього |
Боснія і Герцеговина |
3 323 929 |
5 690 |
Вище середнього |
Болгарія |
7 024 216 |
8 860 |
Вище середнього |
Вірменія |
2 951 776 |
4 230 |
Вище середнього |
Грузія |
3 731 000 |
4 130 |
Вище середнього |
Казахстан |
18 276 499 |
7 830 |
Вище середнього |
Киргизстан |
6 315 800 |
1 220 |
Нижче середнього |
Кіпр |
1 189 265 |
26 300 |
Високий |
Косово |
1 845 300 |
4 230 |
Вище середнього |
Молдова |
3 545 883 |
2 990 |
Нижче середнього |
Північна Македонія |
2 082 958 |
5 450 |
Вище середнього |
Російська Федерація |
144 478 050 |
10 230 |
Вище середнього |
Румунія |
19 473 936 |
11 290 |
Вище середнього |
Сан-Марино |
33 785 |
51 430 |
Високий |
Сербія |
6 982 084 |
6 390 |
Вище середнього |
Таджикистан |
9 100 837 |
1 010 |
Низький |
Туреччина |
82 319 724 |
10 380 |
Вище середнього |
Узбекистан |
32 955 400 |
2 020 |
Нижче середнього |
Україна |
44 622 516 |
2 660 |
Нижче середнього |
Хорватія |
4 089 400 |
13 830 |
Високий |
Чорногорія |
622 345 |
8 400 |
Вище середнього |
Як бачимо за рівнем доходу країни Регіону неоднорідні та розподілилися наступним чином:
- 3 з високим рівнем доходу (13 830-51 430 US$);
- 15 з рівнем доходу вище середнього (4 050-11 290 US$);
- 4 нижче середнього (1 220-2 990 US$);
- 1 з низьким (1 010 US$).
На жаль Україна за цим показником лише двадцята серед 23 країн Регіону.
Динаміку позицій України у Рейтингу “Doing Business” за 2012-2020 роки представлено на графіку.
Як видно з цього графіку, позиція України незмінно зростає, але різними темпами. Так, якщо до 2016 року Україна мала значне зростання (на 13-25 позицій) але темпи знижувалися, то починаючи з 2016 року намітилася тенденція поступового збільшення кількості сходинок, які Україна долає щороку.
На діаграмі представлено як змінився Рейтинг України у 2020 році у порівнянні з 2019.
Діаграма
При підвищенні загального рейтингу на 7 позицій, Україна продемонструвала зростання за п’ятьма напрямами:
- “захист інвесторів” + 27 позицій (з 72 на 45). Посилено захист міноритарних інвесторів, шляхом запровадження вимоги більш докладного розкриття інформації про операції з зацікавленими сторонами;
- “отримання дозволів на будівництво” + 10 (з 30 на 20). Спрощено процес отримання дозволів на будівництво, за рахунок усунення вимоги щодо найму зовнішнього спостерігача і запровадження системи онлайн-повідомлень. Також здешевлено отримання дозволу на будівництво завдяки зменшенню внеску до Київської міської ради;
- “підключення до електромереж” + 7 (з 135 на 128). Спрощено процес отримання електроенергії за рахунок оптимізації випуску технічних умов і запровадження системи географічної інформації. Також підвищено надійність енергопостачання, шляхом запровадження механізму компенсації за відключення;
- “міжнародна торгівля” + 4 (з 78 на 74). Скорочено час на імпорт завдяки спрощенню вимог сертифікації відповідності для автозапчастин;
- “реєстрація власності” + 2 (з 63 на 61). Спрощено реєстрацію власності за рахунок підвищення прозорості системи управління земельними ресурсами.
За п’ятьма іншими напрямами, на жаль, було проведено недостатньо реформ, тому відбулося зниження позицій України:
- “оподаткування” -11 місць (з 54 на 65);
- “забезпечення виконання контрактів” -6 місць (з 57 на 63);
- “реєстрація підприємств” -5 місць (з 56 на 61);
- “отримання кредитів” -5 місць (з 32 на 37);
- “врегулювання питання щодо неплатоспроможності” -1 місце (з 145 на 146).
Також цікавими є зміни Показника сприятливості ведення бізнесу.
Місце України у Рейтингу “Doing Business 2020” глобально та за десятьма напрямами, а також Показники сприятливості ведення бізнесу 2019-2020 у динаміці наведено у таблиці 4.
Співвідношення Рейтингу та Показнику сприятливості ведення бізнесу
Таблиця 4
Напрями |
Doing Business 2020 Рейтинг |
Doing Business 2020 Показник |
Doing Business 2019 Показник |
Зміни в Показнику (%) |
Глобально |
64 |
70.2 |
69.1 |
↑1.1 |
Реєстрація підприємств |
61 |
91.1 |
91.1 |
- |
Отримання дозволів на будівництво |
20 |
81.1 |
77.2 |
↑3.9 |
Підключення до електромереж |
128 |
62.5 |
59.2 |
↑3.3 |
Реєстрація власності |
61 |
71.3 |
70.0 |
↑1.3 |
Отримання кредитів |
37 |
75.0 |
75.0 |
- |
Захист міноритарних інвесторів |
45 |
68.0 |
66.0 |
↑2 |
Оподаткування |
65 |
78.1 |
79.4 |
↓1.3 |
Міжнародна торгівля |
74 |
80.1 |
77.6 |
↑2.5 |
Забезпечення виконання контрактів |
63 |
63.6 |
63.6 |
- |
Врегулювання питання щодо неплатоспроможності |
146 |
31.4 |
31.7 |
↓0.3 |
Глобальний Показник сприятливості умов ведення бізнесу в Україні зріс на 1.1% і складає 70.2%. Це означає, що Україна наразі на 29.8% нижче передової практики, встановленої з урахуванням результатів усіх 190 країн-учасниць Рейтингу.
Показники за напрямами знаходяться у проміжку від 62.5% (підключення до електромереж) до 91.1% (реєстрація підприємств). За напрямом врегулювання питання щодо неплатоспроможності Показник є дуже низьким - 31.7%, при низькому Рейтингу (146). Цікаво, що при Рейтингу 128 Показник підключення до електромереж доволі непоганий – 62.5%.
Таким чином можна підсумувати, що переважно спостерігається повільне, але поступове наближення Показників України до передових практик.
Дослідження в рамках Рейтингу здійснюються (з певними припущеннями щодо об’єктів) за напрямами, які для України виглядають наступним чином:
1. Реєстрація підприємств – розглядаються дії, часові та фінансові втрати, які необхідно здійснити для започаткування легальної діяльності ТОВ. При типовому (середньому) ТОВ та не встановленому мінімальному розмірі уставного капіталу для України індикатори цього напряму виглядають так.
Індикатор |
Україна |
Європа та Центральна Азія |
ОЕСР високий рівень доходу |
Краща країна у підсумку |
Процедури для чоловіків (кількість) |
6 |
5.2 |
4.9 |
1 (2 Економіки) |
Час для чоловіків (дні) |
6.5 |
11.9 |
9.2 |
0.5 (Нова Зеландія) |
Вартість для чоловіків (% від доходу на душу населення) |
0.5 |
4.0 |
3.0 |
0.0 (2 Економіки) |
Процедури для жінок (кількість) |
6 |
5.2 |
4.9 |
1 (2 Економіки) |
Час для жінок (дні) |
6.5 |
11.9 |
9.2 |
0.5 (Нова Зеландія) |
Вартість для жінок (% від доходу на душу населення) |
0.5 |
4.0 |
3.0 |
0.0 (2 Економіки) |
Мінімальний уставний капітал (% від доходу на душу населення) |
0.0 |
0.7 |
7.6 |
0.0 (120 Економік) |
Показник сприятливості умов ведення бізнесу за цим напрямом складає 91.1%, за індикаторами:
Процедури |
Час |
Вартість |
Мінімальний уставний капітал |
70.6 |
94.0 |
99.7 |
100.0 |
При 61 місці у Рейтингу за цим напрямом, індикатори Показника високі (від 70.6 до 100.0%).
2. Отримання дозволів на будівництво - процедури, часові та фінансові витрати, які необхідні для того щоб побудувати склад, включаючи отримання необхідних ліцензій та дозволів, виконання необхідних повідомлень та інспекцій, а також підключення до комунальних мереж. Склад, розрахункова вартість якого 4 108 595.50 грн.
Індикатор |
Україна |
Європа та Центральна Азія |
ОЕСР високий рівень доходу |
Краща країна у підсумку |
Процедури (кількість) |
10 |
16.2 |
12.7 |
Немає інфо |
Час (дні) |
72.5 |
170.1 |
152.3 |
Немає інфо |
Вартість (% від вартості товарного складу) |
4.4 |
4.0 |
1.5 |
Немає інфо |
Індекс якості контролю в будівництві (0-15) |
12.0 |
12.1 |
11.6 |
15.0 (6 Економік) |
Показник сприятливості умов ведення бізнесу за цим напрямом складає 81.1%, за індикаторами:
Процедури |
Час |
Вартість |
Індекс якості контролю в будівництві |
80.0 |
86.6 |
78.0 |
80.0 |
3. Підключення до системи електропостачання - процедури, часові та фінансові витрати, які необхідні підприємству, щоб підключити новобудову до системи електропостачання, включаючи збільшення протяжності або розширення існуючої інфраструктури. Ціна на електроенергію 6.4 центів дол. США за кіловат-час.
Індикатор |
Україна |
Європа та Центральна Азія |
ОЕСР високий рівень доходу |
Краща країна у підсумку |
Процедури (кількість) |
5 |
5.1 |
4.4 |
3 (28 Економік) |
Час (дні) |
267 |
99.6 |
74.8 |
18 (3 Економіки) |
Вартість (% від доходу на душу населення) |
353.2 |
271.9 |
61.0 |
0.0 (3 Економіки) |
Індекс надійності електропостачання та “прозорості” тарифів (0-8) |
7 |
6.2 |
7.4 |
8 (26 Економік) |
Показник сприятливості умов ведення бізнесу за цим напрямом складає 62.5%, за індикаторами:
Процедури |
Час |
Вартість |
Індекс надійності електропостачання та “прозорості” тарифів |
66.7 |
0.0 |
95.6 |
87.5 |
4. Реєстрація власності – процедури, час, вартість, необхідні для реєстрації власності (легкість отримання компанією права власності).
Індикатор |
Україна |
Європа та Центральна Азія |
ОЕСР високий рівень доходу |
Краща країна у підсумку |
Процедури (кількість) |
7 |
5.5 |
4.7 |
1 (5 Економік) |
Час (дні) |
15 |
20.8 |
23.6 |
1 (2 Економіки) |
Вартість (% від вартості нерухомості) |
1.7 |
2.7 |
4.2 |
0.0 (Саудівська Аравія) |
Індекс якості системи управління земельними ресурсами (0-30) |
16.0 |
20.4 |
23.2 |
Немає інфо |
Показник сприятливості умов ведення бізнесу за цим напрямом складає 71.3%, за індикаторами:
Процедури |
Час |
Вартість |
Індекс якості системи управління земельними ресурсами |
50.0 |
93.3 |
88.4 |
53.3 |
Індикатор |
Україна |
Європа та Центральна Азія |
ОЕСР високий рівень доходу |
Краща країна у підсумку |
Індекс рівняння захисту кредитних операцій (0-12) |
8 |
7.8 |
6.1 |
12 (5 Економік) |
Індекс глибини кредитної інформації (0-8) |
7 |
6.7 |
6.8 |
8 (53 Економіки) |
Охоплення кредитним реєстром (% дорослого населення) |
2.4 |
24.0 |
24.4 |
100.0 (2 Економіки) |
Охоплення кредитним бюро (% дорослого населення) |
56.9 |
41.7 |
66.7 |
100.0 (14 Економік) |
Показник сприятливості умов ведення бізнесу за цим напрямом складає 75.0%
Отримання кредитів |
75.0 |
За напрямом отримання кредитів Україна посідає 37 місце. Це високий показник за рахунок високих індексів рівняння захисту кредитних операцій (8 з 12) та глибини кредитної інформації (7 з 8). Водночас при 100-відсотковому охопленні дорослого населення кредитним реєстром та кредитним бюро в найкращих практиках, для України ці показники складають 2.4% та 56.9%, відповідно.
6. Захист міноритарних інвесторів – враховуються три аспекти ступеня захищеності інтересів інвестора: прозорість угод (сфера індексу відкритості), схильність до зловживання посадовими повноваженнями в корисних цілях (сфера індексу відповідальності директора), можливість для акціонерів переслідувати чиновників і директорів в судовому порядку за посадові проступки (індекс легкості подачі позовів акціонерами) та індекс ступеня захищеності інтересів інвестора. Індекси вимірюються за шкалою від 0 до 10, при цьому високі значення свідчать про вищий ступінь відкритості, більшу відповідальність директорів, більший вплив з боку акціонерів на такі операції і кращий захист інтересів інвесторів.
Фондова біржа - Ukrainian Exchange
Посилання на фондову біржу - http://www.ux.ua/en/
Компанії с цінними паперами, які включено до переліку - 42
Індикатор |
Україна |
Європа та Центральна Азія |
ОЕСР високий рівень доходу |
Краща країна у підсумку |
Індекс розкриття інформації про угоду (0-10) |
9.0 |
7.5 |
6.5 |
10 (13 Економік) |
Індекс відповідальності директора (0-10) |
2.0 |
5.0 |
5.3 |
10 (3 Економіки) |
Індекс юридичної відповідальності керівників (0-10) |
6.0 |
6.8 |
7.3 |
10 (Джибуті) |
Індекс прав акціонерів (0-6) |
4.0 |
3.4 |
4.7 |
6 (19 Економік) |
Індекс розвитку структури управління (0-7) |
6.0 |
3.7 |
4.5 |
7 (9 Економік) |
Індекс корпоративної прозорості (0-7) |
7.0 |
4.1 |
5.7 |
7 (13 Економік) |
Показник сприятливості умов ведення бізнесу за цим напрямом складає 68.0%
Захист міноритарних інвесторів |
68.0 |
За напрямом захист міноритарних акціонерів Україна посідає 45 місце за рахунок Індексів: розкриття інформації про угоду (9 з 10), розвитку структури управління (6 з 7), корпоративної прозорості (7 з 7). Водночас Показник складає лише 68%.
7. Оподаткування - враховується інформація про податки, які має сплатити або утримати в певному році компанія середнього розміру. Також враховується адміністративний тягар, пов’язаний зі сплатою податків.
Індикатор |
Україна |
Європа та Центральна Азія |
ОЕСР високий рівень доходу |
Краща країна у підсумку |
Платежі (кількість в рік) |
5 |
14.4 |
10.3 |
3 (2 Економіки) |
Час (годин в рік) |
328 |
213.1 |
158.8 |
49 (3 Економік) |
Загальна ставка податків та внесків (% від прибутку) |
45.2 |
31.7 |
39.9 |
26.1 (33 Економіки) |
Індекс процедур після подання звітності та оплати податків (0-100) |
86.0 |
68.2 |
86.7 |
Немає інфо |
Показник сприятливості умов ведення бізнесу за цим напрямом складає 78.1%, за індикаторами:
Платежі |
Час |
Загальна ставка податків та внесків |
Індекс процедур після подання звітності та оплати податків |
96.7 |
57.0 |
72.6 |
86.0 |
Індикатор |
Україна |
Європа та Центральна Азія |
ОЕСР високий рівень доходу |
Краща країна у підсумку |
Час на експорт: прикордонний і митний контроль (в годинах) |
6 |
16.1 |
12.7 |
1 (19 Економік) |
Вартість експорту: прикордонний і митний контроль (дол. США) |
75 |
150.0 |
136.8 |
0 (19 Економік) |
Час на експорт: оформлення документів (годин) |
66 |
25.1 |
2.3 |
1 (26 Економік) |
Вартість експорту: оформлення документів (дол. США) |
192 |
87.6 |
33.4 |
0 (20 Економік) |
Час на імпорт: прикордонний і митний контроль (в годинах) |
32 |
20.4 |
8.5 |
1 (25 Економік) |
Вартість імпорту: прикордонний і митний контроль (дол. США) |
100 |
158.8 |
98.1 |
0 (28 Економік) |
Час на імпорт: оформлення документів (годин) |
48 |
23.4 |
3.4 |
1 (30 Економік) |
Вартість імпорту: оформлення документів (дол. США) |
162 |
85.9 |
23.5 |
0 (30 Економік) |
Показник сприятливості умов ведення бізнесу за цим напрямом складає 80.1%, за індикаторами:
Час на експорт: прикордонний і митний контроль (в годинах) |
Вартість експорту: прикордонний і митний контроль (дол. США) |
Час на експорт: оформлення документів (годин) |
Вартість експорту: оформлення документів (дол. США) |
96.9 |
92.9 |
61.5 |
52.0 |
Час на імпорт: прикордонний і митний контроль (в годинах) |
Вартість імпорту: прикордонний і митний контроль (дол. США) |
Час на імпорт: оформлення документів (годин) |
Вартість імпорту: оформлення документів (дол. США) |
88.9 |
91.7 |
80.3 |
76.9 |
При Рейтингу за цим напрямом 74, Показник складає 80.1%. Треба відмітити, що на це впливають: висока вартість експорту і імпорту (прикордонний і митний контроль, вартість оформлення документів), а також час, необхідний на оформлення документів для експорту-імпорту.
9. Забезпечення виконання контрактів - вартість судових зборів і гонорарів адвокатів (у випадках коли використання адвокатів є обов’язковим або поширеним) виражається у відсотках від вартості позову.
Cумa позову UAH 150,953.
Індикатор |
Україна |
Європа та Центральна Азія |
ОЕСР високий рівень доходу |
Краща країна у підсумку |
Час (дні) |
378 |
496.4 |
589.6 |
120 (Сінгапур) |
Вартість (% від вартості позову) |
46.3 |
26.6 |
21.5 |
0.1 (Бутан) |
Індекс якості судових процесів (0-18) |
11.5 |
10.3 |
11.7 |
Немає інформації |
Показник сприятливості умов ведення бізнесу за цим напрямом складає 63.6%, за індикаторами:
Час (дні) |
Вартість (% від вартості позову) |
Індекс якості судових процесів (0-18) |
78.9 |
48.0 |
63.9 |
10. Вирішення питання неплатоспроможності - цей розділ розглядає часові та фінансові витрати, пов’язані з процедурами банкрутства, і надає заходи вимірювання прогалин в законах про банкрутство. Також вказано коефіцієнт стягнення боргу, виражений в центах на долар, отриманий з неплатоспроможної фірми.
Індикатор |
Україна |
Європа та Центральна Азія |
ОЕСР високий рівень доходу |
Краща країна у підсумку |
Коефіцієнт повернення коштів (центів за долар) |
9.0 |
38.5 |
70.2 |
92.9 (Норвегія) |
Час (в роках) |
2.9 |
2.3 |
1.7 |
0.4 (Ірландія) |
Вартість (% від вартості об’єкта нерухомості) |
40.5 |
13.3 |
9.3 |
1.0 (Норвегія) |
Кінцевий результат процесу (0 балів якщо активи підприємства продаються частинами і 1 бал, якщо підприємство продовжує функціонувати) |
0 |
.. |
.. |
.. |
Індекс ефективності нормативно-правової бази (0-16) |
8.5 |
11.2 |
11.9 |
Немає інформації |
Показник сприятливості умов ведення бізнесу за цим напрямом складає 31.4, за індикаторами:
Коефіцієнт повернення коштів (центів за долар) |
Індекс ефективності нормативно-правової бази (0-16) |
9.7 |
51.3 |
ІV. Зусилля України, спрямовані на підвищення позиції в Рейтингу
Підвищення позицій України у Рейтингу є одним з пріоритетних завдань Уряду. Завдання щодо входження у ТОП-30 Рейтингу у найближчі роки визначено, зокрема Програмою діяльності Кабінету Міністрів України.
Заходи щодо підвищення позицій України у Рейтингу “Doing Business” здійснюються в рамках виконання плану дій щодо підвищення позиції України в рейтингу Світового банку “Ведення бізнесу” (“Doing Business”), затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 1413 (далі – План дій).
Водночас ураховуючи поширення гострої респіраторної хвороби
COVID-19 багатьма країнами світу, у тому числі й Україною, та з огляду на очікувану економічну кризу наразі важко прогнозувати суттєве підвищення позиції України в Рейтингу, навіть попри зусилля Парламенту та Уряду з прийняття та впровадження відповідних регулювань. Але робота в цьому напрямі не припиняється.
Інформацію щодо виконання Плану дій департамент регуляторної політики та підприємництва щокварталу розміщує на сайті Мінекономіки за посиланням.
Розрахунок середньоринкової вартості автомобілів |
Бази даних у сфері технічного регулювання; |
Єдиний державний портал адміністратівніх послуг |
Рекомендовано до перегляду
|
Корисні посилання
|
|||
Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України |
01008, Україна, м. Київ, вул. Грушевського, 12/2 |