У Світовій організації торгівлі (далі – СОТ) 20 та 22 вересня 2023 року було проведено засідання, присвячене другому Огляду торговельної політики Економічного та валютного співтовариства країн Центральної Африки (далі – Співтовариство), учасниками якого є такі члени СОТ як Республіка Камерун, Центральноафриканська Республіка, Республіка Чад, Республіка Конго та Габонська Республіка. Учасники засідання мали можливість ознайомитися з змінами торговельного, економічного та інвестиційного режимів цього інтеграційного об’єднання за останні десять років, після проведення першого Огляду у 2013 році.
Обговорювалися два основні документи – звіти, підготовлені Співтовариством та Секретаріатом СОТ (документи WT/TPR/G/445 і WT/TPR/S/445), запитання, які становили торговельний інтерес для інших членів СОТ, а також надані відповіді. Всього було завчасно направлено понад 280 запитань, а безпосередньо під час засідання в обговоренні взяли участь представники 18 делегацій.
Члени СОТ порушували питання щодо:
- економічних аспектів політики Співтовариства – заходів, що здійснюються країнами-членами Співтовариства у напрямку диверсифікації національних економік з метою збільшення податкових надходжень та зменшення залежності від торгівлі нафтою; особливостей валютної системи та валютної політики країн-учасників Співтовариства; посилення спроможності національних економічних інституцій; координації діяльності з Економічним співтовариством центральноафриканських країн;
- торговельного та інвестиційного режимів – заходів щодо покращення відслідковування тіньової торгівлі та наявності відповідної статистики; заходів з обмеження втручання в транзит товарів; ролі жінок у торгівлі та забезпечення гендерного балансу; пріоритетів на наступну 13-ту Конференцію міністрів СОТ; планів щодо ратифікації Угоди СОТ про субсидії у галузі рибальства; проблемних питань щодо дотримання зобов’язань стосовно направлення обов’язкових нотифікацій до СОТ; статусу та підготовки до імплементації Африканської континентальної зони вільної торгівлі; моніторингу внутрішньої інвестиційної політики, включаючи питання подвійного оподаткування; вимог щодо комерційної присутності на ринку; огляду Інвестиційного статуту Співтовариства;
- заходів, які безпосередньо стосуються імпорту – перегляду митних процедур та ставок ввізних мит в рамках Співтовариства; планів щодо скасування вимог стосовно проведення перевідвантажувальних інспекцій; застосування інтегрованої системи для транзиту товарів; спрощення процедури митного оформлення товарів; чіткого визначення критеріїв та процедур для звільнення операцій з продажу товарів та послуг від оподаткування податком на додану вартість; особливостей митного та тарифного законодавства;
- заходів, які безпосередньо стосуються експорту, насамперед проблемних питань експортного режиму щодо деревини та виробів з деревини;
- змін законодавства про державні закупівлі;
- сфери інтелектуальної власності, зокрема щодо ролі правозахисних органів у сфері захисту прав інтелектуальної власності, рівня обізнаності у питаннях промислової власності, проблемних питань правозастосування у випадках підробки товарів та розповсюдження піратського контенту, планів та заходів, що стосуються географічних зазначень;
- гармонізації заходів у сферах санітарного та фітосанітарного контролю, а також технічних бар’єрів у торгівлі;
- перспектив регулювання ринку криптовалют тощо.
Учасники засідання порушували проблемні питання та висловлювали занепокоєння і щодо торговельної політики окремих країн, а саме:
- до Камеруну – щодо запровадження заборони на експорт цементу; наявності проблемних питань з сертифікатами походження товарів; необхідності покращення стану транспортної інфраструктури та доступу до питної води; стану розвитку туризму; заходів підтримки експорту; удосконалення інвестиційного законодавства; важливості покращення бізнес-середовища; формалізації тіньової торгівлі; відшкодування податку на додану вартість; митної оцінки; існуючих обмежень на переказ прибутку; вимог законодавства про торгівлю деревиною; наслідків політики імпортозаміщення; заходів, які здійснюються для боротьби з підробкою товарів; ставок ввізних мит;
- до Центральноафриканської Республіки – щодо вартості видачі імпортних ліцензій; різноманітності митних зборів; інвестиційного законодавства; вартості та процедур оформлення прямих іноземних інвестицій; вимог законодавства про торгівлю деревиною; ролі дорожніх патрулів;
- до Республіки Конго – щодо критеріїв схвалення інвестицій; вимог законодавства про торгівлю деревиною;
- до Габонської Республіки – щодо функціонування спеціальних економічних зон; прийняття нового Інвестиційного кодексу, вимог законодавства про торгівлю деревиною; результатів запровадження нової електронної митної системи;
- до Республіки Чад – щодо критеріїв видачі інвестиційних ліцензій; заходів боротьби з корупцією; результатів запровадження нової електронної митної системи; заходів реагування на надзвичайні ситуації; державного субсидування вирощування бавовни.
При цьому найбільше запитань, зокрема з позитивними оцінками, адресувалося Камеруну, як до важливого лідера Співтовариства.
Спільним для виступів представників багатьох делегацій був заклик до країн-учасників Співтовариства продовжити роботу у напрямку диверсифікації своїх економік та зменшення залежності від нафтової складової, а також вжити заходів з оптимізації достатньо високих ставок ввізних мит, що застосовуються в рамках цього об’єднання.
З більш детальною інформацією щодо проведення другого Огляду торговельної політики Співтовариства можна ознайомитися на офіційному веб-сайті СОТ за посиланням, де є доступними для завантаження згадані звіти та інші матеріали, що стосуються цього заходу.
Інформаційні ресурси
Повідом про корупцію |
Розрахунок середньоринкової вартості автомобілів |
Бази даних у сфері технічного регулювання; |
Єдиний державний портал адміністратівніх послуг |
Державні закупівлі |
Міністерство економіки України |
01008, Україна, м. Київ, вул. Грушевського, 12/2 |