Звичайна версія Розмір шрифта: A A A Схема кольорів: A A A
      Головна / Діяльність / Розвиток торгівлі та захист прав споживачів / Захист прав споживачів / Інформаційно-довідкові матеріали
Як споживачу захистити свої права в умовах воєнного стану?
03.04.2023 | 09:10 | Департамент регуляторної політики та підприємництва.

Ранок 24 лютого 2022 року став одним з найжахливіших днів в історії України. Повномасштабне російське вторгнення показало, наскільки тендітний звичайний порядок речей, який ще вчора працював, наче надійний, точний годинник. За час воєнного стану споживачі зіткнулася з дефіцитом товарів, послуг, змін зазнала й сфера захисту прав споживачів.

З першого дня воєнної агресії дії Уряду спрямовуються на забезпечення потреб сектору оборони та безпеки, а також на вирішення невідкладних питань, спричинених військовими діями проти України, спрощення умов для ведення бізнесу у воєнний час та відродження економіки країни.

Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», в Україні введено воєнний стан з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року.

Для консолідації ресурсів на потреби оборони та підтримання економіки на період воєнного стану, зокрема, припинено проведення планових/позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду (постанова Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 року № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану»).

На перевірки у сфері захисту прав споживачів під час воєнних дій також діє мораторій.

З урахуванням обмеження перевірок особливої важливості набуває підхід «свідомого споживання».

Найбільш поширеними порушеннями у сфері захисту прав споживачів наразі є:

отримання житлово-комунальних послуг неналежної якості;

неповернення коштів споживачам;

порушення термінів проведення гарантійного ремонту;

отримання товарів неналежної якості;

відсутність повної, достовірної інформації про товари та про продавців в інтернет-магазинах.

Задля мінімізації виникнення ситуацій, які потребуватимуть захисту ваших прав як споживача, пропонуємо скористатися наступними рекомендаціями при здійсненні покупок:

  • утримуйтесь від спонтанних покупок, дайте собі час виважено прийняти рішення щодо здійснення покупки;
  • перед замовленням товару онлайн, обов’язково знайдіть повну інформацію про виробника, продавця та продукцію, умов повернення товару та коштів. Якщо даних недостатньо на сайті, запитайте у продавця;
  • в жодному разі не здійснюйте передплату за товар у повному обсязі. Сплачуйте по факту отримання товару, після його огляду та перевірки;
  • з обережністю ставтесь до придбання товарів, які пропонують, використовуючи таймер дії знижки та таймер залишків товару, оскільки це може вплинути на прийняття вами швидкого та необдуманого рішення;
  • незалежно від місця та способу придбання (замовлення) товарів, робіт, послуг вимагайте документ, що підтверджує факт придбання (замовлення), та зберігайте його протягом гарантійного періоду;
  • не приймайте рішення про покупку товару/замовлення послуги на вулиці (поширена ситуація нав’язування послуги, наприклад зі встановлення пластикових вікон, виготовлення дверей);
  • перед використанням товару уважно ознайомтесь з правилами експлуатації, викладеними в наданій виробником (продавцем, виконавцем) документації на товар;
  • за необхідності до початку використання товару звертайтесь за роз’ясненнями до продавця (виробника, виконавця) або до іншої вказаної в експлуатаційній документації особи, що виконує їхні функції;
  • користуйтесь товаром згідно з його цільовим призначенням і дотримуйтесь умов (вимог, норм, правил), встановлених виробником товару (виконавцем) в експлуатаційній документації;
  • з метою запобігання негативних наслідків використання товару застосовуйте, передбачені виробником, засоби безпеки з дотриманням, встановлених експлуатаційною документацією, спеціальних правил. За відсутності таких правил у документації дотримуйтесь звичайних розумних заходів безпеки, встановлених для таких товарів.

Як захистити свої права, якщо ви придбали товар неналежної якості та вам не повертають за нього кошти

Для захисту своїх прав при купівлі товару неналежної якості споживач може звернутися до:

  • продавця із відповідною заявою щодо  заміни товару на такий же товар або на аналогічний (якщо такий товар наявний у продавця) або заяву про повернення коштів за товар неналежної якості;
  • Держпродспоживслужби зі скаргою (серед повноважень Держпродспоживслужби, встановлених Законом України «Про захист прав споживачів» (далі – Закон про ЗПС), є право подавати до суду позови щодо захисту прав споживачів);
  • суду з позовом (статтею 22 Закону про ЗПС передбачено судовий захист прав споживачів. Споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов’язані з порушенням їх прав. При цьому при задоволенні вимог споживача суд одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної (немайнової) шкоди);
  • центрів безоплатної правової допомоги, отримання якої гарантовано державою (з видами і порядком отримання безоплатної правової допомоги можна ознайомитися на офіційному вебсайті Міністерства юстиції України ).

Як діяти при порушенні ваших споживацьких прав в інших сферах:

  • Продавець не використовує касовий апарат, але повинен його мати?

Направляйте скаргу до Державної податкової служби України.

  • Маркування товару іноземною мовою, а не державною, як того вимагає законодавство?

Зверніться до Уповноваженого із захисту державної мови. Для цього на сайті Уповноваженого є спеціальна форма.

  • Порушення ваших прав у сфері фінансових послуг?

Оскаржуйте до Національного банку України, а саме до Управління захисту прав споживачів фінансових послуг. Подати скаргу також можна онлайн.

  • Виникли проблеми щодо отримання житлово-комунальних послуг належної якості в достатній кількості за обґрунтованими цінами?

Зверніться до Регулятора у цій сфері – Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП). НКРЕКП здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб’єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг (Закон України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»).

  • Відмовлено у розрахунку платіжною карткою при придбанні товару/послуги?

Торговці повинні поступово забезпечити можливість споживачам здійснювати оплату за продані ними товари/надані послуги у безготівковому вигляді, а саме з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв (постанова Кабінету Міністрів України від 29.07.2022 № 894 «Про встановлення строків, до настання яких торговці повинні забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв) за продані ними товари (надані послуги).

Так, для торговців встановлені строки для впровадження безготівкових розрахунків за продані товари/надані послуги, в залежності від чисельності населення в населених пунктах, в яких здійснюється господарська діяльність:

з 01.01.2023 – в населених пунктах з чисельністю понад 25 тис. осіб (крім ФОП першої групи; торговців, що здійснюють торгівлю з торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю, продаж власноручно вирощеної, відгодованої продукції);

з 01.01.2024 – в населених пунктах з чисельністю від 5 до 25 тис. осіб (крім ФОП першої групи; торговців, що здійснюють торгівлю з торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю, продаж власноручно вирощеної, відгодованої продукції);

з 01.01.2025 – в населених пунктах з чисельністю менше ніж 5 тис. (крім ФОП першої групи; торговців, що здійснюють торгівлю з торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю, продаж власноручно вирощеної, відгодованої продукції);

з 01.01.2026 (в усіх населених пунктах) – ФОП першої групи; торговці, що здійснюють торгівлю з торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю, продаж власноручно вирощеної, відгодованої продукції.

Зазначені вимоги не поширюються на торговців, які провадять господарську діяльність на територіях територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), (перелік таких територій затверджено наказом Мінреінтеграції), та протягом трьох місяців після припинення проведення воєнних (бойових) дій на таких територіях та/або деокупації, звільнення від оточення (блокування) цих територій.

Якщо ви мали намір розрахуватись за товар/послугу карткою, а вам суб’єкт господарювання відмовив, але на день покупки він був повинен надати вам таку можливість згідно законодавства, ви можете поскаржитись до Державної податкової служби України.

Отримати консультативну допомогу можна через:

- консультаційно-інформаційні служби «гаряча лінія» (інформація про номери телефонів служб «гаряча лінія» оприлюднена на офіційних веб-сайтах обласних та районних державних адміністрацій);

- офіційні сайти державних органів та облдержадміністрацій, де створено та оновлюються розділи з питань захисту прав споживачів ( Держпродспоживслужба );

- через засоби масової інформації та інтернет-ресурси (веб-сайти, мережу Facebook).

 

Бажаємо, щоб ваші права ніколи не порушувалися!

Слава Україні!

Міністерство економіки України 01008, Україна, м. Київ,
вул. Грушевського, 12/2